وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

مرور سریع بیانات رهبری در جلسه تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی

جدول | مرور سریع بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به منظور آگاهی سریع و صحیح کاربران خود از «موضوعات اصلی» مطرح شده در بیانات و پیام‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی «مرور سریع» این بیانات و پیام‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
آنچه در ادامه می‌آید «مرور سریع»
بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

در مرور سریع این بیانات می‌خوانید:
* موضوعات اصلی مطرح شده در بیانات
     * جملات طلایی بیانات
     * پیشنهاد بیانات یا پیام‌های مرتبط با موضوعات اصلی برای مطالعه بیشتر
     * واژگان کلیدی مطرح شده در بیانات
     * جزئیات تکمیلی قابل توجه در متن بیانات
«مرور سریع» در قالب‌های pdf (از اینجا) و  word (از اینجا) در دسترس کاربران است.

مجله ای پیرامون حماسه اقتصادی

سلام


 نکتهی سوم، تهدیدهای اقتصادی خارجی است. خب تحریمها از قبل بود، منتها این تحریمها از حدود زمستان سال ۹۰ تا امروز، تبدیل شده به جنگ اقتصادی، دیگر اسم آن تحریم هدفمند نیست، یک جنگ تمامعیار اقتصادی است که متوجه ملت ما است. علت آن هم، نه مسئلهی هستهای است، نه مسئلهی حقوق بشر است، نه مسائل دیگری از این قبیل است؛ علت آن را خود آنها هم میدانند، ما هم میدانیم؛ علت، استقلالخواهی ملت ایران است؛ علت، داشتن یک حرف نو بر پایهی مبانی اسلام است که برای کشورهای دیگر و ملتهای مسلمان الگو خواهد شد؛ میدانند که اگر جمهوری اسلامی در این عرصهها و میدانها موفق شد، دیگر جلوی رشد این حرکت را در دنیا نمیشود گرفت و این یک حرکت مهمی است؛ مسئله این است.(مقام معظّم رهبری/جلسه تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی92/12/20)


مجله ای تقدیمتون می کنم در مورد حماسه اقتصادی که کاری از بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت هست مجله ی دانشجویی خوبیه لطفا استفاده نماییید و نمایانید...



مجله حماسه اقتصادی

تبیین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در جمع صدها نفر از مسئولان دستگاههای مختلف، فعالان اقتصادی و مدیران مراکز «علمی، رسانه ای، نظارتی»، با تبیین «مؤلفه های سیاستهای اقتصاد مقاومتی، عوامل و انگیزه های تدوین این سیاستها و الزامات و انتظاراتی که در این زمینه از مسئولین وجود دارد» تأکید کردند: «عزم جدی مسئولان»، «تبدیل سیاستها به برنامه های زمان بندی شده اجرایی»، «نظارت دقیق»، «رفع موانع حضور فعالان و مردم در عرصه اقتصادی» و «گفتمان سازی»، این امکان را فراهم می کند که ثمرات شیرین و ملموس این الگوی بومی و علمی، در مدت مناسب در زندگی مردم جلوه گر شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود، هدف از برگزاری جلسه ای با چنین ترکیبی از مسئولان نظام را ایجاد زمینه همدلی و هم فکری برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، شتاب بخشیدن به پیشرفت کشور و حرکت در مسیر تحقق آرمانهای بلند نظام اسلامی دانستند.
ایشان با اشاره به ابلاغ سیاستهای مختلف و متنوع در سالهای قبل، خاطرنشان کردند: هدف از ابلاغ این سیاستها، ارائه نقشه راه در هر بخش بود اما در موضوع سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، هدف از ابلاغ آن، تنها ارائه نقشه راه نیست بلکه ارائه شاخص های لازم و صحیح برای پیمودن راه نیز مد نظر بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مجموعه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، در واقع الگویی بومی و علمی، برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و متناسب با وضعیت امروز و فردای کشور است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: سیاستهای اقتصاد مقاومتی، فقط برای شرایط کنونی نیست بلکه یک تدبیر بلندمدت برای اقتصاد کشور و رسیدن به اهداف بلند اقتصادیِ نظام اسلامی است.
ایشان با اشاره به پویایی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفتند: این سیاستها قابل تکمیل و انطباق با شرایط گوناگون است و عملاً اقتصاد کشور را به حالت انعطاف پذیری می رساند و شکنندگی اقتصاد در شرایط مختلف را برطرف می کند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: یکی دیگر از ویژگیهای مهم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، وفاق همه قوا و دستگاههای مختلف درباره آن است زیرا این الگو با تلاش و همفکری افراد صاحب نظر، و بحث و بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام که رؤسای سه قوه و مسئولان مختلف حضور دارند، تدوین شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را مجموعه ای دقیق و مستحکم خواندند و افزودند: گرایش به اقتصاد مقاومتی فقط مخصوص کشور ایران نیست و در سالهای اخیر با توجه به بحران اقتصادی جهانی، بسیاری از کشورها با توجه به شرایط و ساختارهای درونی خود به دنبال مقاوم سازی اقتصاد هستند.
ایشان تأکید کردند: البته نیاز ما به اقتصاد مقاومتی بیش از کشورهای دیگر است زیرا از یک طرف کشور ما همچون کشورهای دیگر مرتبط با اقتصاد جهانی و مصمم به ادامه این ارتباط است و طبیعتاً از مسائل اقتصادی جهان متأثر خواهد بود و از طرف دیگر نظام اسلامی، به دلیل استقلال خواهی و عزت مداری و تأکید بر تحت تأثیر قرار نگرفتن از سیاستهای قدرتهای جهانی، مورد تهاجم، سوء نیت و اخلال گری است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: براساس این مبانی و دلائل منطقی، باید پایه های اقتصادی کشور را مستحکم و مقاوم سازی کنیم و نگذاریم حوادث و تکانه های اجتناب ناپذیر و همچنین سوءنیت ها و اخلال گری های قدرتها، اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از بیان جایگاه و اهمیت سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین دلایل و مبانی عقلانیِ مقاوم سازی اقتصاد کشور، ویژگیها و مؤلفه های دهگانه اقتصاد مقاومتی را تبیین کردند.
اولین مؤلفه، ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخص های کلان اقتصادی بود.
رهبر انقلاب اسلامی در این خصوص گفتند: با اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، شاخص هایی همچون رشد اقتصادی، تولید ملی، عدالت اجتماعی، اشتغال، تورم و رفاه عمومی بهبود خواهد یافت و رونق اقتصادی بوجود خواهد آمد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص این مؤلفه یک نکته را متذکر شدند و تأکید کردند: عدالت اجتماعی، مهمترین شاخص، در میان این شاخص ها است زیرا نظام اسلامی رونق اقتصادی بدون عدالت اجتماعی را قبول ندارد و در هرگونه پیشرفت اقتصادی کشور، باید وضع طبقات محروم به معنی واقعی کلمه، بهبود یابد.
ایشان، توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا را دومین ویژگی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: تکانه های اقتصادی دنیا، بلایای طبیعی و تکانه های تخاصمی همچون تحریم ها از جمله این عوامل تهدید زاست.
رهبر انقلاب اسلامی، سومین مؤلفه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را، تکیه بر ظرفیت های داخلی بیان و خاطرنشان کردند: این ظرفیت ها شامل ظرفیت های گسترده علمی، انسانی، طبیعی، مالی، جغرافیایی و اقلیمی است که باید برای اجرای سیاستها، بر آنها تکیه شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک نکته مهم هم اشاره کردند و گفتند: تکیه بر ظرفیت های داخلی به معنای چشم بستن بر امکانات کشورهای دیگر نیست بلکه نظام اسلامی در کنار اتکاء به داشته های داخلی، از امکانات دیگر کشورها نیز استفاده حداکثری خواهد کرد.
ایشان در بیان چهارمین مؤلفه، به رویکرد جهادی اشاره کردند و افزودند: اجرای این سیاستها، با حرکت عادی و احیاناً خواب آلوده و بدون حساسیت امکان پذیر نیست و نیازمند برنامه ریزی، حرکت علمی، همت و مدیریت جهادی است.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: خوشبختانه، رئیس جمهور محترم در جلسه اخیر سران سه قوه، با قاطعیت اعلام کرد که همه مسئولان اجرایی مرتبط با این سیاستها، به حرکت و همت جهادی مصمم هستند.
مردم محوری، پنجمین مؤلفه ای بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره کردند و افزودند: براساس معارف اسلامی و دینی و همچنین براساس تجربیات 35 سال اخیر، در هر عرصه ای که مردم وارد میدان شوند، عنایت و پشتیبانی الهی نیز همراه می شود و کارها به پیش خواهد رفت.
ایشان خاطرنشان کردند: تاکنون در عرصه های اقتصادی، کمتر به حضور و امکانات مردم بها داده شده است، در حالیکه باید زمینه استفاده از توان نیروهای بی پایان مردمی اعم از فعالان اقتصادی، کارآفرینان، مبتکران، صاحبان سرمایه و افراد صاحب مهارت فراهم و از آنان حمایت شود و مسئولیت عمده در این خصوص برعهده دولت است.
رهبر انقلاب اسلامی، هدف از ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44، در چند سال قبل را استفاده از ظرفیت ها و امکانات مردمی در اقتصاد کشور دانستند و گفتند: متأسفانه حق این سیاستها، ادا نشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تأمین امنیت اقلام راهبردی و اساسی بویژه غذا و دارو و خودکفایی در این اقلام را ششمن مؤلفه سیاستهای اقتصاد مقاومتی برشمردند و درخصوص هفتمین مؤلفه افزودند: کاهش وابستگی به درآمد فروش نفت یکی از ویژگیهای اصلی این سیاستها است.
رهبر انقلاب اسلامی، از اصلاح الگوی مصرف به عنوان هشتمین مؤلفه نام بردند و خاطرنشان کردند: خطاب اصلی من در این موضوع متوجه مسئولان است که باید در درجه اول در حوزه مأموریتی خود، از اسراف و ریخت و پاش بطور جدی پرهیز و در درجه بعد، این موضوع را در زندگی های شخصی خود رعایت کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه پایبندی مسئولان به پرهیز از ریخت و پاش، موجب تسری این روحیه به جامعه خواهد شد، افزودند: منظور از اصلاح الگوی مصرف، سخت گیری و زندگی ریاضتی نیست بلکه هدف، مصرف براساس الگویی عاقلانه، مدبرانه، صحیح و اسلامی است.
ایشان با اشاره به شبهاتی که برخی افراد درباره اقتصاد مقاومتی مطرح می کنند افزودند: اقتصاد مقاومتی برعکس این شبهات، به رفاه و بهبود زندگی عموم مردم و بویژه طبقات ضعیف منجر خواهد شد.
فسادستیزی نهمین مؤلفه ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره و تأکید کردند: لازمه فعالیت سالم و پرتحرک اقتصادی، امنیت است و لازمه امنیت اقتصادی نیز، برخورد با مفسدان اقتصادی و افرادی است که قانون را دور می زنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شفاف سازی را شرط اصلی مقابله با فساد اقتصادی دانستند و افزودند: باید فضای رقابتی و با ثبات اقتصادی بوجود آید زیرا در چنین فضای سالمی، فعال اقتصادی احساس امنیت خواهد کرد ضمن اینکه در چنین شرایطی، کسب ثروت با ابتکار و پشتکار، مباح و مورد تأیید نظام است.
ایشان با اشاره به اعلام آمادگی سه قوه برای مقابله با فساد اقتصادی، تأکید کردند: در این موضوع، گفتنِ صرف کافی نیست، و همه مسئولان اجرایی، قضایی و قوه مقننه در این خصوص مسئول هستند.
دانش محوری، آخرین مؤلفه ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: امروز شرایط کشور از لحاظ پیشرفتهای علمی به گونه ای است که می توانیم رسیدن به اقتصاد دانش  بنیان را با بلندپروازی، جزو اهداف خود قرار دهیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اقتصاد دانش بنیان از مهمترین زیرساخت های اقتصادی هر کشور است و اگر این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد، قطعاً چرخه علم تا ثروت تکمیل خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بخش دوم سخنان خود را با این سؤال مطرح در جامعه آغاز کردند: آیا سیاستهای اقتصاد مقاومتی، حرکتی مقطعی است که تحت فشار تحریم ها شکل گرفته است؟ پاسخ قاطعانه ایشان به این سؤال پاسخی کاملاً منفی بود.
رهبر انقلاب تأکید کردند: اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه سیاستی مقطعی نیست بلکه تدبیری راهبردی است که برای همه دورانها - چه تحریم باشد و چه نباشد -  مفید و راهگشا و پیش برنده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح علل و انگیزه تدوین و ابلاغ سیاستهای مقاومت اقتصادی به بیان چهار عامل اصلی پرداختند: ظرفیتهای فراوان مادی و معنوی کشور، حل مشکلات مزمن و دیرپای اقتصادی، مقابله با تحریم ها و کاهش کامل تأثیرپذیری اقتصاد کشور از بحرانهای اقتصاد جهانی.
ایشان درخصوص نکته اول افزودند:  ظرفیتهای عالی انسانی، سرمایه های «معدنی، طبیعی و صنعتی» و نیز موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور انگیزه ای قوی برای طراحی الگوی پیشتاز اقتصادی یعنی اقتصاد مقاومتی بوده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح دومین انگیزه ابلاغ سیاستهای مقاومت اقتصادی به ضرورت حل مشکلات موجود تکیه کردند.
ایشان افزودند: مشکلات مزمن و دیرپایی همچون تورم، بیکاری، وابستگی به نفت، واردات بی رویه، معیوب بودن برخی ساختارها، پایین بودن بهره وری و الگوی ناصحیح مصرف، جز با یک حرکت برنامه ریزی شده برای مقاوم سازی اقتصاد برطرف نمی شود.
رهبر انقلاب، مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمنان را از دیگر عوامل تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیان کردند و افزودند: تحریم ها قبل از موضوع انرژی هسته ای نیز وجود داشته و اگر مذاکرات هم ان‌شاءالله به نقطه حل برسد وجود خواهد داشت چرا که هسته ای و حقوق بشر و مسائل دیگر بهانه ای بیش نیست و زورگویان جهانی از استقلال طلبی و الگو شدن ملت ایران در هراسند.
ایشان افزودند: برای علاج قطعی فشارهای اقتصادی دشمنان، باید به گونه ای اقتصاد خود را قوی و مستحکم کنیم که آنها از تأثیرگذاری فشارهای خود مأیوس شوند که این هدف با اجرای سیاستهای ابلاغ شده محقق خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، چهارمین عامل تدوین سیاستهای مقاوم سازی اقتصاد کشور را ضرورت کاهش تأثیرپذیری از بحرانهای جهانی خواندند و گفتند: این عوامل چهارگانه باعث شد طراحی مدل اقتصاد مقاومتی در دستور کار نظام قرار گیرد.
سومین بخش سخنان رهبر انقلاب در جمع صدها نفر از مسئولان سه قوه و فعالان «اقتصادی،   اجتماعی و رسانه ای»، به بیان الزامات و انتظارات اختصاص داشت.
ایشان عزم راسخ و جدی مسئولان سه قوه و بویژه قوه مجریه را عاملی بسیار مهم برای مقاوم سازی اقتصاد خواندند و افزودند: صرف مطرح شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی، مشکلی را حل نمی کند بلکه عزم و تلاش مسئولان همه بخشهای مرتبط با این سیاستها، زمینه ساز تحقق اهداف اعلام شده خواهد بود.
رهبر انقلاب، ورود به میدان عمل را دومین انتظار خود از مسئولان برشمردند و خاطرنشان کردند: این طرح و سیاستهای کلی باید به برنامه های گوناگون اجرایی تبدیل شود تا حماسه اقتصادی، واقعاً بوجود آید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نامگذاری سال جاری به سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی افزودند: حماسه سیاسی خوشبختانه محقق شد اما حماسه اقتصادی متأسفانه به تأخیر افتاد که امیدواریم این موضوع در پرتو سیاستهای ابلاغ شده، در سال 93 با جدیت کامل پیگیری شود.
رهبر انقلاب تدوین، برنامه های زمان بندی شده را سومین ضرورت دانستند و تأکید کردند: باید سهم هر قوه و همچنین سهم هر دستگاه در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بطور دقیق مشخص شود.
ایشان افزودند: لازم است برنامه های اجرایی شفاف و با شاخص های زمانی، تدوین گردد تا پیگیری پیشرفت کارها امکان پذیر شود.
اقدام سران سه قوه در تهیه ساز و کار هماهنگی دستگاهها و نیز نظارت در همه سطوح، چهارمین و پنجمین ضرورتی بود که رهبر انقلاب بر آنها تأکید کردند.
ایشان افزودند: مجمع تشخیص مصلحت نیز موظف است به مسئولیت نظارتی که به آن محول شده بطور کامل عمل کند.
برطرف کردن موانع «قانونی، اجرایی، حقوقی و قضایی» از سر راه اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ششمین وظیفه ای بود که رهبر انقلاب متوجه سران قوا دانستند.
ایشان تأکید کردند: باید موانع مزاحم برداشته شود تا فعالان اقتصادی، کارآفرینان، مبتکران و دانشمندان، با آرامش به این میدان روی آورند و احساس کنند با موانع غیرمعقول روبرو نیستند.
رهبر انقلاب، گفتمان سازی و ارائه تصویری درست از اقتصاد مقاومتی را وظیفه صدا و سیما، رسانه ها، مسئولان، دلسوزان و صاحبان فکر و اندیشه خواندند و خاطرنشان کردند: دستگاههای تبلیغاتی مخالفِ پیشرفت ایران، تلاش می کنند با ایجاد شبهه و اشکال تراشی، سیاستهای ابلاغ شده را بی اهمیت جلوه دهند اما اگر تصویر درستی از این حرکت بزرگ و پیشتازانه ارائه شود و گفتمان سازی صورت گیرد، مردم به آن معتقد می شوند و از مسئولان مطالبه می کنند که در این صورت کارها به پیش خواهد رفت.
رهبر انقلاب اسلامی در بیان آخرین انتظار خود از مسئولان موضوع پایش و اطلاع رسانی دقیق را مطرح کردند.
ایشان افزودند: باید مرکزی قوی و بینا برای رصد و پایش دقیق فعالیتها وجود داشته باشد.
گردآوری و پردازش اطلاعات، استنتاج، تعیین شاخص برای هر بخش و اطلاع رسانی به مردم از جمله وظایفی بود که ایشان برای این مرکز برشمردند.
رهبر انقلاب سخنانشان را با این جملات به پایان بردند: انشاءالله کار بزرگی که شروع شده است با توکل به خدا و شتاب مناسب پیش می رود و مردم ثمرات شیرین آن را در همین دولت خواهند چشید.
در این دیدار علاوه بر وزیران و مسئولان دستگاههای مختلف اجرایی، شماری از مسئولان مجلس و قوه قضاییه، فعالان اقتصادی، مجامع صنفی، مدیران مراکز گوناگون «اقتصادی نظارتی و علمی»، استانداران، نمایندگان ولی فقیه در استانها، مدیران حوزه های علمیه، مسئولان و مدیران رسانه ملی و برخی رسانه ها، فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران شهری حضور داشتند.
از اینجا گوش بدیم
منبع:http://farsi.khamenei.ir

تقدیم به آقای دکتر حسن روحانی...

جدی گرفتن تهدیدات...

تهدید را کاملا جدی بگیرید  یعنی به هیچ وجه در محاسبات خودتان از جدیت تهدید پایین نیایید. منتها تهدید جدی، معنایش تهدید حتمی نیست هیچ حتمیتی وجود ندارد. ممکن است رفتار ما آن را تشدید و تسریع و طرف را تشویق کند و نیز ممکن است بعکس ، آن را تاخیر بیندازد و یا به طور کلی منتفی کند. اما در جدی بودنش تردید نباید کرد.1381/5/27مقام معظّم رهبری

برگرفته از کتاب ارزشمند راهبردهای سیاست خارجی که برگرفته از بیانات رهبری در جمع سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. اهمیت این کتاب از جهات مختلف است یکی اینکه این کتاب علی رغم حجم کم فهرست ریز و مناسبی دارد که امکان دسترسی سریع به مطلب مورد نظر را فراهم می کند همچنین این کتاب از سخنرانی هایی استفاده کرده که نشر عمومی نشده اند و اینکه دفتر معظّم له این کتاب را منتشر کرده بر ارزش این کتاب می افزاید.

خب این مطلبو بذارید کنار این سخن:

ما اهل تجاوز به هیچ ملتى و هیچ کشورى نیستیم؛ ما هرگز اقدام به جنگ خونین نمیکنیم - ملت ایران این را به اثبات رسانده است - اما ما ملتى هستیم که هرگونه تجاوز را، بلکه هرگونه تهدید را، با استوارى و با قدرت کامل پاسخ خواهیم داد. ما ملتى نیستیم که بنشینیم تماشا کنیم قدرتهاى پوشالىِ مادى که از درون کرم‌خورده و موریانه‌خورده‌اند، ملت استوار و پولادین ایران را تهدید کنند. ما در مقابل تهدید، تهدید میکنیم. هر کسى فکر تجاوز به جمهورى اسلامى ایران در مخیله‌اش خطور کند، باید خود را آماده‌ى دریافت سیلى‌هاى محکم و مشتهاى پولادین کند؛ از سوى ملت مقتدر ایران، از سوى نیروهاى مسلح؛ ارتش جمهورى اسلامى ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و بسیج مردمى، و پشت سر همه، ملت بزرگ ایران. و بدانند؛ هم آمریکا بداند، هم دست‌نشاندگانش بدانند، هم سگ نگهبانش رژیم صهیونیستى در این منطقه بداند؛ پاسخ ملت ایران به هرگونه تعرضى، هرگونه تجاوزى، بلکه هر گونه تهدیدى، پاسخى خواهد بود که از درون، آنها را از هم خواهد پاشید و متلاشى خواهد کرد.امام خامنه ای(90/8/18)  

و کنار این سخن:

 

اصول، مبانى و ارزشهاى انقلاب، باید به‌شکل صریح و شفّاف مورد تکیه قرار بگیرد. راز ماندگارى نظام جمهورى اسلامى بر ریل انقلاب و بر خطوط اصلى امام بزرگوار، همین صراحت بوده است. مواضع جمهورى اسلامى در مقابل مخالفان، در مقابل دوستان، در مقابل دشمنان، باید مواضع شفّافى باشد. تاکتیک‌ها و شیوه‌هاى کار را میتوانند عوض کنند، امّا اصول، همچنان مستحکم باید بماند؛ این راز استحکام انقلاب و راز پیشرفت کشور است.مقام معظّم رهبری92/11/19


و سخن رئیس جمهور محترم در راهپیمایی22بهمن:


ملت ایران زبان تهدید را خلاف قانون، اخلاق و ادب می‌داند و باید بدخواهان بدانند که هر گونه تهدیدی باعث مقاومت بیشتر، انسجام و وحدت ملی بیشتر این مردم عزیز و بزرگوار خواهد شد. آنها که تهدید می‌کنند بفهمند که تهدید یعنی ایستادن در برابر عظمت یک تاریخ.
تهدید به معنای ایستادن در برابر یک ملت عظیم و بزرگ است که هرگز در برابر هیچ تجاوزی شکست نخورده و در آینده نیز پیروز خواهد بود. به صراحت اعلام می‌کنم اگر کسانی در توهم هستند که بر روی میز آنها تهدیدی علیه ملت ایران وجود دارد، نیاز به عینک جدید دارند.
روی هیچ میزی در جهان تهدید نظامی علیه ملت ما وجود ندارد. من با صراحت اعلام می‌کنم که حرکت ملت ایران به سمت قله پیشرفت دانش و فناوری و از جمله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دائمی خواهد بود.(منبع پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری)

سخنی دیگر از رییس جمهور:

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران تنها یک پرچم و یک پرچمدار وجود دارد و آن مقام معظم رهبری است و همه باید تحت لوای همان پرچم حرکت کنند و اینکه پرچم دیگری در کشور باشد نه عقلی است و نه شرعی.(سخنان ریاست جمهور محترم در دیدار وزارت اطلاعات منبع پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری)

به ظرف زمانی سخن ابتدایی رهبری دقت کنید درسال81یعنی دولت آقای خاتمی و اینک هم همان مطالبه...

آقای رییس جمهور لم تقولون ما لا تفعلون....


به مناسبت 15 اسفند روز درختکاری



بیانات پس از مراسم درختکارى‌


بسماللّهالرّحمنالرّحیم
 انشاءاللّه که کاشت درخت، چه در این روز و این ایام که به نام درختکارى شناخته شده، و چه در بقیهى ایامى که میشود درختکارى کرد، براى کشور مایهى برکت و آبادانى باشد. واقع قضیه هم همین است که گیاه و درخت براى هر کشورى، براى هر مجموعهى انسانىاى، مایهى برکت است؛ براى همین هم در شرع مقدس اسلام و در احادیث ما، به مسئلهى درخت و نگهدارى درخت و جلوگیرى از قطع کردن درختان توصیه شده. خب، حالا این یک توصیهى اسلامى است. امروز همهى مردم دنیا هم به این مسئله توجه دارند و شاید بشود گفت که همیشه مردم و جوامع بشرى به مسئلهى درخت اهمیت میدادهاند.
 منتها من گلایهاى که باید بکنم از مجموع مسئولینِ مسئلهى درخت و درختکارى و جنگل و این چیزها، این است که ما اینجا دانه دانه درخت میکاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهائى که نباید قطع شود، بىجهت قطع میشود؛ این خیلى اشکال بزرگى است که وجود دارد. علاوه بر اینکه آبادىها و سبزىهاى اطراف شهرهاى بزرگ به غلط و به غصب در اختیار افرادى قرار گرفت که میخواستند از زمین سوء استفاده کنند و هنوز هم دارند میکنند، و سبزى تبدیل شد به سیمان و آهن و اینها - که این یک مصیبتى براى شهرهاست - مجموعهى جنگلى کشور هم مورد تهدید جدى قرار داشت و قرار دارد؛ که باید جداً از آن جلوگیرى شود. این، هم وظیفهى دولت است، هم وظیفهى مجلس است، هم وظیفهى شهردارىهاست، هم وظیفهى قوهى قضائیه است؛ هر کدام به نحوى باید جلوى پیشرفت این حرکت غلطى را که امروز متأسفانه در کشور ما وجود دارد، بگیرند.
 ما براى حفظ جنگلها قوانینى لازم داریم - این قوانین جایش خالى است - و یک اراده‌ى قوى و عزم راسخى لازم داریم براى جلوگیرى از تصرف زمینهاى اطراف شهرهاى بزرگ، که افرادى آنها را میگیرند و تبدیل میکنند به ساختمان، به آپارتمانهاى بلندمرتبه. این کار علاوه بر اینکه مشکلات گوناگون بشرى و انسانى ایجاد میکند، اولین کار غلطى که انجام میگیرد، این است که محیط سبز اطراف شهرها - هواى تنفس شهر - از بین میرود. حالا شما در شهر بروید زحمت بکشید و در خانهها دانهدانه نهال بکارید؛ این کجا، و این که شهر محاط باشد به مجموعهى سبز، کجا؟ اگرچه کارهاى خوبى هم انجام گرفته، در اطراف شهرها گاهى جنگلکارىهائى شده - این را هم نباید منکر شد - لیکن آن چیزى که ثروت اصلى کشور است، که مناطق سبز اطراف شهرهاست، باغات داخل شهرهاست، و بخصوص جنگلهاست، باید محفوظ بماند. هم سازمان محیط زیست، هم دستگاههاى ذىربط دیگر دولتى، هم مسئولین و نمایندگان در مجلس، هم مسئولین در قوهى قضائیه، و در مورد شهرها و حریم شهرها هم شهردارىها، در سرتاسر کشور موظفند که این کار را دنبال کنند. ما همیشه این مسئله را تکرار میکنیم، اما باز مىبینیم که کار درستى انجام نگرفت! خب، باید انشاءاللّه همه همت کنند تا این کارى که همه هم قبول دارند که لازم است و درست است، تحقق پیدا کند.(15اسفند91پس از درختکاری)

کتاب جدید رهبری در دزفول

کتاب روش تحلیل سیاسی در وارثین دزفول

سلام

روزمره با افراد زیادی روبرو هستیم که می پرسند:

برای فهم سیاسی چه کنیم؟

برای داشتن دید درست سیاسی چه کنیم؟

فرآیند رسیدن به نتجه درست در اقدام سیاسی چیست؟

روش تحلیل سیاسی چگونه است؟


به تازگی انتشارات موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به دفتر مقام معظّم رهبری کتابی چاپ کرده تحت عنوان


« روش تحلیل سیاسی » که مجموعه بیانات رهبری درباره ی مهارت ها و فنون تحلیل سیاسی است.

این کتاب که به تازگی تازگی چاپ شده نحوه چاپ جالب جدید و بهتری داره و سعی کرده با طراحی خوبش بتونه بهتر مطالبو برسونه...

براتون معرفی تارنمای دفتر رهبری رو می ذارم حتما با دقت بخونیدش تا معرفی بعدی...

کتابی برای روش نظام‌مند تحلیل سیاسی

از ویژگی‌های کتاب این است که علاوه‌بر ویژگی‌های مهارتی، کاربرد آن در سخنان رهبر انقلاب به صورت مصداقی نشان داده شده است. کتاب دستینه‌ای راه‌گشا برای جوانان دانشجو و فعالان سیاسی است و این‌قدر کاربردی هست که می‌شود از روی دسته‌بندی آن، تحلیل‌های سیاسی رایج و مرسوم را نقد کرد.



بله؛ اگر حکومت استبدادى باشد، میشود. حکومتهاى مستبد دنیا صرفه شان به این است که مردم سیاسى نباشند؛ مردم درک و تحلیل و شعور سیاسى نداشته باشند. اما حکومتى که می‌خواهد به دست مردم کارهاى بزرگ را انجام دهد، نظام را می‌خواهد با قدرت بى‌پایان مردم به سرمنزل مقصود برساند و مردم را همه چیز نظام می‌داند، مگر مردمش به خصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجویش- میتوانند غیر سیاسى باشند؟! مگر می‌شود؟! عالِمترین عالِمها و دانشمندترین دانشمندها را هم اگر مغز و فهم سیاسى نداشته باشند، دشمن با یک آبنبات تُرش می‌تواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش کند و در جهت اهداف خودش قرار دهد. این نکات ریز را باید جوانان ما درک کنند.» (12/8/72)

کتابی برای پاسخ به همین دغدغه. «روش تحلیل سیاسی» کتاب تازه‌ای از منشورات مؤسسه انقلاب اسلامی است. متن کتاب به شکل کامل برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در طول سنوات گذشته در بیانات خود از راه و روش تحلیل مسائل سیاسی سخن گفته بودند.

کتاب از مقدمه‌ای در ضرورت تحلیل سیاسی به قلم دکتر عباس‌علی رهبر، استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی آغاز می‌شود. پس از آن کل متن خلاصه می‌شود در دو گفتار؛ گفتار اول، مقدمات لازم برای تحلیل سیاسی و گفتار دوم، مهارت‌ها و فنون تحلیل سیاسی است. در انتهای کتاب هم دو تمرین برای به‌کاربستن روش تحلیل سیاسی آمده است؛ یکی درباره مذاکره با آمریکا و دوم تحلیل کلان انقلاب اسلامی. ویژگی تمرین‌های ارائه‌شده در این است که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دو سخنرانی، دو مسأله‌ی مهم سیاسی را تحلیل می‌کنند و از آن‌جا که در این تحلیل‌ها از روش منظم و نظام‌مند بهره گرفته شده که کشف این نظام تحلیلی برای مهارت‌آموز تمرین بسیار مهم و جذابی خواهد بود.



از ویژگی‌های دیگر کتاب این است که علاوه‌بر ویژگی‌های مهارتی، کاربرد آن در سخنان رهبر انقلاب به صورت مصداقی نشان داده شده است. کتاب دستینه‌ای راه‌گشا برای جوانان دانشجو فعالان سیاسی است و این‌قدر کاربردی هست که می‌شود از روی دسته‌بندی آن، تحلیل‌های سیاسی رایج و مرسوم را نقد کرد.



در مقدمه این کتاب آمده است: برای تحلیل درست یک پدیده‌ی سیاسی، باید روش و منطق درستی داشت. «الزام روشی» به عنوان یک شاخص مهم در مباحث روز علمی مرتبط با «تحلیل سیاسی» مورد توجّه جدّی است ... تحلیل سیاسی روشمند می‌تواند به ارتقاء آگاهی، بینش و بصیرت جامعه کمک شایانی کند. با این ابزار است که فرد در جامعه ضمن شناخت منطقی و صحیح پدیده‌های سیاسی، در فضای غبارآلود فتنه و در هنگام درهم آمیختگی حق و باطل، می‌تواند گرفتار حیرت نشود و در لحظات حساس که باید نقش تاریخی و تکلیف شرعی خود را انجام دهد، قادر باشد با استفاده‌ی مناسب از ابزار و فنون تحلیل سیاسی، به تصمیمی مناسب، دقیق و صحیح برسد.

حسن الگوی «روش تحلیل سیاسی» در آن است که از تجارب علمی و عملی حوزه‌ی امر سیاسی در آن بهره‌گیری کامل صورت گرفته و سبب شده تا لوازم فهم و تحلیل پدیده‌های سیاسی و اجتماعی بهتر از روش‌های مرسوم مطرح‌شده برای جامعه فراهم آید  .

آدرس جهت تهیه:
دزفول- خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از حرم حضرت سبزقبا علیه السلام- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق

مرکز فرهنگی وارثین

تلفن:0641-2254556و09168230974

سامانه پیامکی جهت عضویت و اطلاع از کتب جدید: 30006442254556 

رایانامه جهت عضویت و دریافت مطالب مختلف: MarkazVaresin@gmail.com


ضمنا چند کتاب جدید دیگه هم از رهبری رسیدن هم چون: راهبردهای سیاست خارجی، چیستی، اهداف و الزامات جهاد اقتصادی، آفتاب در مصاف(جدید و کامل همراه با لوح فشرده) علل و ابعاد حادثه ی عاشورا، وحدت و همگرایی که همگی از بیانات رهبری گردآوری و تدوین شده اند.


اینفوگرافیک روش تحلیل سیاسی


دانشجوی سیاسی کیست؟


اینو هم گوش بدین

ملّتها و حتّى دولتها به آمریکا بى‌اعتمادند به خاطر همین رفتار و رویکردى که در سیاست آمریکایى‌ها هست. هرکسى اعتماد کرد به آمریکا، ضربه‌اش را خورد؛ لذا امروز در میان ملّتها شاید بشود گفت منفورترین قدرتهاى دنیا آمریکا است. اگر یک نظرسنجى عادلانه و سالمى در دنیا بین ملّتها انجام بگیرد، گمان نمیکنم نمره‌ى منفى هیچ دولتى به پاى نمره‌ى منفى دولت آمریکا برسد؛ در دنیا امروز وضع اینها این‌جورى است؛ میشنوید دیگر حرفهایى که اروپایى‌ها امروز دارند علیه آمریکایى‌ها میزنند. خب، بنابراین مسئله‌ى ستیزه‌ى با استکبار و روز ملّى استکبارستیزى یک مسئله‌ى اساسى است، یک مسئله‌ى برخاسته‌ى از تحلیل درست و حرف درست است. و شما جوانهاى عزیز و میلیونها جوانى که در سرتاسر کشور هستند، مثل شما دانشجو و دانش‌آموزند، باید تحلیل درستى داشته باشید از این قضایا. خب، جوانِ اوّلِ انقلاب احتیاج به تحلیل نداشت و تحلیل نمیخواست، همه‌چیز برایش روشن بود، چون همه‌چیز را خودش به چشم خود دیده بود؛ حضور آمریکایى‌ها را، قساوت آمریکایى‌ها را، ساواکِ دست‌آموزِ آمریکایى‌ها را، امّا امروز شما باید فکر کنید، تحلیل کنید، دقّت کنید؛ صِرف [گفتن با] زبان نباشد؛ معلوم باشد چرا ملّت ایران با استکبار مخالف است؛ چرا با رویکردهاى ایالات‌متّحده‌ى آمریکا مخالف است؛ این بیزارى ناشى از چیست؛ این را جوانِ امروز بایستى بدرستى و با تحقیق بفهمد. (رهبری در دیدار دانش آموزان و دانشجویان/12آبان92)