وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت

ابلاغ سیاست‌های کلی «جمعیت»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

متن ابلاغیه رهبر انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم

با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ می‌گردد. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.
سیّدعلی خامنه‌ای
۳۰/اردیبهشت/۱۳۹۳

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
«سیاست‌های کلی جمعیّت»

۱- ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.
۲- رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.
۳- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط.
۴- تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی در باره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری.
۵- ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.
۶- ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیّت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها.
۷- فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب.
۸- توانمندسازی جمعیّت در سن کار با فرهنگ سازی و اصلاح، تقویت و سازگار کردن نظامات تربیتی و آموزش‌های عمومی، کارآفرینی، فنی ـ حرفه‌ای و تخصصی با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق آنان در جهت ایجاد اشتغال مؤثر و مولّد.
۹- باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیّت، متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیّتی.
۱۰- حفظ و جذب جمعیّت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیّتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب و کار با درآمد کافی.
۱۱- مدیریت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سیاست‌های کلی جمعیّت با تدوین و اجرای ساز و کارهای مناسب.
۱۲- تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه گذاری، و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان.
۱۳- تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقاء وفاق و همگرایی اجتماعی در پهنه سرزمینی بویژه در میان مرزنشینان؛ و ایرانیان خارج از کشور.
۱۴- رصد مستمر سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی.

دو کتاب جدید از بیانات رهبری

باسلام

دو کتاب جدید « دوران جدید عالم » و « پرسش و پاسخ » از بیانات مقام معظّم رهبری توسط انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده اند. در ذیل به معرفی این دو کتاب پرداخته ایم.



دوران جدید عالم

گفتمان انتقادی انقلاب اسلامی در شناخت تجدّد و غرب براساس بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّ‌ظّله‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
این کتاب یک کتاب جامع از اندیشه ی رهبر انقلاب است لطفا آقایونی که غرب شناسی کار می کنن این کتابو بخونن و تفاوتو ببینن. این کتاب بار دیگر نشان می دهد که رهبر معظّم انقلاب دارای اندیشه ای نظام مند و شسته رفته اند.
در این کتاب شما نقد تمدن غرب را به وضوح می بینید و در دل این نقد که مفاهیم دقیق و به جا هستند کلی نمی گویند غرب بد است باهاش بد باشید علمی و دقیق بحث می کنند من باب مثال در فصل سوم ذیل عنوان «تفکر و تمدن در اسلام و غرب»
مباحثی چون مطرح شده است: 1- تمایز و تفاوت در مبانی اندیشه و 2- تفاوت اهداف و اصول اساسی اسلام با نگاه ناقص تفکر و فرهنگ غرب
بعد هرکدوم از این مباحث در موضوع هایی چند تسیم بندی و شرح شده اند.
همچنین ایشان در این کتاب تمدن نوین اسلامی و شاخصه های آن و تمایزات و تشابهات و همچنین مثلا عنوانی مثل انسان تراز انقلاب اسلامی را مطرح می سازند.
پرداختن به «غربزدگی در ایران»
و مثلا عنوانی مثل «غرب زدگی در نظام سازی» و ذیل آن عنوان مهمی چون:  «ابعاد خطرناک غربزدگی در نظام تعلیم و تربیت کشور»
در فصل پنجم تحت عنوان «انقلاب اسلامی و آخرالزّمان» به نسبت انقلاب و آخرالزمان و عناصر این نسبت چون: آینده ی قطعی انقلاب اسلامی، معنای انتظار فرج، حقیقت انتظار و... می پردازند.
این کتاب ارزشمند در 2بخش کلی:« انقلاب اسلامی و جهان تجدد» و «غرب شناسی و تجددشناسی انتقادی» در قطع رقعی در310صفحه منقح شده است.
این کتاب ارزشمندو حتما بخونید تا کمی مبنایی تر با اندیشه ی رهبر معظّم انقلاب آشناشیم و خودمونو واسه آینده و سربازی آماده کنیم صدق یکی از مشخصات است چطور ما می تونیم سرباز خوبی باشیم درحالی که حاضریم وقتمونو صرف هرچیز یا حتی چیز دیگه ای کنیم ولی وقتی واسه ی اونی که میگیم رهبرمونه نذاریم خصوصا که تاکید ایشون روی مطالعه خیلی زیاده و افسوسشون از اینکه نسل جوان اهل مطالعه نیست...

صفحاتی از کتاب

دوران جدید عالم؛ وعده‌ی الهی و سنّت تاریخی
بدانید امروز تاریخ جهان، تاریخ بشریّت، بر سر یک پیچ بزرگ تاریخی است. دوران جدیدی در همه‌ی عالم دارد آغاز میشود. نشانه‌ی بزرگ و واضح این دوران عبارت است از توجّه به خدای متعال و استمداد از قدرت لایزال الهی و تکیه‌ی به وحی. بشریّت از مکاتب و ایدئولوژیهای مادّی عبور کرده است. امروز نه مارکسیسم جاذبه دارد؛ نه لیبرال‌دمکراسی غرب جاذبه دارد‌– می‌بینید در مهد لیبرال‌دموکراسی غرب، در آمریکا، در اروپا چه خبر است؛ اعتراف میکنند به شکست‌– نه ناسیونالیستهای سکولار جاذبه‌ای دارند.
امروز در میان ‌امّت اسلامی، بیشترین جاذبه متعلّق است به اسلام، به قرآن، به مکتب وحی؛ که خدای متعال وعده داده است که مکتب الهی و وحی الهی و اسلام عزیز میتواند بشر را سعادتمند کند. این یک پدیده‌ی بسیار مبارک و بسیار مهم و پرمعنایی است.
امروز در کشورهای اسلامی علیه دیکتاتوریهای وابسته قیام شده است؛ این مقدّمه‌ای است برای قیام علیه دیکتاتوری جهانی و دیکتاتوری بین‌المللی که عبارت است از دیکتاتوری شبکه‌ی فاسد و خبیث صهیونیستی و قدرتهای استکباری.
انقلاب اسلامی؛ علیه تمام موجودیّت جهانِ استعماری غرب
انقلاب اسلامی، ناگهان تمام موجودیّت و نظام ارزشی دستگاه استعماری غرب و دنیای سرمایه‌داری را زیر سؤال برد؛ یعنی آینده‌شان را کلّاً تهدید کرد و ابهامی به آینده‌ی آنها داد؛ چون این انقلاب بر مبنای اسلام بود و نتیجتاً هرجا مسلمانی باشد، ممکن است این انقلاب بالقوّه در آنجا تحقّق پیدا کند. بعد هم مرتّب نمونه‌های آن را از افغانستان گرفته تا اندونزی و مالزی و مصر و تونس و حتّی در کشورهایی که سیستمهای به‌اصطلاح انقلابی دارند- مثل الجزایر یا لیبی- دیدند و مشاهده کردند که همین‌‌ اسلام در آنجاها سر بلند کرده است و «هل من مبارز» میگوید و آینده را ترسیم میکند. اینها احساس وحشت کردند و تمام دنیای سرمایه‌داری و استکباری دست به‌ هم ‌دادند برای اینکه در مقابل اسلام بایستند. البتّه دنیای سوسیالیسم به‌گونه‌ی دیگر مقابله میکرد؛ منتها مثل غربیها ابزار لازمِ اندیشمندی و آینده‌نگری و توجّه را در اختیار نداشت. این رشته‌ای از تمدّن صنعتی و مسئله‌‌ی ‌آمار و آرشیوها و آینده‌ها و حدسیّات است که شرقیها به همان نسبت که در کار صنعتی عقبند، در این قضیّه هم از غربیها عقبند.
«شرق و غربِ سیاسی»؛ هر دو برآمده‌ی عالَمِ متجدّدِ غرب
تجربه‌ی غرب، تجربه‌ی ناموفّقی است. محصول تجربه‌ی غرب در نظامهای اجتماعی، یکی فاشیسم است؛ حکومت نازی، یکی کمونیسم است؛ حکومت بلوک شرق سابق، یکی هم لیبرالیسم است؛ حاکمیّت مطلق‌العنان امروز دنیا، که مظهرش آمریکاست و نورچشمی و عزیزکرده‌اش هم اسرائیل است. همه‌ی جنایتهایی که تقریباً در طول صد و پنجاه سال اخیر صورت گرفته- از آغاز روشنفکری غربی در عرصه‌ی عمل- محصول تجربه‌ی غرب است. یک قلم آن، دو جنگ جهانی است که میلیونها کشته بر ملّتها تحمیل کرد؛ بدون اینکه خودشان بخواهند. گروههای سیاسی در اروپا، در فرانسه و در سایر کشورها چقدر تلاش کردند که از جنگ جهانی اوّل پیشگیری کنند- با مقالات آتشین، با نطقهای مهیّج، با اجتماعات گوناگون- امّا نشد که نشد. نمونه‌ی دیگرش را بعد از گذشت تقریباً نود سال از وقوع جنگ جهانی اوّل، در تهاجم آمریکا به عراق ملاحظه کردید.


اما کتاب دوم

پرسش و پاسخ

متن کامل پاسخهای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) به پرسشهای دانشجویان در 9 دیدار (1382-1377)

درباره کتاب

یکی از ویژگیهای رفتاری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که از سالهای دور و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده و در طول تمام سالیان مبارزه و خدمت در سنگرهای مختلف همچنان ادامه یافته، ارتباط با مردم و بویژه نسل جوان و مخصوصاً دانشجویان و طلّاب است.
معظّمٌ‌له در یکی از دیدارهای دانشجویان فرموده‌اند:
«البتّه من سالهاست که با دانشگاهها ارتباط دارم و به همه‌‏ى دانشگاهها هم رفته‏‌ام؛ به دانشگاه شما هم چند بار آمده‏‌ام؛ البتّه آن زمانى که شما هنوز دانشجوى این دانشگاه نبودید. بالاخره با دوستانى که با دانشگاهها ارتباط دارند، مشورت میکنیم و به هر دانشگاهى که نرفته باشیم، میرویم... من همچنان از دوره‏‌ى جوانى با قشر دانشجو ارتباط داشته‏‌ام؛ نه فقط ارتباط صورى، واقعاً ارتباط‌گیرى داشته‏‌ام؛ حرف میزدم، حرف میشنفتم، مباحثه میکردم، تعلیم میدادم، یاد میگرفتم؛ که تا الان هم ادامه دارد. امیدوارم تا هر وقتى که من زنده هستم، رابطه‏‌ى من با جماعت جوان و دانشجو قطع نشود؛ من این رابطه را دوست میدارم.»
دقّت در این شیوه بخوبی نشان‌دهنده‌ی اعتقاد معظّمٌ‌له به کارایی، تأثیر و ضرورت این نوع حضور، ارتباط و پاسخگویی به پرسشهای جوانان ـ که آینده‌سازان این کشور و پرچمداران آینده‌ی این انقلاب اسلامی‌اند ـ میباشد.
یکی از مهمترین جلوه‌های بارز در نحوه‌ی پاسخگویی معظّمٌ‌له به پرسشها رعایت جدّی اخلاق اسلامی و حریم اشخاص است. در تعداد قابل توجّهی از پرسشها، دانشجویان با ذکر نام درباره‌ی پرونده‌ی قضایی یا دیدگاههای سیاسی برخی اشخاص سؤال میکنند. طبیعی است در شرایط خاصّی که کشور در سالهای 1376 تا 1382 به دلیل افراط و تفریطهایی که در محافل سیاسی، مطبوعاتی، و حتّی برخی دستگاهها و قوای کشور صورت میگرفت قرار داشت، دانشجویان خواستار موضع‌گیری صریح مقام معظّم رهبری درباره‌ی اشخاص و گروهها بودند. امّا ایشان با دقّت تمام در پاسخ عملاً درس عدالت و اخلاق را به دانشجویان آموزش میدهند.
از نکات قابل توجّه در این دیدارها بیانات ابتدایی مقام معظّم رهبری در برخی دیدارهاست که در پاورقی صفحه‌ی آغازین هر نشست به آن اشاره شده. همچنین گاه بدون طرح سؤالی از سوی دانشجویان، معظّمٌله به دلیل اهمیت برخی مطالب مستقلاً به آن پرداخته‌اند.

صفحاتی از کتاب

با توجّه به اینکه نوگرایى یکى از ویژگیهاى انسان به شمار مى‌رود و نوعاً در مسائلى از قبیل آرایش و پوشش خودنمایى می‌کند، نظر جنابعالى در مورد نحوه‌ى برخورد با اینها چیست؟ دستگاههاى دولتى چه کارهایى تاکنون انجام داده‌اند؟ آیا موفّق بوده‌اند یا نه؟
در پاسخ شما، آن چیزى که حالا مى‌توانم عرض کنم، این است که اصل گرایش به زیبایى و زیباسازى و زیبادوستى، یک امر فطرى است. البتّه این شاید با مقوله‌ى نوگرایى مقدارى تفاوت کند. نوگرایى امر عامترى است. این مسأله‌ى آرایش و لباس و چیزهایى که شما گفتید، مقوله‌ى خاصى است که انسان ـ بخصوص جوان ـ از زیبایى و زیباسازى خوشش مى‌آید و دلش مى‌خواهد که خودش هم زیبا باشد. این عیبى هم ندارد؛ یک امر طبیعى و قهرى است؛ در اسلام هم منع نشده است. آن چیزى که منع شده، فتنه و فساد است.
این زیبایى و زیباسازى، بایستى موجب این نشود که در جامعه انحطاط و فساد به وجود آید؛ یعنى ابتذال اخلاقى نباید به وجود آید. چگونه؟ راههایش مشخّص است. اگر ارتباط بى‌قید و شرط و بى‌بندوبارى در روابط زن و مرد وجود داشته باشد، این موجب فساد خواهد شد. اگر به صورت افراطى به شکل مُدپرستى درآید، این به فساد خواهد انجامید. اگر این مقوله‌ى زیباسازى و رسیدن به سر و وضع و لباس و امثال اینها، مشغله‌ى اصلى زندگى شود، انحراف و انحطاط است؛ مثل اینکه در دوره‌ى طاغوت، آن خانمهاى اعیان و اشراف، پشت میز آرایش مى‌نشستند. فکر مىکنید چند ساعت مى‌نشستند؟ شش ساعت! این واقعیّت دارد و ما خبرهاى دقیق داشتیم که شش ساعت مى‌نشستند! یک انسان، این مدّت براى آرایش صرفِ وقت کند که مى‌خواهد مثلاً به عروسى برود و موى سرش را، یا صورتش را اینطورى درست کند! اگر کار به این شکل درآید، انحراف و انحطاط است؛ امّا فى‌نفسه، رسیدن به سر و وضع و لباس، بدون اینکه در آن خودنمایى و تبرّج باشد، عیبى ندارد.
در اسلام، تبرّج ممنوع است. تبرّج، یعنى همان خودنمایى زنان در مقابل مردان، براى جذب و فتنه‌انگیزى. این، یک نوع فتنه است و خیلى اشکالات دارد. اشکالش فقط این نیست که این دختر جوان، یا این پسر جوان به گناه مى‌افتند ـ این اوّلیش است؛ شاید بتوانم بگویم کوچکترینش است ـ دنبالهاش به خانواده‌ها مى‌رسد. اساساً آنگونه رابطه‌ى بى‌قید و شرط و بى‌قید و بند، براى بناى خانواده سمِ مهلک است؛ چون خانواده با عشق زنده است. اصلاً بناى خانواده با عشق است. اگر این عشق ـ عشق به زیبایى، عشق به جنس مخالف ـ در صد جاى دیگر تأمین شد، دیگر آن پشتوانه‌ى قوى‌اى که استحکام خانواده باید داشته باشد، از بین خواهد رفت و خانواده‌ها متزلزل مى‌شود و به همین وضعى درمى‌آید که امروز متأسّفانه در کشورهاى غربى هست؛ بخصوص در کشورهاى اروپاى شمالى و امریکا.
اخیراً امریکاییان به‌شدّت دچار این مشکلند. خانواده‌ها متلاشى مى‌شوند و این مصیبت بزرگى شده است. این مصیبت هم در درجه‌ى اوّل، ضررش به خود خانمها برمى‌گردد. البتّه مردان هم بسیار سختیها مى‌کشند؛ امّا بیشتر به زنان مى‌رسد؛ بعد هم به آن نسلى که متولّد مى‌شود. این نسل بزهکار و تبهکار موجود دنیا و امریکا را مى‌بینید؟ اینها همه‌اش از آنجا شروع مى‌شود؛ یعنى مقدّمه و کلید شرّى است که دنبالش همینطور پى‌درپى شرور مى‌آید!
در اسلام، به مسأله‌ى زیبایى اهمیّت داده شده است. زیاد شنیده‌ایم که: فانّ الله جمیل و یحبّ الجمال؛ خدا زیباست و زیبایى را دوست دارد. در خصوص رسیدن به سر و وضع، روایات زیادى در کتب حدیثى ما هست. در کتاب «نکاح» مفصّل بحث مى‌شود که مرد و زن بایستى به خودشان برسند. بعضى خیال مى‌کنند که مثلاً مردان باید موى سرشان را بتراشند؛ نه. در شرع، براى جوانان مستحبّ است که موى سر بگذارند. در روایت هست که الشَعر الحسن من کسوة الله فأکرموه؛ موى زیبا، جزو کرامتهاى الهى است؛ آن را گرامى بدارید. یا مثلاً روایت دارد که پیامبر اکرم وقتى مى‌خواستند نزد دوستانشان بروند، به ظرف آب نگاه مىکردند و سر و وضع خود را مرتّب مى‌کردند.آن زمان که آینه به این شکلى که حالا هست و فراوان هم هست، نبود. جامعه‌ى مدینه هم که فقیر بود. پیامبر ظرف آبى داشتند، که وقتى مى‌خواستند نزد دوستانشان بروند، از آن به جاى آینه استفاده مى‌کردند. این، نشان‌دهنده‌ى آن است که سر و وضع مرتّب، لباس خوب و گرایش به زیبایى، امر مطلوبى در شرع اسلام است؛ منتها آن چیزى که بد و مضرّ است، آن است که این وسیله‌اى براى فتنه و فساد و تبرّج شود. همانطور که گفتم، ضررهایش تا خانواده و نسل بعد هم مى‌رسد.
اخیراً در یکى از مجلّات امریکایى مطلبى دیدم ـ روزنامه‌هاى خودمان هم آن را منعکس کرده بودند ـ مبنى بر اینکه دو بچه‌ى ده، دوازده ساله، در مدرسه کمین گرفته بودند و با مسلسل، یک مشت بچه و معلّم را به رگبار بسته بودند! اوّل هم آژیر خطر کشیده بودند، تا بچه‌ها جمع شوند؛ بعد همه را به رگبار بسته بودند! ببینید براى یک جامعه، چنین وضعیتى، واقعاً چقدر بد و دردآور است! جنایتى خونسردانه و از روى بىخیالى، به خاطر تربیت بد. اینها همه‌اش دنباله ى همان بى بندوبارى است.

این هم 5کتاب دیگه که قبلا معرفی شده بود حضورتون البته اگه اومدن وارثین کتابای دیگه ای هم جدیدا اوردیم.++++
علاقه مندان می توانند این کتب ارزشمند را از مرکز فرهنگی وارثین به نشانی: دزفول- خیایبان امام خمینی شمالی- بالاتر از سبزقبا- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق تهیه نمایند. ضمنا تلفن های تماس: 09168230974و2254556
ضمنا امکان ارسال رایگان به در منزل در شهر دزفول فراهم شده است کافیست یک پیامک حاوی کتاب مورد نظرتان و تعداد را به شماره تلفن همراه بالا پیامک کنید تا ارسال صورت گیرد.

بخوانیم؟ یا...

سلام

دیروز مناسبت هایی داشت از جمله سالروز دیدارهای دانشجویی رهبری که به برکت سالنامه صهبا پاسشان داشتیم...

لطفا این سخنرانی ها و پرسش و پاسخ خای دانشجویی را در دانشگاه ها که در سال های 77در دانشگاه تهران و 82در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده اند را ببینید و چند مورد را بررسی کنید...

1- نحوه ی نگاه و نحوه ی پاسخ رهبری

2- تفاوت سوالات سال77وسال82متناسب با فضای سیاسی

3- پراکندگی موضوعات مطرح شده

4- برداشت هایی که حال و آینده می توان از این مطالب کرد

...

آدرس مطالب:

بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی‌


بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی‌


بیانات در دیدار اساتید دانشگاه شهید بهشتی‌


بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان دانشگاه تهران‌


بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران‌


سخنرانی حجت الاسلام دکتر خسروپناه در پیش از خطبه های نمازجمعه تهران93/2/19


در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران: شش جریان انحرافی مقابل مقابل فرهنگ ناب محمدی است فرستادن به ایمیل

alt

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، به عنوان یکی از سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، به سخنرانی با موضوع «جریان‌شناسی فرهنگی» پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین نظام‌های اجتماعی، نظام فرهنگی است و در کنار نظام‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و سایر نظام‌های اجتماعی، نظام فرهنگی از اولویت بیشتری برخوردار است.
 
خسروپناه با بیان این‌که فرهنگ مانند روحی در کالبد جامعه است، عنوان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری فرهنگ مانند هواست که همه انسان‌ها از آن تنفس می‌کنند و اگر هوا نباشد انسان نمی‌تواند تنفس کند. فرهنگ سالم هم اگر در جامعه نباشد انسان نمی‌تواند حیات اجتماعی داشته باشد.
 
وی فرهنگ را مجموعه باورها، اندیشه‌ها، دانش‌ها، ارزش‌ها، قوانین و مقرارت، آداب و رسوم و همه رفتارهای فرد و جامعه توصیف کرد و گفت: بر اساس این تعریف باید گفت که تقریباً عناصر و مؤلفه‌های فرهنگ بسیار متنوع است و فرهنگ گستره وسیعی دارد؛ چون از اعتقادات و باورها گرفته تا رفتارها و آدابی را که انسان‌ها از خود ظاهر می‌کنند، جزء فرهنگ می‌شمارند.
 
فرهنگ؛ زمینه شکوفایی و انحطاط جامعه
 
خسروپناه هویت یک جامعه را هم متشکل از مجموعه همین عناصر دانست و بیان کرد: شکوفایی و انحطاط یک جامعه و ملت هم به فرهنگ او برمی‌گردد و جامعه‌ای که از فرهنگ استقلال برخودار باشد، از فرهنگ دانش‌افزایی برخودار باشد، از فرهنگ قانون‌مداری برخوردار باشد، از فرهنگ پیشرفت برخوردار باشد این جامعه جامعه شکوفایی است. اگر جامعه‌ای دغدغه استقلال و دغدغه دانش داشته باشد، یعنی مرتب سیر صعودی و سیر بالندگی علمی داشته باشد و همیشه بخواهد که بر پای خودش بایستد و خود را گرفتار مستعمرات دیگر نکند و استعمارپذیر نباشد.
 
وی ادامه داد: اگر جامعه‌ای این گونه باشد جامعه پیشرفته‌ای است، اما اگر عکس این باشد و جامعه‌ای فرهنگ‌اش فرهنگ تنبلی، فرهنگ بیکاری، فرهنگ رکود، فرهنگ وابستگی باشد، این فرهنگ فرهنگ انحطاط است و جامعه را به انحطاط می‌کشاند.
 
این سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مورد فرهنگ مبارزه با انحطاط نیز بیان کرد: منظور از فرهنگ مبارزه با انحطاط این است که هم فرهنگ عمومی باید با انحطاط مبارزه داشته باشد، هم فرهنگ سیاسیون، هم فرهنگ عالمان، هم فرهنگ تاجران و هم بقیه اقشار جامعه باید این دغدغه را داشته باشند که فرهنگ رشد و پیشرفت و مبارزه با انحطاط را داشته باشند.
 
وی با بیان این‌که فرهنگ جامعه نیز مانند هر پدیده اجتماعی دیگری هم سلامتی دارد هم بیماری و هم خواب دارد هم بیداری، هم غیرتمندی دارد و هم بی‌غیرتی و هم تقلیدکورکورانه دارد و هم درک عالمانه، این‌ها را اقسام فرهنگ خواند و بیان کرد: ما قطعاً وقتی از فرهنگ اصیل اسلامی سخن می‌گوئیم از فرهنگی سخن می‌گوئیم که خواب است، اما خواب در برابر امور منفی؛ به این معنا که حاضر نیست آن‌ها را بپذیرد. اما همین فرهنگ در برابر دشمن و استکبار بیدار است و حاضر نیست که ذره‌ای ذلت و انحطاط را در خود بپذیرد.
 
فرهنگ اسلامی غیرتمند و واجد درک عالمانه است
 
خسروپناه ادامه داد: فرهنگ اسلامی فرهنگی است که غیرتمند است فرهنگی است که درک عالمانه دارد. تقلید دارد اما نه تقلید کورکورانه. با تقلید کورکورانه مخالف است اما اگر امر مثبتی باشد ممکن است جامعه تقلید کند؛ تقلید همیشه بد نیست. تقلید از عالم اشکالی ندارد. چرا ما از مراجع تقلید تقلید می‌کنیم؟ چون خود ما مجتهد نیستیم و باید از عالم تقلید کنیم. تقلید بد نیست، تقلید کورکورانه بد است.
وی در ادامه با بیان این که با توجه به آن چه بیان شد ما باید به دنبال یک جریان فرهنگی اصیل باشیم، این جریان را جریان فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) خواند و به تبیین ویژگی‌های این جریان فرهنگی و معرفی جریان‌های فرهنگ انحرافی پرداخت.
 
خسروپناه به عنوان اولین نکته بیان کرد: فرهنگ اسلام ناب هم از عقلانیت استفاده می‌کند و هم از وحیانیت. یعنی عقل و سنت از منابع فرهنگ اسلام ناب است. بنابراین اگر کسی از فرهنگ اسلامی سخن می گوید اما مخالف عقل است این فرهنگ اسلامی نیست. اگر از فرهنگ اسلامی سخن می‌گوید اما مخالف وحی است، این اسلام ناب نیست، اگر از فرهنگ اسلامی سخن می‌گوید اما مخالف استفاده از فرمایشات اهل بیت(ع) است و می‌گوید با این‌ها نمی‌شود فرهنگ امروز را ساخت، اگر کسی این را گفت این فرهنگ فرهنگ اسلام ناب نیست. فرهنگ اسلام ناب عقل و قرآن و سنت اهل بیت(ع) را منبع معرفتی خودش می‌داند.
 
ملت‌های مسلمان و امت واحده اسلام
 
وی با بیان این که فرهنگ اسلام ناب تمام ملت‌های مسلمان و اقوام گوناگون را ذیل امت واحده تعریف می‌کند، اظهار کرد: این فرهنگ بر وحدت مسلمانان تأکید دارد و البته برای ادیان دیگر هم احترام قائل است. اسلام بر گفت‌وگوی ادیان تأکید دارد مخصوصاً اسلامی که با تفکر اهل بیت(ع) ساخته شده است اهل گفت‌وگوی ادیان است. فرهنگ اسلام ناب با تحجر مخالف است، با تقلید کورکورانه مخالف است
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تأکید بر این مطلب که این فرهنگ اسلام ناب مانند یک روح باید کل سیاست، اقتصاد، دانش و امنیت را پوشش دهد، اظهار کرد: یعنی سیاست ما هم باید در دل این فرهنگ ناب قرار بگیرد، اقتصاد ما هم باید در دل این فرهنگ اسلام ناب قرار بگیرد، امنیت و دانش هم همین‌طور. همه این‌ها در دل فرهنگ اسلامی معنا پیدا می‌کند.
 
خسروپناه در مورد شکل‌گیری دانش اعم از علوم طبیعی و علوم انسانی، ذیل فرهنگ اسلامی، گفت: این یعنی این که مبانی و اهداف این علوم اسلامی است و این خیل فرق دارد با کسانی که با مبانی و اهدافی به دنبال فیزیک کوانتوم می‌روند که بعد با آن بمب اتمی بسازند که بشریت را نابود کنند. این خیلی فرق دارد با فیزیک کوانتومی که ذیل فرهنگ اسلامی شکل پیدا می‌کند.
 
جریان‌های انحرافی مقابل فرهنگ ناب اسلامی
 
وی با اشاره به وجود جریان‌های فرهنگی انحرافی در قبال این جریان فرهنگی اسلام ناب، و با اشاره به آیه چهارم سوره قصص و توصیفی که قرآن از فرعون کرده است، گفت: امروزه هم فرعون زمان که آمریکای اسکتبارگر و رژیم صهیونیستی است تلاش می‌کنند که جریان‌های انحرافی را در جامعه ما گسترش بدهند.
خسروپناه در ادامه به برشمردن و توصیف این جریان‌ها پرداخت و به عنوان اولین مورد به جریان فرهنگ ناسیونالیستی اشاره کرد و گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند که فرهنگ ایرانی بدون دین و بدون اسلام را معرفی کنند. البته جامعه ایرانی همیشه جامعه‌ای مذهبی و موحد بوده است و قبل از اسلام هم ایرانی‌ها موحد بودند و بعد از اسلام هم که اسلام را خودشان با شناخت پذیرفته‌اند و به سرعت صبغه تشیع را هم پیدا کرده‌اند.
 
وی با بیان این‌که همیشه اسلام کنار ایران به بالندگی جامعه ایران پرداخته است، گفت: شما ایران قبل از اسلام را ببینید و ایران بعد از اسلام را. رشد و توسعه‌ای که دانشمندان مسلمان داشتند تمدنی ساخت که تمام تمدن‌های بعد مخصوصاً تمدن مدرن غرب بر این تمدن اسلامی سوار شد. از قرن 11 میلادی تا قرن 14 میلادی همین تمدن اسلامی به زبان لاتین ترجمه شد. کسانی کوشش می کنند که کوروش را نام ببرند تا پیشوایان اسلام را کنار بگذارند. خب اگر قبول دارید که کوروش شخصیت موحدی بود پس بپذیرید که لازمه پذیرش توحید، پذیرش رهبران توحیدی و پذیرش اسلام است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه، دومین جریان انحرافی را جریان فرهنگ غرب‌زدگی معرفی کرد و با اشاره به ریشه گرفتن آن از دوران قاجار، گفت: وقتی که عده‌ای با مدرنیته و غرب جدید آشنا شدند و دیدند که غربی‌ها به لحاظ علمی و صنعتی رشد داشته‌اند، گفتند حالا که غرب در علم و صنعت رشد کرده، ما مسلمانان، اعم از ایرانی و شبه‌قاره و عرب و ... باید آداب و رسوم و فرهنگ غرب را هم بگیریم و با ترویج تساهل و تسامح خواستند فرهنگ غرب را بپذیرند و دین اسلام و فرهنگ علوی و اهل بیت(ع) را کنار بگذارند.
 
اقوام ایرانی همواره اعضای یک پیکر بوده‌اند
 
وی جریان فرهنگ قومیت‌گرایی را سومین جریان انحرافی در فرهنگ خواند و بیان کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند که اقوام مختلف مسلمان در ایران را از امت اسلامی واحده جدا کنند. شما می‌دانید که همیشه همه اقوام ایرانی اعضای یک پیکر بوده‌اند. همه شما شاهد حضور تمام اقوام ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی بودید. همه دنیا شاهد حضور همه اقوام ایرانی در دوران دفاع مقدس بودند. اما راهبرد دشمن این است که یک جریان فرهنگی قومیت‌گرایی ایجاد کند، تفرقه و نزاع میان اقوام مختلقف ایجاد کند و شما می‌دانید که بدترین اخلاق یک جامعه این است که بخواهند با زبان یا رفتار علیه یکدیگر سخن بگویند ووحدت و یکپارچگی خودشان را از بین ببرند. من تأکید دارم که به این مسئله بیشتر توجه داشته باشیم.
 
خسروپناه از جریان ابتذال‌گرایی به عنوان چهارمین جریان انحرافی یاد کرد و با بیان این که هویت انسان‌ها به ارزش‌های اخلاقی آن‌هاست، اظهار کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند از طریق رمان، موسیقی، فیلم، فضای مجازی انسان‌ها را به ابتذال اخلاقی بکشند. امروزه ده‌ها شبکه فارسی‌زبان در دنیا شکل گرفته است و عمده پیام آن این است که غیرت اخلاقی را از خانواده‌ها بگیرند و برخی رفتارهای ابتذال‌گونه و روابط نامشروع را ترویج کنند و عادی جلوه بدهند. این جریان جریانی است که در جهان اسلام رو به گسترش است.
 
هیچ کس نمی‌تواند با آزادی مخالفت کند
 
وی با تأکید بر این مطلب که مسئولان فرهنگی کشور باید مراقب باشند که به بهانه آزادی فساد و سم در جامعه پخش نشود، عنوان کرد: آزادی یک اصل ارزشمندی است، یک اصل فطری است و هیچ کس نمی‌تواند با آزادی مخالفت نکند. اما آزادی‌ای که فطرت را از بین نبرد خودش یک اصل فطری است و آزادی ابتذال دشمن آزادی فطری است.
 
خسروپناه جریان معنویت‌گرایی غیردینی را نیز به عنوان یک جریان انحرافی معرفی کرد و گفت: جهان غرب با وجود رشد علمی صنعتی فهمید که دچار فقدان معنویت است. جهان غرب به بهانه این که کلیسا در قرون وسطی صدها نفر را به قتل رسانده است رنسانس را تشکیل داد و سکولاریسم را به وجود آورد، اما بعد از این که به اقتدار رسید و کلیسا را کنار زد، شاهد جنگ‌های فراوانی شد و اگر کلیسا صدها نفر را کشت و شکجنه داد، در جنگ‌هایی که دستاورد غرب مدرن بود میلیون‌ها نفر کشته و نابود شدند.
 
وی ادامه داد: آنها فهمیدند که مدرنیته نیازمند معنویت است و باید معنویت به آن تزریق کنند، اما به سراغ معنویت غیردینی رفتند. الان گروه‌هایی در کشور ما هستند که همین معنویت غیردینی و نوپدید را ترویج می‌کنند که مردم از معنویت‌های دینی بهره نبرند.
 
خسروپناه به عنوان آخرین جریان انحرافی فرهنگی امروز در مقابل فرهنگ اسلام ناب از جریان فرهنگ سلفی‌گری یاد کرد و گفت: این جریان که از خطرناک‌ترین جریان‌های انحرافی است که هم عقل را کنار می‌زند و هم اسلام ناب را و با تحجر و جنایت نام اسلام را خراب کرده‌اند.
منبع:khosropanah.ir
 

تارنمایی برای استفاده از بیانات حضرت آیت الله آقا شیخ رضــا سبط الشیخ انصـــاری


http://kesaa.ir


ناخودآگاه به یاد شیخ رضا ابوالقاسمی پور افتادم یادش بخیر نفسش گرم بود... جهنم مطلوب همچنان زندس...

و بنیان شایسته ای که نهاد به نام هیئت روضةالعباس


بدون شرح

من می‌خواهم این‌طور بگویم که مرحوم آقا سید عبدالحسین در نوع خودشان، یک روحانی بی‌نظیرند؛ یعنی بنده شبیه ایشان را در بین روحانیون برجسته‌ی دوره‌های خودمان سراغ ندارم! آن جنبه‌ی علمی ایشان و آن جنبه‌ی آگاهی فکری و سیاسی ایشان است. از جنبه‌ی عملی هم ایشان، جهاد و تشکیل حکومت و سکّه و تمبر و از این کارها داشته‌اند. اینها چیزهایی است که من نظیرش را تا زمان خودمان - یعنی تا زمان امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه - واقعاً در هیچ کس سراغ ندارم؛ با این عظمت مقام و شموخ آن مرتبه‌ی علمی و سیاسی و فرهنگی و آگاهی و شجاعت.
بیانات در دیدار اعضای همایش بزرگداشت مرحوم سید عبدالحسین لاری ۱۷/۰۱/۱۳۷۷

معرفی کتاب ماه رجب


ماه رجب ماه تشبه به امیرالمومنین(ع)


ماه رجب، بهار عبادت و تضرّع و توسل الى اللَّه است. این ایام عبادت را - این ماه رجب را، ماه شعبان را و بالاتر، ماه رمضان را - دست کم نباید گرفت.

ماه رجب، ماه عبادت است، ماه توسل به پروردگار است، ماه تضرع است؛ و در این راه، ماه تشبه به امیرالمؤمنین است. با خدا ارتباطمان را قوى کنیم تا در میدان هاى زندگى بتوانیم با اراده‌ى محکم، با قدم استوار و با ذهن روشن، وارد هر میدانى بشویم).26/4/87 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم


در همین راستا  کتاب «ماه رجب ماه یگانه شدن با خدا » به حضورتان معرفی می شود:


این کتابچه کوچک که حاصل یکی از سخنرانی های  استاد اصغر طاهرزاده است  کتابی کوتاه  و موجز و حاوی نکاتی برای استفاده ی بهتر از این ماه پربرکت می باشد. مولف این کتاب کوشیده تا  نکاتی را از روایات و  علمای ربانی بیاورد تا جایگاه توجه به ماه رجب را در سعادت  دنیوی و اخروی واضح کند و به فراخور اعمالی را نیز ذکر و توضیح داده است.


برخی عناوین این کتاب:


شرح کوتاه حدیث معروف به حدیث فرشته داعی، ماه رجب ماه امنیت از غضب الهی، اعمالی سادهو برکاتی بزرگ، سلوک بی س و صدا ، راه بدست آوردن توفیق انجام اعمال این ماه ...

 

کتابچه «ماه رجب، ماه یگانگی با خدا»؛ سخنرانی استاد طاهرزاده در جمع افرادی است که مایل بودند با آگاهی بیشتر نسبت به مقام ماه رجب و آداب و اذکار آن نهایت استفاده را از این ماه عظیم الهی ببرند.

در این بحث سعی شده ابتدا جایگاه ماه رجب در متون روایی، خوب تبیین شود و سپس جایگاه اذکار و اعمال این ماه در سلوک یک انسان سالک مشخص گردد، تا مؤمنین دانسته و آگاهانه نسبت به آن اعمال برخورد کنند و صرفاً مشغول آداب قالبی آن ماه نگردند.


مختصری از متن کتاب:


خستگی از خود...

دیده اید بعضی مواقع از بودن خودتان خسته شده اید دائما حوصله تان سر می رود؟ این به جهت قطع ارتباط باطنی قلب است با حق. حالا اگر انس با حق وارد زندگی و جان تان شود و خداوند جلیس شما شود حوصله سررفتن برایتان معنی نمی دهد.


حدیث فرشته داعی:

عن النّبی ِ صلّی الله علیه واله: أنّ الله تعالی نصب فی السماء السابعه ملکاً، یقال له الدّاعی. فاذا دخل شهر رجب ینادی ذلک الملک کلّ لیلة منه الی الصباح: طوبی للذّاکرین، طوبی للطّائعین؛ یقول الله تعالی: أنا جلیس من جالسنی، و مطیع من أطاعنی، غافر من استغفرنی، الشهر شهری و العبد عبدی، والرحمه رحمتی، فمن دعانی فی هذا الشهر أجبته، و من سألنی أعطیته، و من أستهدانی هدیته، و جعلت هذا الشهر حبلاً بینی و بین عبادی، فمن اعتصم به وصل الیّ.
از پیامبر (ص) روایت شده است: بدان که خداوند تعالی در آسمان هفتم فرشته‌ای را گماشته، که داعی (دعوت کننده) نامیده می‌شود. پس هنگامی که ماه رجب داخل شود، آن فرشته هر شب تا صبح ندا می‌دهد که، خوشا به حال ذاکران، خوشا به حال اطاعت کنندگان. خداوند تعالی می‌گوید: من همنشین کسی هستم که با من بنشیند، و مطیع آنم که اطاعتم کند، آمرزنده‌ی کسی هستم که از من طلب بخشش کند. ماه، ماه ِ من است و بنده، بنده‌ی من، و مهربانی و رحمت از آن من است، پس هر کس بخواند مرا در این ماه اجابتش کنم، و کسی که بخواهد از من عطایش کنم، و هر کس از من هدایت جوید، هدایتش می کنم، این ماه را ریسمانی میان خودم و بندگانم قرار دادم، هر کس بدان چنگ زند به من می‌رسد.


با دشمنان من نجنگید...

آیت ا... ملکی رحمةالله علیه در کتاب المراقبات در رابطه با ماه رجب به عنوان یکی از ماه های حرام می فرمایند:

در ماه های حرام خداوند آنچنان غضبش فروکش می کند که حتی بر دشمنانش هم آن غضب فروکش می کند. لذا در ماه حرام اگر دشمنتان یعنی دشمن اسلام هم به شما حمله نکند یعنی اگر جهاد دفاعی نباشد باید ترک مخاصمه کرد یعنی غضب خدا در این ماه این طوری است. مگر غضب خدا بر دشمنانش جاری نیست؟ ولی این ماه این قدر عجیب است که خداوند می فرماید: باید به دشمان خدا هم امنیت بدهید.. این یعنی چه؟ یعنی شرایط غیبی این ماه ما را در شرایطی قرار می دهد که عامل فاطله گرفتن و  دور افتادن ما از مقام غیبی عالم ملکوت که همان غضب خداست در این ماه در صحنه نیست و لذا در چنین شرایطی زمینه ارتباط ما با خدا شدیدا  فراهم است. به همین جهت است که فرماید: هرکس مرا بخواند استجابت می کنم.

این یک نوع استجابت خاص است. یعنی تو در این ماه در هر شرایطی از گناه هستی اگر آمدی هر چه بگویی به سرعت اجابت می شود. در شرایط دیگر این طور نیست.


شیعه و ماه رجب...

این ماه در میان شیعیان آن قدر که لازم است و حق این ماه عزیز است مورد توجه قرار نگرفته است. اهل سنت عظمت ماه رجب را خوب متوجه هستند هرچند...ولی به واقع پیامبر(ص) عنایت خاصی به این ماه داشتند.

امیر المونین می فرمایند: از وقتی که من از پیامبر شنیدم که روزه ی ماه رجب و شعبان چه نتایجی برای مومن دارد دیگر هیچ وقت تا آخر عمرم روزه ی ماه رجب و شعبان را ترک نکردم.


هدایت...

در قسمتی از حدیث فرشته داعی می فرمایند: « و من سالنی اعطیته و من استهدانی هدیته» حرف دهن ما گذاشته است. می فرمایند: ای بنده من! اگر از من چیزی بخواهی به تو می دهم. پس چرا نمی خواهی؟ و اگر از من طلب هدایت و راه جویی کنی؛ تو را هدایت می کنم. راه و چاه را به تو نشان می دهم. بله حرف یاد ما دادند که ما در این ماه از خدا بخواهیم که خدایا ما را هدایت کن. ما انوار غیبی تو را رها کنیم؛ کجا برویم؟ و دعاهایی که ائمه(ع) در این ماه دارند در همین راستاست که ما را به سوی خود راهنمایی کن و خودت را به ما بفهمان.

در این ماه باید به قلب بگوییم:

ای قلب! متوجه باش وقتی خداوند جنگ با دشمنان خدا را در این ماه ممنوع نموده بنگر با دوستان خود چه خواهد کرد.

ای قلب! غافل مباش در این ماه به خطاهای تو نمی نگرند مایوس هم مباش می خواهند تو را وارد بنده های خاص گردانند.


*مطالب با تصرف و تلخیص جزئی آمده است.

علاقه مندان می توانند این کتاب ارزشمند را از مرکز فرهنگی وارثین به نشانی: دزفول- خیایبان امام خمینی شمالی- بالاتر از سبزقبا- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق تهیه نمایند. ضمنا تلفن های تماس: 09168230974و2254556می باشد.

عناوین جدید کتاب در وارثین

باسلام

5کتاب با موضوع زن و خانواده تحت عنوان کلّی: نقش و رسالت زن از بیانات مقام معظّم رهبری شامل:

1- عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی اسلامی

درباره کتاب

بعد از انقلاب شاهد برخوردهای افراطی و تفریطی در زمینه‌ی حجاب و عفاف بوده‌ایم. بسیاری از حرکتهایی که در این زمینه صورت گرفته است، برخوردهای، ظاهری سطحی، احساسی، موردی، مقطعی، دفعی و ضربتی بوده است.
درحالیکه حجاب، مقوله‌ای فرهنگی است و هـرگونه اشاعه و تصمیم‌گیری و تبلیغ درباره‌ی آن و در مورد آن، باید تدریجی، مستمر، عمیق، همه‌جانبه و مدبّرانه باشد. افراد در این زمینه نباید سلیقه‌ای عمل کنند، بلکه استراتژی واحدی برای نحوه‌ی برخورد با آن باید حاکم باشد. در این راستا لازم است در درجه‌ی اوّل، دیدگاههای مقام معظّم رهبری بعنوان امام امّت و چشم بصیر و دیده‌بان نظام در این زمینه استخراج و مبنای عمل قرار گیرد. در این کتاب سعی شده است تمامی سخنان ایشان در این زمینه به دقت مطالعه، استخراج و در قالب پنج فصل و با عناوین عفّت و حیا، روابط زن و مرد، حجاب و پوشش، کشف حجاب و بیبندو‌باری، و روش برخورد با بیبندو‌باری، ارائه گردد.

در استخراج، گردآورى و دسته‌بندى سخنان معظّمٌ‌له و ارائه‌ی آن در قالب اثر حاضر، تمامی سخنرانیها و پیامهاى ایشان درباره‌ی زنان، از آغاز پیروزى انقلاب اسلامى تا سال1392حتّی سخنانی که بعضاً رسانه‌ای نشده است؛ ـ مانند توصیه‌هایی که هنگام خواندن خطبه‌ی عقد به جوانان داشته‌اندـ امّا در مخزن اسناد دفتر معظّمٌ‌له موجود بوده، مورد بررسى قرار گرفته است که حجم گسترده‌ی آنها، توجّه و اهتمام رهبر معظّم انقلاب را نسبت به مسائل زنان نشان میدهد.

2-الگوی زن

برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی

درباره کتاب

یکی از موضوعاتی که در بیانات مقام معظّم رهبری بعنوان زعیم جامعه‌ی اسلامی برآن تأکید شده، ارائه‌ی الگو برای زنان در ابعاد مختلف و متناسب با نیاز روز میباشد.
ایشان انعکاس‌این الگو در رفتار زنان ایرانی را عاملی برای الگو شدن آنها در بین زنان جهان دانسته‌اند. ارائه‌ی این الگوها از بیان رهبری با توجّه به نگاه نظام‌مند ایشان به مسائل زنان میتواند برای زنان جامعه‌ی ما بسیارسودمند باشد. به همین دلیل، در این کتاب سعی شده است با دقّت تمامی سخنان ایشان در این زمینه استخراج و در سیزده بخش و با عناوین: ضرورت ارائه‌ی الگوی صحیح در حیات انسانی، فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله علیها) الگوی جامع زن و حیات انسانی، حضرت فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله علیها) وعرصه‌ی خانوادگی، حضرت فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله علیها) و عرصه‌ی مجاهده‌ی سیاسی و اجتماعی، حضرت فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله علیها) و عرصه‌ی معرفتی عرفانی، حضرت فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله علیها) و عرصه‌ی عبادی، عظمت و کمالات حضرت زهرا(سلام‌الله علیها)، الگوی عاشورایی زن، الگوهای قرآنی زن، الگو شدن زن مسلمان ایرانی دسته‌بندی و ارائه گردد. در استخراج، گردآورى و دسته‌بندى سخنان معظّمٌ‌له و ارائه‌ی آن در قالب اثر حاضر، تمامی سخنرانی‌ها و پیامهاى ایشان درباره‌ی زنان، از آغاز پیروزى انقلاب اسلامى تا سال1392 حتّی سخنانی که رسانه‌ای نشده است ـ مانند توصیه‌هایی که هنگام خواندن خطبه‌ی عقد به جوانان داشته‌اند ـ امّا در مخزن اسناد دفتر معظّمٌ‌له موجود بوده، مورد بررسى قرار گرفته است که حجم گستردهی آنها، توجّه و اهتمام رهبر معظّم انقلاب را نسبت به مسائل زنان نشان میدهد.


3-زن و خانواده

برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی

درباره کتاب

مقام معظّم رهبری(مدّظلّه العالی) با عنایت به مباحث حقوقی و اجتماعی زنان همواره محوریّت خانواده را در مباحث زنان مدّنظر داشته‌اند. با توجّه به اینکه در این دوران، هجمه‌های فرهنگی دشمنان از طریق انواع رسانه‌ها و وسایل ارتباطی، سلامت جنسی جوانان را هدف گرفته است که با درنظرگرفتن جوان‌بودن جمعیّت کشور، این امر چشم اسفندیار نظام محسوب میشود و برای جلوگیری از آن راهی جز پایین آوردن سنّ ازدواج و گسترش ازدواج‌های سهل و آسان، موفقِ آگاهانهِ پایدار و به‌نگام و توجّه بیش از پیش به خانواده نیست؛ بنابراین برای رفع موانع و تقویت فرهنگ ازدواج و تشکیل و تحکیم خانواده باید با درنظرگرفتن دیدگاه‌های معظّمٌ‌له به همراه یک عزم ملّی، فرهنگسازی گسترده‌ای صورت گیرد؛ لذا در این کتاب سعی شده است تا دیدگاه‌های معظّمٌ‌له در حوزه‌ی ازدواج و‌خانواده با محوریّت زن استخراج گردد. با نگاه به فهرست تفصیلی این کتاب میتوان خلاصه و چکیدهی فرمایشات ایشان را در این حوزه به دست آورد.

در استخراج، گردآورى و دسته‌بندى سخنان معظّمٌ‌له و ارائه‌ی آن در قالب اثر حاضر، تمامی سخنرانیها و پیامهاى ایشان درباره‌ی زنان، از آغاز پیروزى انقلاب اسلامى تا سال1392حتّی سخنانی که رسانه‌ای نشده است مانند توصیه‌هایی که هنگام خواندن خطبه‌ی عقد به جوانان داشته‌اند امّا در مخزن اسناد دفتر معظّمٌ‌له موجود بوده، مورد بررسى قرار گرفته است که حجم گسترده‌ی آنها، توجّه و اهتمام رهبرمعظّم انقلاب را نسبت به مسائل زنان نشان میدهد.


4-جایگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدّد

برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی

درباره کتاب

ضرورت توجّه به مسائل زنان از دیرباز مورد توجّه مقام معظّم رهبری(مدّظله العالی) بوده است. ایشان در مصاحبه با مجلّه‌ی زن روز فرموده‌اند: «آن مقدارى که بنده راجع به مسائل زن در ایران در طول این ده ـ بیست سال رنج برده‌ام و ناراحت شده‌ام، خیلى از زنان حتّی گوشه‌اى از آن را نفهمیدند و ناراحت هم نبودند.» ایشان در مسائل زنان معتقد به اولویّت‌یابی هستند تا بتوان با یک حرکت اساسی مظلومیّت تاریخی زن را برطرف کرد؛ مظلومیّتی که در خانواده و اجتماع، در شرق و غرب و در گذشته تا کنون برای زن بوده است و وضعیّت خطرناک‌تری که امروزه در غرب به خود گرفته است و آن التذاذ از زن با شعار آزادی در غرب و تزلزل موقعیّت خانوادگی و سوءاستفاده‌ی اقتصادی از زن میباشد. در مقابل، با ارائه‌ی نگاه جامع و کامل اسلام در مورد زن، میتوان زن را به آن جایگاه والا و شأن انسانی خود رساند. در اسلام ضمن به رسمیّت شناختن تفاوتهای زن و مرد، برابری آنها در عرصه‌های کمال انسانی مورد تأکید قرار گرفته است.
در این کتاب، با ارائه‌ی موضوعی و عنوانی بیانات مقام معظّم رهبری، در سه فصل، اهمیّت و ریشه‌یابی مسائل زنان، زن در فرهنگ غرب، منزلت و جایگاه زن در اندیشه‌ی اسلامی، میتوان با ریشه‌یابی مسائل زنان، تفاوت نگاه غرب و نگاه اسلام را در موضوع زن بازشناسی کرد.

در استخراج، گردآورى و دسته‌بندى سخنان معظّمٌ‌له و ارائه‌ی آن در قالب اثر حاضر، تمامی سخنرانیها و پیامهاى ایشان دربارهی زنان، از آغاز پیروزى انقلاب اسلامى تا سال1392، حتّی سخنانی که رسانه‌ای نشده است ـ مانند توصیه‌هایی که هنگام خواندن خطبه‌ی عقد به جوانان داشته‌اند ـ امّا در مخزن اسناد دفتر معظّمٌ‌له موجود بوده، مورد بررسى قرار گرفته است که حجم گسترده‌ی آنها، توجّه و اهتمام رهبرمعظّم انقلاب را نسبت به مسائل زنان نشان میدهد.


5- عرصه‌های حضور اجتماعی زن

برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی

درباره کتاب

با توجّه به نگاه هدفمند مقام معظّم رهبری(مدّظلّه‌العالی) به مسائل زنان با وجود رویکرد تمدنگرایی اسلامی که ایشان دارند؛ ضروری است که خطوط معیارهای اسلامی متناسب با شرایط زمان و‌‌مکان در زمینه‌ی حضور اجتماعی زن از دید‌گاه معظّمٌ‌له جمع‌بندی گردد. این بیانات در سه فصل با عناوین: جایگاه اجتماعی زنان، تعلیم و‌تربیت زنان و نقش زن در انقلاب اسلامی، تدوین شده و در تمامی این زمینه‌ها سعی شده است آرای مقام معظّم رهبری(مدّظلّه‌العالی) به صورت دقیق استخراج و با عنوانگذاری مناسب سیر منطقی موضوعات بگونهای ارائه گردد که پاسخگوی مشکلات و نیازهای امروز باشد.
در استخراج، گردآورى و دسته‌بندى سخنان معظّمٌ‌له و ارائه‌ی آن در قالب اثر حاضر، تمامی سخنرانیها و پیامهاى ایشان درباره‌ی زنان، از آغاز پیروزى انقلاب اسلامى تا سال1392، حتّی سخنانی که رسانه‌ای نشده است مانند توصیه‌هایی که هنگام خواندن خطبه‌ی عقد به جوانان داشته‌اند ولی درمخزن اسناد دفتر معظّمٌ‌له موجود بوده، مورد بررسى قرار گرفته است که حجم گسترده‌ی آنها، توجّه و اهتمام رهبرمعظّم انقلاب را نسبت به مسائل زنان نشان میدهد.

موضوعات مهم

جایگاه اجتماعی زنان/ تعلیم و تربیت زنان/ نقش زن در انقلاب اسلامی/ تاثیر انقلاب در وضعیت زنان/ شرایط حضور اجتماعی زنان