وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

عناوین جدید فروشگاه وارثین

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و التماس دعا در ایام پربرکت


یک سری عنوان جدید و یا عنوان های درجه یک که قبلا داشته ایم و تمام شده بودند امروز رسیدن در زیر بهشون اشاره ای میشه:


1- مفاتیح الجنان از مجموعه گنجینه نشر معارف در قطع پالتویی و ترجمه استاد حسین انصاریان

که قبلا نهج البلاغه، قرآن، صحیفه سجادیه، دیوان حافظ و رساله دانشجویی یا استفتائات رهبریو از این مجموعه داشتیم.

خصوصیت این مجموعه جای کم گرفتن، ترجمه های جدید و چاپ نفیس می باشد. ضمنا برای هدیه بسیار مناسبن.


2- انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه کاری از دکتر منوچهر محمدی

معرفی این کتاب رو می تونید در اینجا بخونید.


3- مجموعه 5جلدی «روایت تفکر، فرهنگ، تمدن» کاری از مجموعه سافیا

این مجموعه برای کسایی که غرب شناسی میخوان بخونن عالین. همچنین این مجموعه با قاب شکیل و قیمت قبلی عرضه میشه.

4- چهل تدبیر کاری از علی الفت پور

این کتاب به 40 مقطع و برهه بحران آمیز پس از انقلاب می پردازه که کتاب خوبی در این زمینه و شاید از معدود کتابا توی این زمینه هست.

5- دفاتر ملکوتی

که تاکنون سه دفترش رسیده که نوشتۀ آقای حسن قدوسی زاده ان و موضوعشون اخلاقیه و دو دفتر اول جملاتی کوتاه از اساتید اخلاق را گردآوری کرده و در دفتر پنجم 40گام در خودسازی است.


6- بوی باران

گلچینی از توصیه های اخلاقی- عرفانی امام خمینی، آیت الله شاه آبادی، میرزا جوادآقا ملکی تبریزی، آیت الله حسن زاده آملی، آیت الله کشمیری،آیت الله دستغیب، آیت الله بهاءالدینی، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله انصاری همدانی، آیت الله تالهی همدانی

این کتابچه ی 95صفحه ای تاکنون 12چاپ خورده و کاری انتتشارات نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها یا همون نشر معارف خودمونه.

ادامه دارد...


معرفی کتاب «خانواده» کاری از موسسه جهادی

سلام

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و التماس دعا در این ماه های پرقدر.


خبر چاپ کتاب جدید موسسه جهادی رو روی سایتشون خوندم. انتظار یه کتاب عالی و فوق العاده مثل بصیرت و استقامت و انسان 250ساله و دغدغه های فرهنگی و ولایت و حکومت داشتم.



تا یکی از دوستان عزیز رفت تهران و سپردم از نمایشگاه قرآن این کتاب را بیاره. وقتی بهم دادش همشو خونده بود و توی راه هم یه دونه رو فروخته بود.(بعدا در مورد این واقعه صحبت می کنم).

کتابو باز کردم و کمی مضمضه کردم. بعد بیشتر بعد بیشتر در یک کلمه کتاب عالیست.

من کتاب مطلع عشقو دیدم، کتاب بروید با هم بسازید رو هم دیدم این کتاب هم جامع تره یعنی موضوعات بیشتریو در بر میگیره و هم کتاب خوش ساخت تر و گیراتری است.

انصافا در مقدمه موسسه جهادی مطلبی زده که خیلی مهمه توصیه می کنم به اصطلاح وارثینیا کتاب بخورین.


این کتاب مشحون از سخنان می تونم بگم نشنیده ی رهبریست. خصوصا سخنانی که در زمان ریاست جمهوری ایشان است. اشراف ایشان چه بر کلان مباحث چه در جزئیات و راهکارها فوق العاده است به هیچ وجه اشتباه نکنین که این کتاب نظریه پردازی صرفه بلکه مشحون از آسیب شناسی در سطوح مختلف و راهکار عملیاتی و بعضا بسیار سادس مثل اینکه پیش یه روانشناس جامعه شناس ...رفتین.


معرفی کتاب ناشر کتاب:

در ادامه، برای معرفی بیشتر، بخشی از اشارۀ کتاب تقدیم می‌گردد:

 

طرح موضوع:

مقام معظم رهبری در جایگاهی قرار دارند که واجد دو شأن حکمرانی بر امور کشور و حکمرانی بر قلوب و دل‌هاست.

معمولاً شأن اول که گره‌ها را از امور جاری باز می‌کند و مانع از ایجاد بن‌بست در نظام می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد. اما ایشان به‌عنوان یک عالِم و متفکر اسلامی که علم خود را وقف رشد و به سعادت رساندن مردم کرده‌اند، شأن دیگری دارند که همان هدایت قلوب، حکمرانی بر دل‌ها و جذب جان‌ها به سوی کمال و ایجاد فضای مناسب برای رشد فضائل انسانی در جامعه و «پدر» بودن برای یکایک فرزندان این مرز و بوم است. پدری که دغدغۀ مشکلات و دردهای فرزندان را دارد.

مشکلات فرهنگی امروز نیازمند طبیبی حاذق است که «دوّارٌ بطبّه» سراغ بیمارها و ضعفا رود. امروز این طبیب حاذق موجود است، باید به «دوّارٌ بطبّه» بودن او کمک کرد.

یکی از دغدغه‌های مهم آقا، دغدغۀ ایشان بر متن زندگی مردم است که آن را تحت عنوان «سبک زندگی» بیان فرموده‌اند و مرحله‌به‌مرحله، مسائل آن را شکافته‌اند. اولین عنوانی هم که ذیل مبحث سبک زندگی طرح می‌کنند، موضوع «خانواده» است. این دغدغۀ اساسی، صهـبا را بر آن داشت تا از بیانات معظم‌له کاری در این زمینه فراهم آورد که نیازهای دوره‌های مختلف زندگی خانوادگی را برآورده سازد. تحقیقات و جمع‌آوریها شروع شد. مطالب از دو منظر، خیلی چشمگیر و جذاب بود:

اول، نوع نگاه ایشان به زن و نقش او در خانواده و دوم، ارائه دادن الگوی جامع خانوادۀ اسلامی برای جوامع بشری.

 

جلسات خطبه‌خوانی عقد:

در بین اسناد، به پدیدۀ جذاب و استثنایی جلسات خطبه‌خوانی عقد، توسط آقا برخوردیم. فضایی بسیار صمیمی بر این جلسات حاکم است که نشان از علاقۀ ایشان به ازدواج جوانان دارد. حضرت آقا در جلسۀ پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه شیراز، در زمان ریاست جمهوری می‌فرمایند : «من در تهران خودم، هر هفته عقد می‌خوانم، یکی از کارهایی که از رسوم آخوندی و سنت‌های آخوندی همچنان حفظ کرده‌ام، یکی این است؛ عقد را می‌خوانم. دوست می‌دارم که عقد بخوانم برای افراد. 21/9/1367»

(البته طبیعتاً در دوران بابرکت رهبری، تعداد جلسات روندی نزولی داشته، ولی همچنان این سنت حسنه را تداوم بخشیده‌اند.)

آقا از طرف عروس خانم‌ها وکیل می‌شوند و وکالت داماد را به روحانی دیگری می‌سپرند. اما قبل از خواندن صیغۀ عقد، دقایقی برای خانواده‌ها و زوج‌های جوان صحبت می‌کنند؛ با بیانی چنان گرم و گیرا و روان و قابل‌فهم که لبخند رضایتی حاکی از به دل نشستن را بر لبان حاضران می‌نشاند. ایشان ضرورت‌ها و نیازهای انسان عصر فعلی را به‌خوبی درک می‌کنند. چراکه ارتباط بسیار نزدیکی که با مردم و بدنۀ جامعه دارند، باعث می‌شود کاملاً از موقعیت امروزی خانواده‌ها آگاه باشند، مشکلات را بشناسند و راهکارهایی کاملاً سازگار با شرایط و موقعیت‌های روز ارائه دهند.

 

سبک زندگی:

ایشان همچنین به‌عنوان یک جامعه‌شناس تمام عیار، خانواده را به چشم هستۀ اصلی و سلول بنیادینی که بافت‌های جامعه را ایجاد می‌کند، نگاه کرده و به رسالت اجتماعی این نهاد، در راستای هدف نهایی تشکیل تمدن اسلامی توجه دارند: «هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى، ایجاد یک تمدن نوین اسلامى است. این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزارى است؛ یک بخش دیگر، بخش متنى و اصلى و اساسى است. ..اما بخش حقیقى، آن چیزهایى است که متن زندگى ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگى است که عرض کردیم. این، بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئلۀ خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزى،...23/7/1391».

 

نوع نگاه به موضوع زن:

نکتۀ دیگر آنکه امروز دنیا اسیر سلطۀ تبلیغاتی فرهنگ غرب است و هرکس که نسخه‌ای برای حل مشکلات انسانه‌ا ارائه می‌دهد، باید ضعف‌های فرهنگ غرب را بشناسد و اول، پادزهر آن را ارائه کند. آقا بر این فرهنگ و پایه‌ها و درون‌مایۀ آن کاملاً واقفند و در کنار دیدن نقاط قوت این فرهنگ، شناخت کاملی نسبت به یکی از عمده‌ترین انحرافات آن، یعنی فاصله گرفتن از نگاه صحیح به مسئلۀ خانواده و زن دارند. لذا تأکید فراوانی روی زن و نقش او در خانواده داشته و مکرر فرموده‌اند که در موضوع زن، طلبکار فرهنگ غرب هستیم.

 

همسر و پدری تمام‌عیار:

و اما مهمترین نکته اینکه آقا یک همسر و یک پدر تمام عیار هستند. اولین عمل‌کننده به توصیه‌ها و مؤکداتی که در زمینۀ خانواده دارند، خودشان هستند. روش ایشان در برخورد با والدین، همسر، فرزندان، عروس‌ها و دامادها و نوه‌ها و در کل زندگی خانوادگی، در اوج قله‌ای قرار گرفته که ایشان را در این زمینه به الگوی نیکویی برای مردم تبدیل کرده است. اگر به سیرۀ زندگی ایشان دسترسی وجود داشت، قطعاً نور آن تمام جامعه را روشن میکرد.

ایشان در بحبوحۀ مبارزات انقلابی ازدواج می‌کنند و ثانیه ثانیه‌های زندگی جهادی‌شان گواهیست بر این مطلب که انقلاب و نهضت احیای اسلام در ایران، از کانون خانواده‌ها، این سلول‌های بنیادین بافت اجتماع، آغاز شد؛ با مبارزۀ مردانی بصیر که توسط زنانی صبور و بااستقامت تحریض و تشویق می‌شدند.

(در ادامۀ اشاره، بخش‌هایی از دو مصاحبۀ منتشرشده از همسر مکرمۀ ایشان ـ سرکار خانم خجسته ـ در سال‌های 1362 و 1372 آمده است که در این مقال نمی‌گنجد و مخاطبان محترم با تهیۀ کتاب می‌توانند این دو مصاحبه را مطالعه فرمایند)


چرا این کتاب را باید خواند؟

این توفیق را یافته‌ایم که پای بحث یک اسلام‌شناس، قرآن‌شناس، جامعه‌شناس، غرب‌شناس و البته یک عالمِ عامل بنشینیم و برایمان از خانواده بگوید؛ از فلسفه و اهمیت ازدواج، از تفاوت نظر اسلام و غرب دربارۀ ازدواج، تفاوت‌های مرد و زن، جایگاه مرد و زن در خانواده و... بحث‌هایی که همچون دانه‌های تسبیح کنار هم قرار می‌گیرند و ارتباط آنها با نخ تسبیح که همان مسئلۀ مهم خانواده است، معلوم می‌شود. در واقع هم به موضوع خانواده پرداخته شده و هم به موضوع زن. نقش زن در خانواده، هم از دیدگاه نقد نظر غرب و هم از دیدگاه طرح نظر اسلام عنوان شده است.

این موضوعات همچون یک رمان محتوایی، خوانندۀ محترم را جذب می‌کند و به دنبال خود می‌کشاند. موضوع، یک موضوع بسیار ملموس در زندگیست و مخاطبِ آن، فقط زوجهای جوان نیستند. هرکس می‌خواهد خانواده‌ای تشکیل دهد، یا تشکیل داده و ابتدای راه است، یا سال‌هاست که زندگی مشترک را شروع کرده و اکنون در فکر زندگی مشترک فرزندان است، می‌تواند مخاطب باشد.

با مطالعۀ دقیق کتاب به محتوای قرآنی «وَ اجعَلوا بُیوتَکُم قِبلَـةً» پی برده و در می‌یابیم بر همۀ ما تکلیف است خانه‌ها و خانواده‌هایی بسازیم که هم در تشکیل، هم در تداوم و هم در محتوا از اشکالات جدی خالی و بر شاخصه‌ای ارائه شده از سوی حضرت آقا منطبق باشد.

اکنون پای بحث یکی از متعهدان به مبانی اسلام که چون خورشید، روشنی می‌دهد، می‌نشینیم و دیدگاه اسلام نسبت به این مسئلۀ مهم را همچون آب خنک گوارایی می‌نوشیم.

 

توضیحات سبک

در تنظیم این کتاب، بیش از یک‌صد سخنرانی آقا به کار رفته است. اغلب این سخنرانی‌ها مربوط به جلسات خطبه‌خوانی عقد، نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زن و خانواده، دیدار مداحان در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهراسلام‌الله‌علیها و جلسات با بانوان نخبه است. برای تنظیم مباحث این سخنرانی‌ها، از سبک «ساخت یک جلسۀ مُطوَّلِ مَطوی در محضر مقام معظم رهبری» استفاده شده که توضیحات آن در ادامه میآید.

ساخت: برای نشر بیانات و تفکر رهبری عزیز لازم است یک کار میانی روی متون انجام شود و با چینشی خاص از بیانات ایشان، اصطلاحاً کتاب‌سازی صورت پذیرد. طبعاً کتاب‌سازی برای موضوعات مختلف بایستی از سبک‌های متناسبی بهره ببرد. سبک‌هایی مستند، بدیع، گویا، رسا، جذاب و شکیل.

یک جلسه: تعمداً این کار هیچ تیتر و تنفسی ندارد تا اقتضای سبک را نشان دهد. انگار که در حال شنیدن طنین گرم صدای ولی خود هستیم؛ آنهم در جلسۀ بانشاطِ قرائت صیغۀ عقد، البته جلسه‌ای مجازی؛ جلسه‌ای مجازی و خیالی با کلماتی حقیقی.

در یک جلسه نمیدانیم چه معارفی و با چه ترتیبی عنوان خواهند شد. در این سبک هم با پرهیز از درج اقسام تیتر، سعی بر القای فضای جلسه بوده است. همانند یک جلسه، که از ابتدای شروعِ بیانات تا انتهای آن، می‌نشینیم و گوش فرامی‌دهیم، بهترین حالت برای مطالعۀ این کتاب نیز آن است که وقتی شروع به مطالعه کردیم، جز به ضرورت، از محضر کتاب خانواده خارج نشویم و کل کتاب را به‌صورت پیوسته مطالعه کنیم. گرچه در مطالعات بعدی، خواندن هر قسمتی از کار، شیرینی، جذابیت و رزق خاص خود را خواهد داشت.

مطوّل: (طول) به‌معنای طولانی. این لفظ حکایت از طولانی بودن یک متن یکپارچه دارد. مطوّل به معنای صرفِ حجیم بودن کتاب نیست، بلکه اگر یک جلسۀ بیانات از نظر زمانی طولانی شود به آن اطلاق مطوّل خواهد شد.

مَطوی: (طوی) به‌معنای در هم پیچیده. طبیعتاً برای ساخت یک جلسۀ واحدِ مطوّل، از میان بیش از یک‌صد جلسه، لازم است مطالب با یک نظام منطقی در هم تابانده شوند. تقطیع و کنار هم گذاشتن سخنرانی‌ها حتماً در موضوعاتِ مرتبط است و اگر توجه خواننده به تاریخ‌های میان بیانات جلب نشود، احساس یکپارچگی می‌کند. البته معنایی که در دروس فقهی و دینی از کلمۀ مصطلح «مطویات» برداشت می‌شود، منطبق با استفاده‌ای که ما از این کلمه کرده‌ایم نیست.

در محضر: تمامی مطالب کتاب عین بیانات معظم‌له است و در موارد معدودی که بعضی کلمات به متن اضافه شده‌اند از علامت [] استفاده شده است. اگر مطلبی به‌جهت تکرار یا خروج از موضوع، از بین متن حذف شده باشد، با درج علامت «..» نشان داده شده است.

در انتهای کتاب، فهرستی از مطالب کتاب با عنوان «فهرست موضوعات» آورده شده که مخاطب می‌تواند با استفاده از آن، بعد از مطالعۀ کل کتاب، مطلب مورد نظر خود را به‌راحتی پیدا کند. بهتر است هرکس با توجه به برداشت و مسائل زندگی شخصی و پیرامونی خود، در حاشیۀ متن کتاب، نمایه‌هایی را یادداشت کند تا در آینده به مرورِ مطالب و پیدا کردن موضوعات خاص کمک شود.

چه بسیار زوج‌هایی که سراپا مشتاق بودند تا زندگی مشترک را در محضر مولای خود شروع کنند؛ ولی به این آرزو نرسیدند. آنهایی که با علم به نظر الهی مقتدای خود، مهریه را چهارده سکه و کمتر و حتی مهرالسنـة مقرر کردند، با این آرزو که اگر شروع با عقدخوانی آقا نیست، حداکثرِ هماهنگی با آهنگ کلام آقا را داشته باشد.

حال، هرکس خود را از فرزندان معنوی این پدر مهربان و حکیم می‌داند، شایسته است تمام رفتارها و حالات خود را آنگونه بسازد که او می‌خواهد و با رهنمودهای ایشان، خود را در مسیر جادۀ عمل صالح قرار دهد. و به ذره‌ای، لحظهای، خروج از میدان نظر او راضی یا حتی غافل از آن نباشد.

گفت مرا، جوی خُرد         موج زد و برد و برد

برد و به دریا سپرد         برد به دیـدار ما

یه گوشه ای از کتاب به انتخاب نگارنده:

حالا بعضی خیال می کنند باید دخترشان را حتما بدهند به یک کسی که هم شان خودشان باشد. می پرسیم آقا! هم شان یعنی چه؟ می گوید اگر ما مثلا یک کاسبی هستیم این قدر سرمایه داریم آن هم کاسبی باشد با همین قدر یک خرده بیشتر خب همین دور و برها سرمایه داشته باشد. ما اگر چنانچه این مقدار اعتبار اجتماعی داریم آن هم خب مثلا همین حدودها اعتبار اجتماعی داشته باشد. اگر پسر ما مثلا لیسانس گرفته این دختر هم حالا اگر لیسانس نیست لااقل دیپلم گرفته باشد چرا؟ چه لزومی دارد؟ چه مانعی دارد یک خانم دکتر باسواد تحصیل کرده زن یک مثلا فرض کنید جوان حزب اللهی شش کلاس درس خوانده بشود؟ چه مانعی دارد؟ چرا نتوانند با هم بسازند؟ چرا نتوانند با هم زندگی کنند؟ چه قیدی است؟ چرا حتما باید دنبال کسی بگردند که نمی دانم دختری که حتما شکلش این جوری باشد زیبایی اش این اندازه باشد پدرش این جوری باشد چرا؟ چه لزومی دارد؟ اسلام اینها را قبول ندارد و ارزش های معنوی را قبول دارد. می گوید دنبال نجابت و عفاف باشید. زندگی هم اتفاقا این جوری بیشتر خوش می گذرد این را هم بدانید در یک روایتی...صفحه105ادامه این مطلبو توی کتاب بخونید

پوستر معرفی کتاب «خانواده» جهت دانلود و استفاده


ضمنا به هر طریقی می تونید این کتابو ترویج کنید.


آدرس جهت تهیه:


وارثین؛ مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی؛  دزفول،  خیابان امام خمینی شمالی،  بالاتر از حرم حضرت


سبزقبا(ع)،  کوچه ی شهدا،   روبروی مسجد  لبخندق تهیه نمایید.  تلفن:06412254556 و09168230974





امام حسن پیشوای امام حسین

سلام؛ این مقاله تقدیم  به ساحت پر عظمت امام حسن مجتبی علیه السّلام ...


امام حسن علیه السّلام پیشوای امام حسین علیه السّلام

 

شناخت هریک از ائمه ی معصومین(ع) البتّه با توجّه به وسع درک ما مستلزم بررسی و دقّت در عوامل مختلف تاثیرگذار در طول حیات آن بزرگواران است.

امام حسن مجتبی(ع)یکی از آن امامانی هستند که رفتار و عمل ایشان به دور از این پیش زمینه ها دیده شده و متعاقب آن مظلومیت ایشان مضاعف شده است؛ چه از سوی دوستداران و چه از سوی دشمنان.
امام حسن(ع)در پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم یا دوم هجری در مدینه متولّد شدند.ایشان سبط اکبر پیامبر(ص) و پدر و مادرشان برگزیده ترین افراد روی زمین پس از پیامبر(ص) هستند و رفتار،کردار و خوی و منش و روش ایشان هم نشان از همان بزرگواران دارد.ایشان از همان خانواده ای هستند که در شانشان آیه های مباهله،تطهیر،مودّت،ابرار و بسیاری آیات دیگر آمده است و بارها پیامبر(ص) آنها را ستوده است.ایشان و برادر بزرگوارشان دو آقای جوانان اهل بهشتند.

امام مجتبی(ع)در زمانی به خلافت رسیدند که ارزشهای اسلامی زیر خروارها خاک قرار گرفته و انحراف از این ارزش ها شگفت انگیز بود. در این زمان اسلام اسیر هوس بازی ها،جهالت ها و تعصب های افرادی چون معاویه،خوارج و دنباله هایشان بود.

جامعه ی اسلامی و متعاقب آن اسلام یعنی دینی که باید جاودانه می ماند همچون انسان محتضری در بستر بود و هر حرکت نسنجیده ای می توانست حاصل دسترنج پیامبر(ص)و علی(ع)و تمام خون ها و زحمت های بزرگ مردان و زنان اسلام را به باد دهد.

از سویی معاویه به عنوان سردمدار معارضین اسلام حقیقی، دیگر آن آزاد شده ی زمان پیامبر نبود. او در آن زمان خال المومنین،کاتب وحی و صاحب سرّ پیامبر خوانده می شد و علی(ع)نزدیک ترین کس به پیامبر(ص)چه از نظر خانواده و چه از نظر خلق و خوی و منش هر روز سب می شد؛و هر روز بر دسایس و نیرنگ های معاویه و به خیل جاهلانی که فریب این مار خوش خط و خال را می خوردند افزوده می شد.در چنین شرایطی امام حسن(ع)اقدامی انجام دادند که شناخت ظرافت های این اقدام نیازمند تامل و تعمق کافی در پیرامون آن است.

پس از شهادت حضرت امیر(ع)امام مجتبی(ع)که پرورش یافته ی مکتب محمّدی(ص)بودند خلیفه شدند.ایشان در شجاعت و سخاوت و هوشمندی شهره بودند و در عین حال زمان آگاه بودند و می دانستند که در چه موقعیّت حسّاسی قرار دارند.

در آن مقطع حسّاس چهار عامل در عملکرد امام(ع) تاثیر بسزایی داشت:

۱- داشتن دشمنی مکّار:

معاویه دشمن شماره یک اسلام بود و هدفی جز دفن اسلام به تصریح خودش نداشت او اینک دیگر آن آزاد شده ی پیامبر در روز فتح مکّه و لعنت شده ی ایشان نبود. او در آن زمان خال المونین،کاتب وحی و صاحب سرّپیامبر خوانده می شد و چنان حق را مشتبه کرده بود که علی(ع)با آن عظمت و قرابت با پیامبر(ص)هر روز لعن می شد و معاویه با کمال وقاحت علی(ع)را به تقوا دعوت می کرد و برای اسلام و مسلمین خیرخواهی می نمود.
چنان معاویه حق و باطل را به هم مخلوط کرده بود که شناخت حق برای بسیاری از بزرگان حتی در زمان امام علی(ع) و متعاقبا پس از ایشان کار دشواری شد.معاویه شماری از سران را با خدعه و پول به خود جذب کرد،گروهی را با اعمال خود وبا فریب مردّد کرد و گروهی را با دسایس مختلف کشت و در همه حال خود را خیرخواه امّت پیامبر(ص)می خواند.
چنین شخصیتی با چنین پیچیدگی، در مقابل امام حسن(ع)قرار داشت و هر حرکت و واکنشی بدون در نظر گرفتن عکس العمل او و اهدافی که دنبال می کرد(دفن اسلام )عواقب وخیمی در پی داشت.

۲-به هم خوردن توازن قوا به سود معاویه:

در زمان امام حسن(ع)توازن قوا با سرعت به سود معاویه در حال تغییر بود و هر روز گروهی با دسایس مختلف به معاویه می پیوستند و حتّی در صورت جنگ، دستیابی به وضعیتی که در زمان جنگ صفّین اتّفاق افتاد غیر محتمل می نمود.
از عوامل تاثیرگزار در به هم خوردن توازن قوا به سود معاویه خستگی مفرط مردم در اثر جنگ های پی در پی در طول پنج سال گذشته بود.این جنگ ها همگی یک خصیصه ی مشترک داشتند و آن این بود که در این جنگ ها هر دو گروه درگیر مسلمان بودند؛ اولین جنگ،جنگ جمل بود که در مقابل اصحاب کبار پیامبر(ص)چون زبیر،طلحه و دیگران قرار گرفتند و کشته های بسیاری از مسلمانان گرفته شد.در دومین جنگ،جنگ صفّین، در مقابل معاویه قرار گرفتند که او هم داعیه ی اسلام داشت و در نهایت قرآن ها را بر سرنیزه کرد و فریاد برقراری حکم خدا را می داد.در سومین جنگ،جنگ نهروان،مقابل گروهی قرار گرفتند که شب و روز قرآن می خواندند و اثر عبادت فراوان بر آنها هویدا بود.این جنگ ها و عوامل دیگر که در پی می آید باعث شد مردم از جنگیدن گریزان شوند و به سوی معاویه و دنیای او متمایل گردند.

۳- ضعف روحی مفرطّ مسلمانان پس از مرگ پیامبر(ص)و مضاعف شدن آن تا زمان امام حسن(ع):

پس از پیامبر(ص)علی رغم تصریح ایشان،خلافت به جایگاه شایسته ی خود منتقل نشد و در دست دیگران قرار گرفت که اقداماتشان ضربه های جبران ناپذیری بر پیکره ی اسلام وارد کرد.
شکستن قبح مخالفت با سخن و عمل پیامبر(ص)با ترفندهای مختلف،جلوگیری از نشر احادیث پیامبر(ص)،تزریق روح دنیاطلبی و هوس بازی،گماردن ناشایستگان بر مناصب و دور کردن شایستگان از قدرت،اتخاذ تصمیم های مختلف در موقعیت های یکسان و دور شدن از ارزش هایی چون مساوات و عدالت کم کم باعث شد تا جامعه ی اسلامی به سمت برتری جویی،خودخواهی،دنیاطلبی،سستی و سرگردانی حرکت کند که در این شرایط بهترین حاکمان نیز کاری از پیش نمی برند.

۴- نداشتن یاران فداکار و کافی:

فضای حاکم بر جامعه ی اسلام در زمان امام حسن(ع) به گونه ای بود که نزدیک ترین افراد نیز به دیده ی تردید نگریسته می شدند.جایی که عبیدالله بن عبّاس فرمانده ی سپاه حضرت فریب معاویه را می خورد دیگر اعتماد به نزدیک ترین افراد هم دشوار می شد.
یاران امام حسن(ع)به جز اندکی افکار و مقاصد متفاوتی را از همزاهی با حضرت دنبال می کردند:
برخی همچون خوارج فقط در پی جنگیدن با معاویه بودند و فرمانبردار امام نبودند.
گروهی در پی قدرت و مقام بودند و با کوچک ترین وعده جذب معاویه می شدند.
و شماری هم سرگردان و مردّد بودند.
با این شرایط گزینه ی جنگ غیر محتمل و شبیه یک خودکشی بود.حالت نه جنگ نه صلح نیز با توجّه به تغییر کردن توازن قوا به نفع معاویه و قدرت طلبی روز افزون او غیرممکن می نمود.با این اوصاف تنها گزینه ی محتمل صلح نه به معنای سازش بلکه به معنای ترک مخاصمه تا فراهم شدن شرایط بود که امام (ع) آن را برگزید.

در صورتی که امام(ع) گزینه ی جنگ را بر می گزید در صورت رویارویی با معاویه این عواقب متصوّر بود:

۱- امام،خاندان و یارانشان یکجا کشته می شدند و جبهه ی اسلام بدون کسب هیچ سودی رهبری و طرفدارانش را از دست می داد و تصوّر نتایج مثبت بر این شهادت با توجّه به بودن دشمنی حیله گر چون معاویه که تمام حقایق را با شیطنت می پوشاند و به سود خود به کار می گرفت و آماده نبودن اذهان جامعه ی مسلمانان برای چنین حرکتی غیرممکن بود و همچنین با چنین حرکتی معاویه به هدف نهایی اش که دفن اسلام بود نزدیک تر می شد.

۲- امام و هوادارنشان استقامت می کردند و به اسارت در می آمدند در چنین شرایطی که معاویه سخت در آرزوی آن بود به تلافی آن زمان که پیامبر(ص)آنان را در فتح مکّه آزاد کرد،امام و یارانش را آزاد می نمود و حجّت امام و یارانش را باطل می کرد و در نهایت امام و یارانش تا ابد باید منّت گزار معاویه می بودند.
در چنین شرایطی امام حسن(ع)تنها راه ممکن را برگزید و کشتی طوفان زده ی اسلامی را راهنمایی کرد و به راستی که چقدر این تصمیم زیرکانه و شجاعانه بود زیرا که این تصمیم باعث شد که در طول دوران ها دشمنان حضرت ایشان را ترسو و دنیا طلب و دوستداران،ایشان را خوار کننده ی مومنین بخوانند،تاجایی که حضرت را در حضورشان «السلام علیک یا مذلّ المٶمنین»خطاب می کردند و براستی که امام مجتبی(ع)حلم بسیاری داشتند.او که در بدترین شرایط بهترین تصمیم را اتخاذ کرد. او که حتّی یارانش او را مذلّ المٶنین خطاب می کردند و حتّی زنش به او خیانت کرد براستی که حسن(ع)مظلوم تاریخ است.

امام حسن(ع) با انجام صلح، اقداماتی را به پیش بردند که در ذیل می آیند:

۱- شناساندن ماهیّت راستین معاویه و یادآوری فضایل اهل بیت(ع):
تا زمانی که امام حسن(ع)در موضع خلافت بودند،معاویه با خدعه و تزویر تلاش می کرد به این مسند دست یابد ولی زمانی که به این هدف رسید ماهیّت خود را فاش کرد و خود اذعان داشت که من برای خمس و زکات و نماز و حج و …با شما نمی جنگیدم بلکه من برای خلافت و سوار شدن بر گردن شما با شما می جنگیدم.
امام(ع)با اعمالی که انجام می دادند همزمان خاندان نبوّت و خصائلشان را می شناساندند.ایشان چندین مرتبه اموالشان را بین فقرا تقسیم کردند و چنان عمل نمودند که حتّی دشمنانشان را وادار به اعتراف به منزلت ایشان نمودند.
و براستی قرآن مجسّم را به مردم نشان می دادند و نشان می دادند که عاملین واقعی به قرآن ما هستیم و به طور مسلّم افراد حقیقت جوی جذب این حقیقت می شدند ویا در فکر فرو می رفتند.

۲- دفع ضعف روحی امّت اسلامی:
در این مورد کار امام بسیار دشوار بود چرا که مدّت زمان زیادی از منحرف شدن از ارزش های اصیل اسلامی می گذشت و برطرف کردن این ضعف مستلزم طول زمان و اقدام بزرگ تری بود.پس امام حسن(ع)با توجّه به شرایط موجود تا حدودی به برطرف شدن این ضعف روحی کمک کردند و زمینه را برای اقدامات بعدی آماده نمودند.
کنار رفتن اهل بیت(ع)از صحنه ی خلافت و بر سر کار آمدن معاویه و دنباله هایش و آشکار شدن رفتار و کردار آنان بر مردم و مقایسه ی آن با رفتار اهل بیت(ع) و به خصوص دوران خلافت حضرت امیر(ع) و همچنین رفتار امام حسن(ع)در زمان صلح باعث شد تا مردم تا حدودی آگاه شوند و این ضعف روحی حالت شکننده ای به خود بگیرد ولی هنوز به آستانه ی انفجار خود نرسیده بود و آن آستانه،قیام و شهادت حضرت امام حسین(ع)بود.

۳- تربیت،بازشناسی،حفظ و منسجم کردن افراد مستعد برای اقدامات بعدی:
در این مدّت(از زمان صلح تا زمان فوت معاویه)فرصتی حاصل شد تا افراد خاصّی پالایش و گزینش و با اقدام های امام حسن(ع)و پس از ایشان امام حسین(ع)حفظ و منسجم شوند تا یاران باوفای راستین برای ماموریت بزرگشان در کنار امام حسین(ع) قرار گیرند و حماسه ی کربلا را بیافرینند.

از آنچه گذشت جان کلام اینکه:
امام حسن مجتبی(ع) به عنوان سکاندار اسلام در آن برهه زمانی بهترین عملکرد را داشتند و براستی که اگر عمل،رفتار و کردار آن امام همام در آن مقطع نبود اینک بی شک معاویه به هدف خود که دفن آیین محمّدی(ص)بود رسیده بود و بی شک پیروزی امام حسین(ع)و یاران با وفایشان در دشت کربلا و رسیدن به اهداف مورد نظرشان مرهون تلاش و عمل آن امام بزرگوار و مظلوم است.

«اگر عاشورا را به کتابی تشبیه کنیم، امام حسن مجتبی(ع) مبنا و مقدّمه ی آن است همان طوری که امام سجّاد(ع) نتیجه ی قضیه بود و آنان که کتاب عاشورا را تنها در کربلا می جویند راه به جایی نمی برند که کارشان بی مبنا و بی نتیجه است.»*

منابع:
۱- کتاب ارزشمند :«با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه» جلد اوّل ترجمه ی «مع الرّکب الحسینی من المدینه الی المدینه» جلد اوّل تالیف آقای علی الشّاوی، ترجمه ی آقای عبدالحسین بینش.
۲- کتاب:« تحقیق و بررسی پیرامون نهضت حسینی» تالیف «علی فرحی»
3- سخنرانی دکتر محمّدرضا سنگری پیرامون شخصیت معاویه
۴- سخنرانی آیت الله طباطبایی ایّام فاطمیّه مسجد حضرت مهدی(عج) دزفول
۵- «ویژه نامه ی تولّد امام حسن مجتبی(ع)» سایت شهید آوینی
*عنوان مطلب و نوشته ی انتهایی از کتاب«عاشورا پژوهی» تالیف «محمّد صحّتی سردرودی» با تصرّف و تلخیص

منبع: موسسه فرهنگ عاشورا