وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

معرفی 2کتاب کم نظیر برای این ایام

سلام و عرض تسلیت

بد نیست در این ایام  کمی به معرفت خودمون از ائمه ی هدی بیفزاییم مثلا توی رحلت پیامبر اکرم(ص) قسمت پیامبر اعظم کتاب انسان250ساله رو بخونیم و سایر ائمه رو هم توی وفات یا تولدشون...این کتاب یه کتاب استثناییه حالا خود دانید...

1- کتاب انسان250ساله از بیانات آیت الله خامنه ای

توضیحات مفصل در مورد این کتابو از اینجا بخونید...

ولی واسه ی تبرک متن زیر رو با توجه بخونید...

پیغمبر ما اینگونه بود...


خصوصیات پیامبر

پیغمبر در رفتار خود مدبرانه عمل کرد و سرعت عمل داشت. نگذاشت در هیچ قضیه‌اى وقت بگذرد. قناعت و طهارت شخصى داشت و هیچ نقطه ضعفى در وجود مبارکش نبود. او معصوم و پاکیزه بود؛ این خودش مهمترین عامل در اثرگذارى است. ما باید یاد بگیریم؛ مقدار زیادى از این حرفها را باید به بنده بگویند؛ من باید یاد بگیرم؛ مسؤولان باید یاد بگیرند. اثرگذارى با عمل، به مراتب فراگیرتر و عمیقتر است از اثرگذارى با زبان. او قاطعیت و صراحت داشت. پیغمبر هیچ وقت دو پهلو حرف نزد. البته وقتى با دشمن مواجه مى‌شد، کار سیاسىِ دقیق مى‌کرد و دشمن را به اشتباه مى‌انداخت. در موارد فراوانى، پیغمبر دشمن را غافلگیر کرده است؛ چه از لحاظ نظامى، چه از لحاظ سیاسى؛ اما با مؤمنین و مردم خود، همیشه صریح، شفّاف و روشن حرف مى‌زد و سیاسى‌کارى نمى‌کرد و در موارد لازم نرمش نشان مى‌داد؛ مثل قضیه‌ى عبداللَّه‌بن‌ابىّ که ماجراهاى مفصّلى دارد. او هرگز عهد و پیمان خودش را با مردم و با گروههایى که با آنها عهد و پیمان بسته بود - حتّى با دشمنانش، حتّى با کفّار مکه - نشکست. پیغمبر عهد و پیمان خود را با آنها نقض نکرد؛ آنها نقض کردند، پیغمبر پاسخ قاطع داد. هرگز پیمان خودش را با کسى نقض نکرد؛ لذا همه مى‌دانستند که وقتى با این شخص قرارداد بستند، به قرارداد او مى‌شود اعتماد کرد. 

از سوى دیگر، پیغمبر تضرّع خودش را از دست نداد و ارتباط خود را با خدا روزبه‌روز محکمتر کرد. در وسط میدان جنگ، همان وقتى که نیروهاى خودش را مرتّب مى‌کرد، تشویق و تحریض مى‌کرد، خودش دست به سلاح مى‌برد و فرماندهىِ قاطع مى‌کرد، یا آنها را تعلیم مى‌داد که چه کار کنند، روى زانو مى‌افتاد و دستش را پیش خداى متعال بلند مى‌کرد و جلوِ مردم بنا مى‌کرد به اشک ریختن و با خدا حرف زدن: پروردگارا ! تو به ما کمک کن؛ پروردگارا ! تو از ما پشتیبانى کن؛ پروردگارا ! تو خودت دشمنانت را دفع کن. نه دعاى او موجب مى‌شد که نیرویش را به کار نگیرد؛ نه به کار گرفتن نیرو، موجب مى‌شد که از توسل و تضرّع و ارتباط با خدا غافل بماند؛ به هر دو توجه داشت. 

او هرگز در مقابل دشمن عنود دچار تردید و ترس نشد. امیرالمؤمنین - که مظهر شجاعت است- مى‌گوید هر وقت در جنگها شرایط سخت مى‌شد و - به تعبیر امروز ما - کم مى‌آوردیم، به پیغمبر پناه مى‌بردیم. هر وقت کسى در جاهاى سخت، احساس ضعف مى‌کرد، به پیغمبر پناه مى‌برد.


ده سال حکومت به اندازه بیش از صدسال


او ده سال حکومت کرد؛ اما اگر بخواهیم عملى را که در این ده سال انجام گرفته، به یک مجموعه پُرکار بدهیم تا آن را انجام دهند، در طى صد سال هم نمى‌توانند آن همه کار و تلاش و خدمت را انجام دهند. اگر ما کارهاى امروزمان را با آنچه که پیغمبر انجام داد، مقایسه کنیم، آنگاه مى‌فهمیم که پیغمبر چه کرده است. اداره آن حکومت و ایجاد آن جامعه و ایجاد آن الگو، یکى از معجزات پیغمبر است. مردم ده سال با او شب و روز زندگى کردند؛ به خانه‌اش رفتند و او به خانه‌شان آمد؛ در مسجد با هم بودند؛ در راه با هم رفتند؛ با هم مسافرت کردند؛ با هم خوابیدند؛ با هم گرسنگى کشیدند؛ با هم شادى کردند. 

محیط زندگى پیغمبر، محیط شادى هم بود؛ با افراد شوخى مى‌کرد، مسابقه مى‌گذاشت و خودش هم در آن شرکت مى‌کرد. آن مردمى که ده سال با او زندگى کردند، روزبه‌روز محبت پیغمبر و اعتقاد به او در دلهایشان عمیقتر شد. 

وقتى در فتح مکه، ابوسفیان مخفیانه و با حمایت عبّاس - عموى پیغمبر - به اردوگاه آن حضرت آمد تا


امان بگیرد، صبح دید که پیغمبر وضو مى‌گیرد و مردم اطراف آن حضرت جمع شده‌اند تا قطرات آبى 


را که از صورت و دست ایشان مى‌چکد، از یکدیگر بربایند! گفت: من کسرى‌ و قیصر - این پادشاهان 


بزرگ و مقتدر دنیا - را دیده‌ام؛ اما چنین عزّتى را در آنها ندیده‌ام. آرى؛ عزّت معنوى، عزّت واقعى


است؛ «وللَّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین»؛ مؤمنین هم اگر آن راه را بروند، عزّت دارند.


2- کتاب سنن النبی علامه محمد حسین طباطبایی(ره)



اثر فاخر «سنن النبی» بیان گوشه هایی از سبک زندگی اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و نظامی پیامبر گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله می باشد که به قلم فاخر  دانشمند فقید علامه «سیدمحمدحسین طباطبایی» تالیف و توسط آیت الله محمدهادی فقهی از شاگردان برجسته ایشان ترجمه و به اهتمام آیت الله سیدهادی خسروشاهی توسط انتشارات بوستان کتاب قم به زیور طبع آراسته شده است.

چنانچه علامه طباطبایی، تصریح نموده کتاب سنن النبی که تالیف آن از الطاف خداوند سبحان به وی می باشد گزیده ای از روایاتی است که راویان مسلمان حدیث در کتاب های خود در مورد آداب و سنت های آقا و سرورمان حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله آورده اند تا آن جا که زمان اندک و فرصت کوتاه مولف محترم اجازه داده است.

علامه طباطبایی در کتاب سنن النبی به منظور دستیابی به آداب و اعمال و سبک زندگی فردی و اجتماعی انسان، رفتار و گفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مورد کاوش قرار داده و از لابه لای احادیث، تاریخ و سیره آن حضرت، قسمتی از شیوه ها و سنت های ایشان را به دست آورده و طی بیست و یک بخش مورد بررسی قرار داده است.

علامه طباطبایی راجع به کتاب سنن النبی می نویسد:

«کتابی که از نظر خوانندگان محترم می گذرد مجموعه ای است از روایات سنن که متضمن روش های عملی حضرت نبی اکرم صلی الله علیه و آله بوده و اعمالی را که حضرت در سیر زندگی به آن ها مداومت فرموده و عنایت داشته است ثبت می کند بخشی از معروف ترین روایات را در سال هزار و سیصد و پنجاه قمری در رساله ای به نام سنن النبی گرد آورده بودم  اخیرا دانشمند معظّم جناب آقای آقا شیخ محمدهادی فقهی دامت برکاته با تتبعی وسیع و کوششی چند ساله بقایای آن ها را در جوامع حدیث و غیر آن ها متفرق بودند به عنوان ملحقات جمع آوری نموده و به اصل پیوست کرده و به منظور گسترش فایده تمام کتاب را با حفظ اصل عربی روایات به فارسی ترجمه و در دسترس مراجعه کنندگان قرار داده اند.»

متن کامل عربی کتاب سنن النبی اثر علامه طباطبایی به همراه ملحقات آن توسط آیت الله محمدهادی فقهی به فارسی شیوا و فصیح برگردانده شده است و پس از معرفی نویسنده فقید کتاب قبل از ورود به متن اصلی و مفصل کتاب به گزیده ای از آن که با سبک زندگی امروز موافق تر است و می تواند بر بینش الهی خواننده نسبت به امور بیفزاید اشاره نموده است.

در کتاب شریف سنن النبی حرفی از مکروهات به میان نیامده چرا که روش حق بر آن قرار گرفته که از پیامبر صلی الله علیه و آله هیچ کار مباح و مکروهی سرنزد و ادله ی عقلی و نقلی هم بر این اصل استوار است.

کتاب به طور کلی سه بخش دارد که شامل: «آداب عبادات و دعاها» ،« آداب معاشرت» و «مسائل فردی» در زندگی رسول الله است. گوشه هایی از زهد ،عبادت ،بخشش و سخاوت ، شرم و حیا ، صبر ،اخلاق نیک ، مهمان نوازی ، معاشرت با دیگران، نظافت و بهداشت ،دعاکردن ،معامله کردن ،شجاعت ،حلم و بردباری ،تواضع ،اخلاص ،دوستی و محبت با دیگران ،رفتار با جوانان ،مشورت کردن ،توکل بر خدا ،آداب سفر ،پوشش و لباس ،خانه گزیدن آن حضرت ،ازدواج و همسرداری ،خوردنی ها و آشامیدنی ها ،صدقه دادن ،قرائت قرآن ،آداب روزه و نماز ،مسواک زدن و بسیاری از رفتارهای فردی و اجتماعی آن حضرت و همچنین کرامات و معجزات ایشان را بیان کرده است.

پیشنهاد می کنیم کتاب ارزنده ی سنن النبی اثر علامه سیدمحمدحسین طباطبایی را که به جرات می توان گفت گنجینه ای بی نظیر در مورد سبک زندگی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله برای مشتاقان به فراگیری معارف نبوی و علاقه مندان و پیروان مکتب خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله می باشد.


جهت تهیه کتب فوق به نشانی دزفول- خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از سبزقبا- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق، فروشگاه مرکز فرهنگی وارثین مراجعه نمایید.


تلفن های تماس: 09168230974و42254556


تازه های کتاب

باسلام

بنا داریم از این پس تازه های بازار نشر را در حد مقدور خدمتتان شنبه ها معرفی کنیم:

1- کتاب «جهاد خود کفایی» ارتش جمهوری اسلامی ایران از بیانات رهبر معظّم انقلاب


کتاب «جهاد خود کفایی» ارتش جمهوری اسلامی ایران کتاب «جهاد خود کفایی» ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل بیانات مقام معظّم رهبری پیرامون جهاد خودکفایی ارتش است که به کوشش امیر سرتیپ دوّم محمدرضا کارشکی تهیّه شده و از سوی انتشارات انقلاب اسلامی عرضه می‌شود.


جهاد خودکفایی تبلور یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی یعنی شعار استقلال است. پیش از انقلاب اسلامی کشور در وابستگی کامل به بیگانگان به سر می‌برد و از جمله مهمترین سازمانهای وابسته و با عدم روحیّه‌ خود‌باوری، ارتش بود که نه تنها قادر به ساخت تجهیزات مهم نظامی نبود بلکه حتی تعمیر قطعات آنها نیز از سوی بیگانگان و در خارج از کشور صورت می‌گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و طی سالهای 58 و 59 و با بیرون رانده شدن مستشاران نظامی بیگانه از کشور و همچنین تاکید بر ایجاد و تقویت روحیه خود باوری، تعدادی از جوانان نیروی هوایی با تکیه بر ظرفیتهای درونی خود به فکر راهکاری بودند تا بر کمبودهای فنی و تجهیزاتی نظامی فائق آیند. و پس از پیشنهاد به حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)، و موافقت معظّمٌ‌ٌله، معاونتی تحت عنوان جهاد خودکفایی در نیروهای سه گانه‌ی ارتش تأسیس شد.
کتاب پیش رو به منظور آشنایی با این تشکیلات انقلابی و تبیین چیستی، شکل‌گیری، اهداف، اهمیّت‌ها، ویژگی‌ها، پیشرفت‌های علمی، دستاوردهای فرهنگی و فناوریهای به دست آمده از نگاه مقام معظّم رهبری تنظیم شده و در هشت فصلِ "جهاد خودکفایی"، "استقلال و قطع وابستگی"، "تحقیقات و پژوهش، علم و دانش"، "نوآوری، ابتکار و خلاقیّت"، "ساخت و تولید، تعمیر و نگهداری"، "شرایط و الزامات راهبری جهاد خودکفایی"، "دستاوردها و نتایج" و "تدابیر راهبردی جهاد خود کفایی" در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.(منبع: ناشر)
2- فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای(حفظه الله تعالی)
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با حضور آیت الله حسینی بوشهری رییس حوزه های علمیه سراسر کشور و آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و آیت الله غلامرضا فیاضی و جمعی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه از کتاب فلسفه سیاسی ایت الله خامنه ای اثر حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا رونمایی شد.

در ابتدای این آیین که با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله رشاد، آقای دکتر صدرا و حجج اسلام و المسلمین میراحمدی و مهاجرنیا همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین ایزدهی مدیر گروه سیاست پژوهشگاه و دبیر جلسه ضمن خوشامدگویی به حضار طی سخنانی به ارائه گزارشی اجمالی عملکرد فعالیت های گروه سیاست پژوهشگاه پرداخت.

وی با اشاره به همکاری اکثر صاحبنظران و چهره های شاخص حوزه علوم سیاسی با گروه سیاست پژوهشگاه طی سالیان فعالیت این گروه، کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای را یکی از برجسته ترین آثار این گروه دانسته و افزود: این کتاب طی مدت طولانی و چند مرحله ارزیابی و اطلاح به سامان رسیده است.

همچنین در ادامه نخستین سخنران مراسم حجت الاسلام و المسلمین میراحمدی دبیر انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه طی سخنانی به تشریح فعالیت های انجمن پرداخت و رویکرد امروزه انجمن را پرداختن به سمائل روز جامعه دانست.

وی همکاری انجمن با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و گروه سیاست این نهاد را نمونه ای موفق از همکاری با مراکز علمی دانست.

دکتر صدرا دیگر سخنران این مراسم نیز ضمن بیان ویژگی تحول بنیادین امام خمینی(ره) این تحول را دارای دو ویژگی توأمان دانست و گفت: دو حرکت در این تحول مشاهده می شود اول تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی و سپس تثبیت این نظام.

وی نقش و کارکرد ویژه مقام معظم رهبری در این حرکت را در دو محور یک، توسعه متعالی جمهوری اسلامی ایران در عرصه ملی و دو، تمدن سازی اسلامی در عرصه بین المللی دانست.

وی کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای را مقدمه بررسی دیدگاه های مقام معظم رهبری دانسته و افزود: این کار نیاز به ادامه توسط دیگر صاحبنظران دارد تا پازل دیدگاه های ایشان تکمیل گردد.

وی در پایان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را در تولید علوم اسلامی و پرداختن به مسائل روز جامعه پیشتاز دانست.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا صاحب اثر و عضو هیات علمی پژوهشگاه نیز طی سخنانی به تبیین فصول مختلف این اثر پرداخت.

سخنران دیگر این مراسم ایت الله حسینی بوشهری رییس حوزه های علمیه سراسر کشور بود.

ایشان ضمن تقدیر از پژوهشگاه به جهت ورود در مباحث روز کتاب ها و مجلات پژوهشگاه را ستودنی دانست و نوید بخش حوزه و جامعه خواند.

ایشان همچنین از صاحب اثر که با تلاش مجدانه به موضوع بسیار مهم فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری پرداختند تشکر نمود.

ایشان در ادامه ضمن  تببین وجوهی از شخصیت آیت الله خامنه ای و بیان خاطراتی از ایشان معظم له را در عرصه های سیاست، ادب، فرهنگ، علم و فقاهت سرامد دانست.

بخش دیگری از سخنان ایشان به توصیف اثر ارزشمند فلسفه سیاسی ایت الله خامنه ای اختصاص یافت.

همچنین سخنران پایانی این آئین آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز ضمن اشاره به شان و عظمت مقام معظم رهبری و همانند کردن ایشان با عظمت امام راحل، اثر فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای را حاصل یک دهه تلاش مجدانه محقق و گروه سیاست پژوهشگاه دانسته و این کار عظیم را تلاشی در جهت معرفی اندیشه سیاسی شخصیت ناشناخته رهبری دانست.

وی همچنین از حضور صاحبنظران در این آئین تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است در پایان این مراسم از کتاب ارزشمند فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای توسط آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله فیاضی، آیت الله علی اکبر رشاد و آقای دکتر علیرضا صدرا رونمایی به عمل آمد.

لازم به ذکر است آیین رونمایی از کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای اثر حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه چهارشنبه 26 آذرماه جاری در تالار معرفت پژوهشگاه دفتر قم برگزار شد.

کتاب 'فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای' در پنج فصل 'آیین اندیشه'، 'آیین اجتماع'، 'آیین شهروندی'، 'آیین شهریاری' و 'آیین سعادت' به قلم حجت الاسلام 'محسن مهاجرنیا' در 532 صفحه و با شمارگان یک هزار و 500 نسخه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم منتشر شده است.(منبع: تارنمای ناشر و ایرنا)
3- ده قصه از امام رضا علیه السلام برای کودکان
«۱۰ قصه از امام رضا(ع)» برای کودکان

«۱۰ قصه از امام رضا(ع)» برای کودکان

به گزارش «خبرگزاری تخصصی کتاب متن» به نقل از «تسنیم»: کتاب «10 قصه از امام رضا(ع)» نوشته مژگان شیخی، از سوی انتشارات قدیانی در یک‌مجلد برای کودکان عرضه شد. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است با زبانی روان، ساده و شیرین به زیبایی روایاتی را در قالب قصه‌هایی کودکانه بیان می‌کند که در کنار برقرار کردن ارتباط با مخاطبانِ خود، مفهومی دلنشین را در ذهنِ آنها باقی می‌گذارد.

بسیاری از اتفاقاتی که در گستره زندگی اولیای خدا پدید می‌آید، دارای مفاهیمِ فلسفیِ بسیار عمیقی است که در زمانی اندک نمی‌توان به تمامِ نکته‌های عمیقِ آن دست پیدا کرد اما می‌توان با زبانی دلنشین به گونه‌ای این قصه‌ها را روایت کرد که در ذهن نسل کنجکاو و ارزشمند کودک و نوجوان ماندگار باشد. این ماندگاری سبب می‌شود تا در مسیر زندگی، راهی روشن بیابند.

قصه‌های «سیب‌های گاز زده»، «یک‌درس تازه»، «غریبه آشنا»، «گنجشک چه می‌گفت؟»، «قرض عبدالله»، «صیاد آهو»، «درخت بادام»، «نماز باران»، «پیراهن یادگاری»، «مسافران مدینه» که در 115 صفحه تهیه و تنظیم شده، با تصویرگری سیدحسام‌الدین طباطبایی همراه است و در کنار خلقِ زیبایی، ارتباطِ خوبی با خواننده برقرار می‌کند.

مؤسسه انتشارات قدیانی، کتاب 10 قصه از امام رضا(ع)، در نوبت اول چاپِ سال 93 در تیراژ 1100نسخه به قیمت 175 هزار ریال به علاقه‌مندان قصه‌ها و روایت‌های مذهبیِ عرضه کرد. این مجلد به صورت 10 جلد جداگانه به قیمت هر جلد 2000 تومان نیز، منتشر شده است.(منبع: موسسه متن)


علاقه مندان می توانند می توانند جهت اطلاع از عرضه ی این کتب در فروشگاه وارثین با شماره های: 061-42254556و09168230974 در تماس باشند همچنین در صورتی که سفارش تعداد بالایی از این کتب را دارید با شماره های بالا و یا در انتهای همین مطلب در قسمت نظرات اعلام نمایید.


ضمنا اگر کتاب جدیدی یافته اید و علاقه مندید معرفی شود در قسمت نظرات اعلام نمایید

تازه ترین کتابی که رهبری بر آن تقریظ نگاشته اند

ماجرا از یک روز پاییزی در سال ۱۳۹۱ آغاز ‌شد. آنجا که رضا امیرخانی با مهدی قزلی تماس ‌گرفت و از او ‌خواست با مسئولین کاروانی که قرار است ضریح امام حسین علیه‌السلام را از قم به کربلا ببرد تماس بگیرد. تماس گرفتن و قرار ملاقات گذاشتن همان و با کاروان حسینی برای ثبت رخدادها رفتن هم همان.

سال ۶۱ قمری، «کاروان حسین علیه‌السلام» از «مدینه» به سمت «کربلا» راه افتاد و در بین راه در منزل‌های متعددی توقف کرد. آن روز جز خانواده‌ و بستگان سیدالشهدا علیه‌السلام و معدودی از یارانش که به مرور بر تعدادشان اندکی اضافه‌تر شد، فرد دیگری همراه او نبود. شاید اگر آن روزها، راویان بیشتری همراه کاروان حسین علیه‌السلام می‌بود، اطلاعات و جزئیات بیشتری در اختیار داشتیم.

سال ۱۳۹۱ شمسی، «کاروان ضریح امام حسین علیه‌السلام» از «قم» به سمت «کربلا» راه افتاد و اتفاقاً در منزل‌های متعددی توقف کرد. این بار اما توقف، به دلیل استقبال بی‌نظیر مردمان دیار مختلف ایران از این کاروان بود. این رخداد اگرچه ممکن است در هر قرن فقط یک بار اتفاق بیفتد اما بخت با ما یار بود که دست‌اندرکاران انتقال ضریح تدبیر کردند و «راوی»ای همراه کاروان فرستادند تا لحظه به لحظه‌ی ماجرا را آن‌گونه که «هست» بر روی کاغد بیاورد.
ماجرا از یک روز پاییزی در سال ۱۳۹۱ آغاز ‌شد. آنجا که رضا امیرخانی با مهدی قزلی تماس ‌گرفت و از او ‌خواست با مسئولین کاروانی که قرار است ضریح امام حسین علیه‌السلام را از قم به کربلا ببرد تماس بگیرد. تماس گرفتن و قرار ملاقات گذاشتن همان و با کاروان حسینی برای ثبت رخدادها رفتن هم همان.

«پنجره‌های تشنه»، حاصل روایتگری «مهدی قزلی» است از همین اتفاقی که شاید هر صد سال یک بار رخ می‌دهد. کتابی با «ادبیات ساده و بی‌غل و غش»، درست مانند تمام شخصیت‌ها و کارکترهایی که در صفحه صفحه‌ی کتاب می‌آیند و خود را به «ضریح حسین علیه‌السلام» می‌رسانند و تبرک می‌جویند و می‌روند.
نثر کتاب اگر چه ساده است، اما ابعاد جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه‌ی آن ساده نیست. نویسنده به‌طور غیرمستقیم، سیمای واقعی «مردم ایران» را «آن‌چنان که هست» به نثر کشیده است. در روزگاری که «هنر» بوی روشنفکری می‌دهد و جز «طبقه‌ی متوسط و بالا» در قاب دوربین‌ها و نثر کتاب‌ها جایی ندارند، به تصویر کشیدن چهره‌ی واقعی مردم ایران بسی غنیمت است. شخصیت‌های کتاب همان‌هایی هستند که هر روز دور و برمان می‌بینیم؛ با این تفاوت که حالا در موقعیت‌ خاصی قرار گرفته‌اند که «منِ درون‌شان» بهتر رخ می‌نمایاند. درست مانند «مرد تعمیرکار» صفحه‌ی ۱۰۵ کتاب:
«اطراف ضریح کاملاً خلوت بود. مرد تعمیرکاری، که مغازه‌ی مکانیکی‌اش همان‌جا بود با تعجب بیرون آمد و مات مات کمی نگاه کرد و وقتی فهمید ماجرا چیست، دوید توی خیابان. صورتش را شش تیغه کرده بود و تمام لباس‌هایش روغنی بود. خواست دست‌هایش را بگذارد روی شیشه‌های جلوی ضریح که خودش هم متوجه سیاهی و روغن روی دست‌هایش شد. دست‌هایش را پشت کمرش برد و صورت خیسش را گذاشت روی شیشه. آن‌طرف‌تر، دو آشپز از رستوران کنار خیابان بیرون آمده بودند، با لباس‌های سفید کار و یکی‌شان فرصت نکرده بود کلاهش را هم بردارد. کم‌کم مردم جمع می‌شوند. تعمیرکار برای این‌که مردم به لباس‌هایش برخورد نکنند و روغنی نشوند، عقب‌تر ایستاده بود. حال خوبی پیدا کرده بود. روزیِ تعمیرکار از خیلی‌ها مثل من بیشتر بود آن روز.»
سم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
این حسین کیست که عالم همه دیوانه‌ى اوست‌
این چه شمعی است که جانها همه پروانه‌ى اوست‌
اى شعله‌ى فروزان، اى فروغ تابان، اى گرمابخش دلهاى خلایق! تو کیستى با این شکوه و جلال، با این شیرینى و دلنشینى، با این هیبت و اقتدار، با این‌همه لشکر دل‌به‌همراه، با غلغله‌ى فرشتگان که در کنار موکب تو با آدمیان رقابت میکنند؟ تو کیستى اى نور خدا، اى نداى حقیقت، اى فرقان، و اى سفینةالنجاة؟ چه کرده‌ئى در راه خدایت که پاداش آن خدائى‌شدنِ هر آن چیزى است که به تو نسبت میرساند؟ بنفسى انت، بروحى انت، بِمُهجَةِ قلبى انت، و سلام الله علیکَ یومَ وُلِدتَ و یوم اُستُشهِدتَ مظلوماً و یوم تُبعَثُ فاخِراً و مَفخَراً. ۹۳/۲/۲۹
بسیار خوب و با ذوق و سلیقه نوشته شده است؛ و با نگاه هنرمندانه و کنجکاو و نکته‌یاب. خواندم تا ۹۳/۲/۲۸.

پنجره‌های تشنه پر است از آدم‌های این‌جوری. واقعیِ واقعی. در کنار نمایش چنین شخصیت‌هایی، قزلی اما از تحولات سیاسی-اجتماعی روز جامعه هم غافل نشده و فی‌المثل «بازنمایی رسانه‌ای» و «برساخت‌های ذهنی» برخی اتفاقات محیطی را هم به‌طور غیرمستقیم به نقد کشیده است:
«پیرمردی بسیجی از اهالی سیاه‌منصور گریه می‌کرد و می‌گفت: «امشب را همین‌جا بمانید.» هیچ‌کس هم نا نداشت به پیرمرد بگوید به چه دلیل نمی‌توانیم بمانیم. از یکی از مسئولان استان خوزستان شنیدم که دو شبکه‌ی ماهواره‌ای وهابی به نام‌های صفا و نور به‌شدت دارند روی مردم خوزستان و به‌خصوص عرب‌ها کار می‌کنند و در شش ماه گذشته ۲۶ هزار تماس با آن‌ها گرفته شده است. البته همان مسئول خیلی خوشحال بود و می‌گفت آمدن این ضریح کاسه و کوزه‌ی همه‌ی وهابی‌ها را به دور ریخته است.»
منبع: farsi.khamenei.ir

13راه برای حرفه ای شدن در نویسندگی به روایت نویسندگان جهانی

نوشتن آسان نیست. حتی شاید بتوان گفت بسیار هم دشوار است. چرا؟ چون نوشتن درواقع همان فکر کردن است اما روی کاغذ. دیوید مک کالو،برنده پولیتزر درباره نوشتن جمله جالبی دارد: برای خوب نوشتن باید خوب فکر کرد، به همین خاطر نوشتن بسیار دشوار است.

13 راه برای حرفه ای شدن در نویسندگی به روایت نویسندگان بزرگ جهان

سیاری از نویسندگان بزرگ همچون جوآن دیدیون (نویسنده و روزنامه نگار معروف آمریکایی) و دُن دلیلو (نویسنده و روزنامه نگار معروف آمریکایی برنده جایزه پِن و فالکنر) هدفشان از نوشتن را ، نظم بخشیدن به افکار خود عنوان کرده و روند نگارش را چیزی شبیه آشنا شدن با عملکرد ذهن خود توصیف کرده اند.

هانتر اس. تامپسون در یکی از مقاله های خود در سال 1958 نوشت: من متوجه شده ام با نوشتن می توانم چیزهایی که درباره شان می نویسم را بهتر درک کنم و آنها بسیار عینی تر از گذشته بیابم. واژه ها، صرفا ابزارند، ابزاری که اگر درست به کار گرفته شوند حتی قادرند به زندگی شما نظم و ترتیب بدهند.

اگر شما هم ، نویسنده هستید احتمالا هم به هنر خود عشق می ورزید و هم از آن نا امید شده اید. اما حتی نویسندگان بسیار با استعداد نیز گاهی اوقات می توانند از راهنمایی های بزرگان برای ارتقای قدرت تفکر خود استفاده کرده واز خلاقیت آنها بهره مند شوند. بنابراین توصیه می کنیم با ذهن نویسندگی خود، به راهنمایی های بزرگانی چون هنری میلر، زادی اسمیت و ویلیام فاکنر که در ادامه می آید توجه کرده و با کمک انها بهترین اثر خود را خلق کنید.
در ادامه برخی از راهنمایی ها، ترفند ها، خصلت ها و عادات الهام بخش نویسندگان بزرگ را ذکر کرده ایم تا با کمک آنها بتوانید همچون یک نویسنده فکر کرده و خلاقیت خود را در نگارش بهینه سازی کنید.

1- مطالعه آثار بزرگان
هانتر تامپسون به رونویسی کردن از رمان های ارنست همینگوی معروف بود. او این کار را فقط برای شناختن و فرا گرفتن واژه ها انجام می داد. او از روی رمان های "خورشید هم طلوع می کند" و" وداع با اسلحه" همینگوی یک دور کامل

به محض اینکه ایده یا تکلیف بزرگ نوشتن در مقابلتان قرار گرفت تا آن را به واژه تبدیل کنید، به راحتی در دامنه تعهد نگارش آن غرق خواهید شد.
نوشت به امید اینکه بتواند معرفت و بینش بت ادبی خود را بیش از پیش درک کند.

2- همه چیز را با دقت مشاهده کنید
مارینا کیگان، نویسنده جوان و درخشانی بود که درست پنج روز پس از فارغ التحصیلی اش از دانشگاه ییل با نمره عالی، به شکل غم انگیزی درگذشت. آخرین نوشته وی در ییل دیلی نیوز با نام "دربرابر تنهایی"، در یک هفته پس از انتشارش بیش از 1 میلیون بار مورد بازدید قرار گرفت. با بررسی عمر کوتاه زندگی حرفه ای او شاید بتوان گفت که کیگان استاد هنر مشاهده بوده است. هنری که بزرگترین سرمایه یک نویسنده است.

وی در درخواست خود برای حضور در کلاس نگارش به شیوه اول شخص دانشگاه ییل، نوشت:
"حدود سه سال پیش شروع به نوشتن یک فهرست کردم. این فهرست ابتدا در یک دفترچه یادداشت نوشته می شد اما اندک اندک به یکی از صفحات همیشه باز واژه پرداز رایانه شخصی ام بدل شد. من نام این لیست را فهرست چیزهای جالب گذاشتم و قبول دارم که اندک اندک، تکمیل روزانه این فهرست به یکی از عادت های همیشگی من بدل شد.

من ، همه جا و همه وقت از کلاس گرفته تا کتابخانه و پیش از رفتن به رختخواب، در قطار ، هر چیزی که به نظرم جالب می آمد را به لیست اضافه می کردم. حرکت دست های خدمتکار، چشمان راننده تاکسی، و همه چیزهای عجیب و غریبی که مشاهده می کردم و می شد در وصف آن عبارتی نوشت را در این لیست می آوردم. کار به جایی رسید که در حال حاضر 32 صفحه کامل که خطوطش تک فاصله ای هستند(یعنی فاصله بین خطوط در پردازشگر واژگان به اندازه یک اسپیس است) از چیزهایی که برای من جلب بوده اند دارم."

3- رویا پردازی های روزانه
رویا پردازی شاید عادت چندان پسندیده ای نباشد اما می تواند شما را در پیوند خوردن با احساسات و افکارتان یاری رساند. رویاپردازی منبع تمامی نوشته های خوب (و بد ) است. بی جهت نبود که جوآن دیدین تعمقاتش را اینگونه بیان می کند که : آیا جز این است که تنها با رویا پردازی و نوشتن می توانم به اندیشه هایم دست پیدا کنم؟

4- نوشتن از تجربه های واقعی شخصی
گابریل گارسیا مارکز در مصاحبه ای با پاریس ریویو، بر اساس تجربه های شخصی خود به نویسندگان جوان توصیه کرد، آنچه را که می دانند بنویسند:
"اگر از من بخواهید که توصیه ای به نویسندگان جوان بکنم، من به آنها می گویم که آن چیزی را بنویسند که زمانی برای خودشان اتفاق افتاده، همیشه به راحتی می توان تشخیص داد که متن یک نویسنده
گرترود استین، درباره فرایند نوشتن می گوید: حس خلاقانه نوشتن خواهد آمد، البته اگر وجود داشته باشد و شما اجازه صادر کنید.
برخاسته از تجربیات شخصی اوست یا آنچه از دیگران شنیده یا خوانده. وی می افزاید: همیشه از این نکته متحیرم که مرا به خاطر تخیلات قوی ام تشویق می کنند، در حالیکه به واقع تمامی آثار من پایه ای در واقعیت دارند. مشکل اینجاست که واقعیت های حوزه کارائیب، بیشتر شبیه تخیلات رام نشدنی است.

5- نوشتن اولین اولویت شما باشد

هنری میلر در ده فرمان برای نوشتن خود آورده است: نویسنده جدی باید هنر و حرفه خود را بالاتر از هر چیزی قرار دهد. میلر توصیه می کند: اول از هر کاری بنویسید. نقاشی کردن، گوش دادن به موسیقی، وقت گذرانی با دوستان، سینما رفتن و همه کارهای دیگر باید در اولویت های بعدی نوشتن قرار بگیرند.

6- منبع الهام بخش خلاقه خود را (در هر جا که ممکن است) بیابید
گرترود استین، درباره فرایند نوشتن می گوید: حس خلاقانه نوشتن خواهد آمد، البته اگر وجود داشته باشد و شما اجازه صادر کنید.
اما برای اینکه حس نوشتن بیاید، باید یک منبع الهام بخش خلاقانه برای خود پیدا کرده و مرتبا به آن رجوع کنید. استین می گوید، بهترین ایده کارهایش زمانی به ذهنش رسید که در حین رانندگی به گاوی کنار جاده خیره شد. او تنها 30 دقیقه در روز می نوشت و مابقی وقت خود را در اطراف مزارع رانندگی می کرد و هر گاه گاو متفاوتی پیدا می کرد ، به آن خیره می شد تا ایده خلاقانه ای مناسب روحیاتش به ذهنش خطور کند.

7- آنچه را انتخاب کرده اید بپذیرید
آیا دوست دارید مانند یک نویسنده زندگی کنید؟ عالیه! اما مطمئنید که مجذوب یک مدل ایده آلیستی از زندگی نویسندگی نشده اید که هیچ تطابقی با واقعیت ندارد؟ مارگارت آتوود در گاردین نوشته است:
"برای نویسنده شدن، احتمالا نیاز به یک فرهنگنامه جامع، یک کتاب دستور زبان ابتدایی و البته چسبیدن به واقعیت دارید!. این آخری یعنی اینکه: هیچ چیز مجانی نیست. نویسندگی کار و حرفه شماست. در عین حال نوعی قمار است. شما هرگز حقوق بازنشستگی دریافت نخواهید کرد شاید سایر مردم اندکی به شما کمک کنند اما در کل باید روی پای خودتان بایستید. هیچ کس مجبورتان نکرده که نویسنده باشید. خودتان نویسندگی را انتخاب کرده اید ،پس ناله و شکایت نکنید.

8- گوشه ای دنج برای تنهایی بیابید.
زادی اسمیت در قوانینی برای نویسندگان نوشته : از گروه ها و جمعیت ها دوری کنید. حضور این افراد در کنار شما هرگز

هانتر تامپسون به رونویسی کردن از رمان های ارنست همینگوی معروف بود. او این کار را فقط برای شناختن و فرا گرفتن واژه ها انجام می داد. او از روی رمان های "خورشید هم طلوع می کند" و" وداع با اسلحه" همینگوی یک دور کامل نوشت به امید اینکه بتواند معرفت و بینش بت ادبی خود را بیش از پیش درک کند.
منجر به ارتقای سبک نگارش تان نمی شود.
اسمیت خصوصا تاکید می کند : مکانی که برای نوشتن انتخاب می کنید باید دنج و خلوت باشد. هنگام نوشتن از زمان و فضای خود محافظت کنید. همه را از نوشته های خود دور نگه دارید حتی اگر عزیز ترین کسانتان باشند.

9- خودتان را روانکاوی کنید
اگر هنوز برای نوشتن مطالب خود گیج هستید و یا اصلا مطمئن نیستید که برای نوشتن به اندازه کافی در زندگی خود تجربه کسب کرده اید بهتر است اندکی حافظه خود را مرور کنید. فلانری اوکانر این قانون را اینگونه بیان می کند: هر کسی که از دوران کودکی جان سالم به دربرده ، به حد کافی اطلاعاتی از زندگی کسب کرده که بتواند تا آخر عمر درباره شان بنویسد.

10- جمله کلیدی یا ایده اصلی را روی هوا بزنید
به محض اینکه ایده یا تکلیف بزرگ نوشتن در مقابلتان قرار گرفت تا آن را به واژه تبدیل کنید، به راحتی در دامنه تعهد نگارش آن غرق خواهید شد. اما در تمامی آثار بزرگ داستانی و غیر داستانی، یک اتفاق ثابت همواره رخ داده است. همیشه یک ایده، یک جمله یا یک پاراگراف است که باید در لحظه مناسب جلوی دیدگان نویسنده قرار بگیرد.
آنا لموت در کتاب پرنده با پرنده ، که مجوعه نصیحت هایی است درباره زندگی و نوشتن، می نویسد: نویسندگان باید یاید بگیرند که پروژه های خود را همچون گام های آغازین نوزاد به پیش ببرند. نویسنده کتاب مواهب سفر کردن می نویسد:
برادر بزرگم تلاش می کرد تا گزارشی را درباره پرندگان بنویسند که سه ماه برای آن وقت داشت و فردا روز تحویل دادن آن بود. ما همه دور هم در اتاق نشیمن جمع شده بودیم و او روی میز آشپزخانه نشسته بود در حالیکه اطرافش را کاغذ های سفید، خودکارهای جورواجور و کتاب های بازنشده ای درباره پرندگان احاطه کرده و او بهت زده از وظیفه سنگین نوشتن گزارش نزدیک بود از شدت ناراحتی گریه کند. سپس پدرم در کنار او نشست، به آرامی دست روی شانه هایش نهاد گفت: پرنده با پرنده رفیق، فقط اینطور فکر کن که پرنده با پرنده است.

11- تنها با خودتان رقابت کنید
ویلیام فاکنر که هنرمند را "موجودی رانده شده توسط شیاطین" می داند، همیشه از کار خود ناراضی بود. اگرچه نارضایتی تا حدودی اجتناب ناپذیر است، اما اگر دست از مقایسه کردن کارهایتان با آثار دیگران بردارید، اندکی جلوی این حس گرفته می شود.
فاکنر در سال 1956 در مصاحبه ای با پاریس ریویو گفت: نویسندگان هرگز نباید از کاری که انجام داده اند راضی باشند. نوشته ها هرگز به آن خوبی که باید باشند از کار در نمی آیند. خود را با مقایسه کردن های بیهوده با پیشینیان و معاصرانتان عذاب ندهید. فقط سعی کنید از خودتان بهتر باشید.

12- فقط انجامش بدهید.
استفان کینگ درباره اینکه چگونه می توان نویسنده نیرومندی شد، دو نکته دارد، و تقریبا تمام حرفهای بالا به همین جا ختم می شود: زیاد بخوانید و زیاد بنویسید. من هیچ راهی به جز این دو بلد نیستم، هیچ میانبری وجود ندارد.

13- و این کار را با لذت انجام دهید
جویس کارول اوتس، در قوانین شماره یک تا ده خود برای نویسنده خوب شدن (که از طریق توئیتر منتشر شده) می نویسد: با قلب خود و از سر عشق بنویسید.
منبع:ایبنا

150عنوان کتاب جدید در وارثین

باسلام

بیش از 150عنوان کتاب جدید از آثار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حوزه هایی چون:

فقه و حقوق، قرآن(تفسیر و علوم قرآن و...)، حدیث و سیره، تاریخ، روانشناسی، علوم اجتماعی، مدیریت، اقتصاد و...

به مجموعه کتب مرکز فرهنگی وارثین اضافه شد.

علاقه مندان می توانند همه روزه به جز جمعه ها از ساعت8-13:30و16-21:30به مرکز فرهنگی وارثین به نشانی:

مرکز فرهنگی وارثین به نشانی: دزفول- خیایبان امام خمینی شمالی- بالاتر از سبزقبا- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق تهیه نمایید.


ضمنا تلفن های تماس: 09168230974و42254556

مراجعه نمایید.