وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

تازه های کتاب

شنبه ها با

تازه های کتاب


1- کتاب «عفریته و افلاطون»

یک مجموعه نقد ادبی و یادداشت‌‌های شعر است که از جمله نقد و تحلیل آثار علی معلم دامغانی، مرحوم قیصر امین‌پور، مرحوم ابوالفضل سپهر، مرحوم محمدرضا آقاسی، استاد یوسف‌علی میرشکاک و... را شامل می‌شود.

عناوین یادداشت‌‏های این کتاب عبارتند: مقدمه، جادوی شعر و ایجاز قرآن (قرآن و ادبیات فارسی)، شعر چیست؟ معلم کیست؟ (درباره استاد علی معلم)، عفریته و افلاطون (شرحی بر مثنوی «تبارنامه انسان» اثر استاد علی معلم)، سکه ملک سرمدی (شعر دفاع مقدس)، یک شاعر معمولی! یا اینجا وسط گود است (درباره مرحوم ابوالفضل سپهر)، طریقت شعر و کفش‌های سیندرلا (ملاحظاتی در باب ساختار شناسی شعر کلاسیک فارسی)، غزل ظرف است و تغزل مظروف آن (غزل و شعر فارسی)، شعر نوعی ساکت بودن است (ملاحظاتی در باب قالب غزل)، رها شدن از آزادی (با نگاهی به شعرهای احمد عزیزی)، فلسفه در محاق (درنگی در اندیشه احمد عزیزی)، روزمرگی و شعر معاصر ایران (شعر، مرگ آگاهی و مدرنیسم)، قهر کرد و رفت (به یاد مرحوم آقاسی)، اعجاز در ایجازهای بیدل (شرح یک بیت از بیدل دهلوی)، هدهد شاعران عرب (درباره محمود درویش)، با کفش هایی از آتش (درباره مرحوم قیصر امین پور)، من سیمرغ را دیدم! (معرفی قصه های سهروردی) و هر آدمی «شاهدی» دارد (جریان شناسی شعر انقلاب).

نعمت الله سعیدی، شاعر و نویسنده درباره این کتاب، گفت: شعر در کشور ما یک پیشینه بسیار غنی و ریشه‌داری دارد؛ بعد از دوران مشروطه متأسفانه بین شعر و ادبیات معاصر فارسی، و آن گنجینه غنی سابق به تدریج فاصله افتاد. یک مثال آشنا برای اساتید ادبیات همان تقسیم‌بندی‌هایی همانند ناتورالیسم، سمبولیسم، رمانتیزم، رئالیسم، و غیره است که در شعر فارسی معاصر چندان پاسخگو نیست. اما ما با مکاتبی چون سبک عراقی، سبک خراسانی، سبک هندی یا اصفهانی، سبک وقوع و غیره بیشتر آشنا هستیم


کتاب دولت شهید

 در کتاب «دولت شهید» به دیدگاه شهید اول (از علمای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری) درباره نظام سیاسی و دولت مطلوب پرداخته می‌شود. در این بررسی، نظام سیاسی مطلوب در عصر غیبت و ولایت فقهای شیعه و دلایل آن و شرایط رئیس دولت و ساختار قدرت در آن دولت و روابط متقابل فرد و دولت که در دوران معاصر، نیاز به مطالعه آنها به شدت احساس می‌شود، اهمیت خاصی می‌یابد.

این کتاب بر آن است تا ضرورت مورد بحث را از نگاه «شمس الدین بن محمد مکی عاملی» مشهور به «شهید اول» از فقها و اندیشمندان بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری به مطالعه و بحث بگذارد و از دریچه نگاه وی به ضرورت و مشروعیت دولت و نظام سیاسی بپردازد و آنگاه حکومت و دولت مطلوب این فقیه برجسته را از لابه لای آثارش به مخاطبان معرفی کند. این فقیه شهید،  اگر چه عمر کوتاهی داشت و بدخواهان مانع از پرتوافکنی بیشتر وی به جامعه آن روز و به آیندگان شدند، با این همه، عمر کوتاهش ثمرات ماندگار و جاودانه‌ای به یادگار گذاشت. بدین منظور، نویسنده کتاب، ابتدا به معرفی شخصیت و مقام علمی آن فقیه ارجمند و والامقام اقدام می‌کند و سپس تحولات سیاسی اجتماعی زمانه وی را مورد واکاوی قرار می‌دهد. بررسی مبانی فکری شهید و بیان جایگاه عقل و شرع و نسبتِ میان آن دو، از زاویه نگاه وی در ادامه تحقیق مورد توجه نویسنده اثر است. ضرورت حکومت و مبنای مشروعیت آن از جمله مباحث اساسی این تحقیق است که محقق، ضمن استخراج نظر شهید، دیدگاه وی را در خصوص دولت مطلوب بررسی می‌کند و آنگاه دولت پیامبر (ص)، دولت امام (ع) و دولت فقیه عصر غیبت را از مصادیق دولت مطلوب برمی‌شمارد و در استدلال برای مطلوبیتِ دولت فقیه به دلایل عقلی و نقلی استناد می‌کند. بررسی مناصب فقیه شامل مناصب مالی و غیر مالی و برخی مباحث فرعی دیگر، مباحث پایانی نوشتار پیش رو را تشکیل می‌دهد.

کتاب «دولت شهید» در شمارگان 1000 نسخه و 100 صفحه و به قیمت 2500 تومان به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.


کتاب مروری بر تجمل و اسراف

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس،‌ در کتاب «مروری بر تجمل و اسراف»، نویسنده با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ضمن برشمردن ویژگی‌های تجمل و اسراف، پیامدهای منفی آن‌ را برای جامعه اسلامی شرح می‌دهد.

کتاب در سه بخش با این عناوین چاپ شده است: سادگی در زندگی (تجمّل و اسراف و تشریفات، اسراف و تبذیر، آراستگی و زیبایی)، اسراف و آثار اقتصادی (تولید و ساده زیستن، صادرات و واردات و ساده زیستی، اسراف در بخش عمومی) و اسراف و اهداف نظام اقتصادی.

از آنجا که نیازهای بشر گسترده و مدام در حال دگرگونی است، لازمه زندگی مادی وی برآوردن نیازهایش است. از دیدگاه اسلام نیز هرچند این تلاش پسندیده به شمار آمده، اما زیاده‌روی در این امر که موجب اسراف، تجمل‌گرایی و تشریفات می‌گردد مورد نکوهش قرار گرفته است.

به این معنا که نظام اقتصادی اسلام که توجه به سعادت حقیقی را هدف اصلی خود می‌داند، استفاده عاقلانه از منابع خدادادی را نیز مورد تأکید قرار می‌دهد. اسراف چه در بخش خصوصی و چه در بخش عمومی آثار و نتایج زیانباری به همراه دارد؛ در بخش خصوصی، مانع دستیابی مطلوب نیازمندان به منابع ضروری شده و به علت مصرف بی‌رویه، موجب کاهش صادرات می‌‌شود.

در بخش عمومی نیز اتلاف اموال و رواج تشریفات دولتی موجب کاهش اعتماد به دولتمردان شده و وابستگی و کاهش نرخ توسعه را به دنبال خود می‌آورد.

در کتاب حاضر ضمن بررسی مفهوم اسراف در اسلام، پیامدهای شوم اقتصادی آن نیز بیان می‌شود.

کتاب «مروری بر تجمل و اسراف»، در 152 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 6000 تومان به جامعه فرهنگی و علمی عرضه شده است.(منبع: خبرگزاری فارس)


علاقه مندان می توانند می توانند جهت اطلاع از عرضه ی این کتب در فروشگاه وارثین با شماره های: 061-42254556و09168230974 در تماس باشند همچنین در صورتی که سفارش تعداد بالایی از این کتب را دارید با شماره های بالا و یا در انتهای همین مطلب در قسمت نظرات اعلام نمایید.


ضمنا اگر کتاب جدیدی یافته اید و علاقه مندید معرفی شود در قسمت نظرات اعلام نمایید




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد