وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

کتاب قانون ابوعلی سینا ترجمه شرفکندی در وارثین

پیشنهاد آیت‌الله خامنه‌ای برای ترجمه یک کتاب

این ترجمه‌ى کتاب قانون ابن سینا یک کار پیچیده و مرکب و بسیار ارزشمند است. هزار سال این کتاب که به زبان عربى به وسیله‌ى یک ایرانى نوشته شده و در طول قرن‌ها در دانشگاه‌هاى بزرگ پزشکى عالم مورد استفاده قرار گرفته، به فارسى ترجمه نشده بود.

«قانون» اگر مهم‌ترین کتاب بوعلی سینا نباشد، یکی از مهم‌ترین‌ تألیفات علمی این دانشمند نامی است. رهبر انقلاب اسلامی در یکی از بازدیدهای خود از نمایشگاه کتاب تهران، وقتی در غرفه‌ای کتاب قانون با ترجمه‌ی مرحوم عبدالرحمن شرف‌کندی را دیدند، خطاب به وزیر ارشاد فرمودند: شما این کتاب را دیده‌اید؟ عجب ترجمه‌ی خوبی دارد! و توضیحاتی را در مورد کتاب دادند که آن روز از حاشیه‌ی آن دیدار مخابره نشد. گذشت تا چند سال بعد که رهبر معظم انقلاب به سفر کردستان رفتند. در این سفر و در جمع برگزیدگان استان کردستان، بار دیگر ماجرای این کتاب را به تفصیل بیان کردند:

«نثر مرحوم عبدالرحمن شرف‌کندى (هه‌ژار) که دوستان اشاره کردند. حقاً کار بسیار بزرگى را انجام داده؛ این ترجمه‌ى کتاب قانون ابن سینا یک کار پیچیده و مرکب و بسیار ارزشمند است. هزار سال این کتاب که به زبان عربى به وسیله‌ى یک ایرانى نوشته شده و در طول قرن‌ها در دانشگاه‌هاى بزرگ پزشکى عالم مورد استفاده قرار گرفته، به فارسى ترجمه نشده بود. من اطلاع داشتم که تا اندکى قبل، مثلًا شاید تا صد سال قبل، در مدارس پزشکى کشورهاى اروپائى، قانون به عنوان یک مرجع مطرح بوده و به زبان‌هاى اروپائى ترجمه شده بوده؛ اما فارسى‌زبان از دانستن قانون محروم بود! در سال‌هاى اواسط ریاست جمهورى به این نکته توجه کردم که ما چرا قانون را ترجمه نکردیم. یک جمعى را صدا کردم، گفتم بیائید همت کنید قانون را ترجمه کنید. یک حکمى داده شد و رفتند دنبال این کار. خوب، این کارها عشق لازم دارد؛ با حکم و با فرمان این کارها انجام نمى‌گیرد. در همین اثنا به من خبر دادند که این کتاب ترجمه شده و -به نظرم کتاب حدود هشت جلد است- کتاب مرحوم هه‌ژار را آوردند. من کتاب را که خواندم -حالا ما نه از پزشکى سررشته داریم، نه نشسته‌ام این کتاب را با متن عربى قانون تطبیق کنم- دیدم هرکسى این کتاب را بخواند، حقاً و انصافاً در مقابل استحکام و استوارى این نثر زیبا سر تعظیم فرود مى‌آورد. خیلى خوب این ترجمه انجام گرفته. من البته ایشان را نمى‌شناختم؛ پرسیدم، گفتند ایشان کُرد هستند. بعد هم چند سال قبل اطلاع پیدا کردم ایشان از دنیا رفتند.»(بیانات در دیدار برگزیدگان استان کردستان88/2/24)

توضیح بیشتر این کتاب و ترجمه ی آن از سایت دفتر رهبری

آدرس جهت تهیه:
دزفول- خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از حرم حضرت سبزقبا علیه السلام- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق

مرکز فرهنگی وارثین

تلفن:0641-2254556و09168230974

سامانه پیامکی جهت عضویت و اطلاع از کتب جدید: 30006442254556 

رایانامه جهت عضویت و دریافت مطالب مختلف: MarkazVaresin@gmail.com

سخنرانی های جدید پناهیان در وارثین

لوح فشرده های جدید سخنرانی های حجت الاسلام علیرضا پناهیان در فروشگاه مرکز فرهنگی وارثین


توضیح این لوح فشرده ها


آدرس جهت تهیه:
دزفول- خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از حرم حضرت سبزقبا علیه السلام- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق

مرکز فرهنگی وارثین

تلفن:0641-2254556و09168230974

سامانه پیامکی جهت عضویت و اطلاع از کتب جدید: 30006442254556 

رایانامه جهت عضویت و دریافت مطالب مختلف: MarkazVaresin@gmail.com


هر روز یک کتاب 3...

قبل از خواندن معرفی بخونید:

مدتی بود به این فکر می کردم که چطوری کتابای سلوک عاشورایی رو معرفی کنم وقتی بزنم مجموعه کتب سلوک عاشورایی و یه توضیح کلی بدم یه طوری رفع مسئولیتو و تنبلیه تصمیم گرفتم این کتابارو جلد جلد واستون معرفی کنم. اینم بگم که توی فضای مجازی گشتم جایی که این کتبو معرفی خوب و دقیقی کرده باشه یعنی معرفی محتوایی ندیدم. ضمنا بعضیام با یه نوع از معرفی ارتباط برقرار می کنن اونم صحبت بزرگان در مورد اون کتابا یا شخص هست که اونم واستون اوردم.


3- مجموعه کتب سلوک عاشورایی از آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی(رحمةالله علیه)



معرفی کلی:

این مجموعه ارزشمند که شامل ده جلد یا به تعبیر گردآورندگان کتاب ده منزل است گنجینه ای از معارف است که از لسان عارفی عامل و عالم بیان شده و انصافا در قالبی در خور عرضه شده اند.

خصوصیات کلی این مجموعه این است که بنا به فرمایش خود آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی(رحمةالله علیه) ایشان به دنبال ارائه بحث هایی خشک و صنعتی نیستند بلکه ایشان به دنبال سازندگی هستند و اگر به کتاب دیگر ایشان تحت عنوان دفتر دل که جلد نخست مجموعه رسائل بندگیست مراجعه کنیم حقیقتی درخور روشن می شود ایشان در آن کتاب می فرمایند:

در آیات و روایات راجع به قلب انسان مباحث بسیاری مطرح شده است که سال ها بود من قصد داشتم بحث مستقلی درباره آن داشته باشم. من در گذشته ضمن مباحث اخلاقی یا معرفتی خود بخش هایی از موضوع قلب را بحث کرده ام اما اگر خداوند عمر و توفیق عنایت بفرماید در این ماه مبارک بحث مستقلی راجع به قلب انسان خواهم داشت. البته من نمی خواهم یک بحث صنعتی قوی و صرفا علمی داشته باشم چون بحث های ما باید برای خودمان جنبه عملی و تربیتی داشته باشد.اما می خواهم تا جایی که ممکن است بحث را کامل کنم و مطلبی را نیمه کاره و ناقص نگذارم.


ایشان در جای دیگری از همین کتاب ارزشمند این مطلب را از زبان استاد بزرگوارشان امام خمینی هدف از عنوان مطالب را اصلاح بیان می کنند.


مطالب این ده جلد از محرم سال1380شروع گردیده است. تلاش شده است تا به درخواست و توصیه بسیاری از علاقه مندان تا حد امکان از ویرایش متن خودداری شود و تا آنجا که ممکن است گرمای لحن و حلاوت کلام ایشان حفظ گردد مگر تیترها یا ارجاعات و توضیحات ضروری که در پاورقی ها آمده است.

آنچه می خوانید حاصل بیانات عمومی و در سطح مخاطبان معمولی است که با رعایت مقتضیات حال و فنون بلاغت آمده است.

عناوین ده جلد بدین شرح است:

منزل اول: تعاون و همیاری

منزل دوم:امربه معروف و نهی از منکر

منزل سوم:هجرت و مجاهدت

منزل چهارم: دین و دین داری

منزل پنجم: استقامت و پایداری

منزل ششم: حق و باطل

منزل هفتم: عزت و ذلت

منزل هشتم: غیرت دینی

منزل نهم: بینش و نگرش

منزل دهم: شرح خطبه منا

از دیگر خصوصیات این ده جلد فهرست ویژه و کم نظیر و ویرایش دقبق این کتب است. فهرستی که به دقت موضوعات را از متن بیانات استخراج کرده و در طلیعه ی کتب آمده است.

روند کلی جلسات هر منزل

روال کلی جلسات بدین منوال است که با استفاده از آیات و روایات موضوع کلی کتاب مورد بررسی قرار می گیرد و همچنین از جریانات تاریخی قدری استفاده می گردد و از این فراخور عبرت هایی هم ذکر و استدلال هایی برای فهم تاریخ مطرح می گردد. همچنین موضوع با کربلا مرتبط می شود و در نهایت هر جلسه روضه مانندی کوتاه از کربلا که به موضوع هم مرتبط است مطرح می شود.

این نکته ی دقیق را هم حیفم می آید نگویم که ایشان مباحث را دقیق و ظریف عنوان می کنند یعنی کلی بحث نمی کنند چون متخصص اند...

شاهد این مطلب کتب ایشان و شهادت اهل دقتی چون آیت الله جوادی آملی که در پیامی به مراسم چهلم ایشان که توسط آیت الله استادی قرائت شد می فرمایند:


آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی به علمی رسیده بود که هم نور بود و هم گرد و غبار روح فرد و جامعه را برطرف و


گردگیری می کرد و هم آب طهوری بود که از کوثر معرفت ناشی می شد و نه تنها رفع تشنگی مخاطبان را می کرد


که گرسنگی و خستگی و حزن و ملال روحشان را هم می زدود.


معرفی جلد (منزل)نخست کتب سلوک عاشورایی

تعاون و همیاری

جلد اول یا منزل اول از سلسله کتب سلوک عاشورایی به موضوع «تعاون و همیاری»می پردازد. این منزل شامل یازده جلسه است که در 200صفحه نظام یافته است.

برخی موضوعات مطرح شده در این کتاب ارزشمند:

دو هدف اساسی در قیام و انقلاب حسینی

ویژگی سوره مائده و آیه ی تعاون

راز گریه مسلم

نیاز انسان به تعاون

تعاون اصل اساسی سنت اسلامی

تعاون مطلق نیست

بالاترین درجه برّ و ارزشمندترین تعاوت

انواع استغاثه های امام حسین علیه السلام

دو روایت درباره ضرورت حفظ سلامتی روح

وداع جانسوز اهل حرم با علی اکبر علیه السلام

تفاوت کارشناس جسم با کارشناس روح

اقسام هواهای نفسانی1-نامشروع2-مشروع

برّ لازمه رسالت

تقوا لازمه ولایت

اگر آیه تعاون وارونه نازل شده بود...

و...


گوشه ای از جلد(منزل) اول:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم « و تعاونوا علی البر و التقوی و لاتعاونوا علی الاثم و العدوان و اتقواالله ان الله شدید العقاب(2/مائده)


دو هدف اساسی در قیام و انقلاب حسینی

این مقدمات کافی است تا من مقصودم را عرض کنم. از مجموعه فرمایش های امام حسین علیه السلام با افراد از معاویه گرفته تا دیگران در ارتباط با قیام و نهضت حسینی و مکاتباتی که حضرت داشته و خطبه هایی که خوانده و بالاخره وصیت نامه ای که نوشته است دو چیز به دست می آید یعنی حرکت ایشان بر ای این دو موضوع است که البته در آینده رابطه آن دو را هم می گویم.

اول اینکه انسان هیچ گاه نباید به اثم و عدوان کمک کند. نگاه کنید وقتی معاویه با حضرت صحبت می کند حضرت به او می گوید که این تعریف هایی که از یزید کردی دروغ است من این را تایید نمی کنم. چرا؟ چون تایید این کمک به اثم و عدوان(معنای اثم و عدوان را در جلسات آینده تبیین خواهیم کرد.) در پاسخ به ولید هم حضرت همین را فرمودند. اینکه می فرمایند بیعت نمی کنم یعنی تایید نمی کنم.

دوم مساله امر به معروف و نهی از منکر است یک وقت می گویی این را تایید نمی کنم که همان بخش اول بود اما یک وقت می گویی نه تنها تاییدش نمی کنم بلکه تا آنجا که می توانم در حد خودم جلویش را هم می گیرم.

پس در قیام حسینی دو موضوع اساسی و دو هدف اصلی مطرح است البته برای بقاء اسلام چون حضرت فرمودند سنت مرد(در نامه به مردم بصره که قبلا ذکرش آمد) و این روش و آخر این حرکت معنایش این است که در مرور زمان باید فاتحه ی اسلام بخوانیم؛ و علی الاسلام السلام چون حضرت آینده نگر بودند و می دانستند که حرکت معاویه و یزید در نهایت به اینجا می رسد که دیگر از اسلام خبری نباشد. لذا فرمودند این حرکت را تایید نمی کنم و تا آنجایی که بتوانم مقابل آنها می ایستم.

بنابراین اگر آن دو هدف را در یک قالب اصطلاحی فقهی بریزیم؛ هدف اول « عدم تعاون به اثم و عدوان» است و هدف دوم « امر به معروف و نهی از منکر» است. چون اول فرمود بیعت نمی کنم و بعد هم بحث ایستادگی در مقابل آنها را مطرح فرمودند.

البته موضوع بحث ما همین مساله « عدم تعاون به اثم و عدوان» است که خودش یک بحث مستقل است و به خصوص این بحث از نظر سازندگی جنبه عملی قوی دارد؛ بعضی مباحثی که ما مطرح می کنیم ثقل و نقش علمی اش زیاد است و بعضی مباحث هست که نقش عملی اش قوی تر است. این بحث «تعاون» از آن مباحثی است که نقش عملی اش قوی است.

بله بحث های علمی هم دارد اما نقش عملی اش خیلی قوی تر است یعنی انسان در زندگی اش در هر یک از چهار محیطی که هرکسی معمولا با آن سر و کار دارد چه محیط خانوادگی چه محیط تحصیلی چه محیط شغلی و چه محیط رفاقتی عملا با این بحث مواجه می شود. به همین دلیل است که می گویم نقش سازندگی و جنبه عملی این بحث خیلی قوی است و البته مسائل شرعی زیادی هم در آن مطرح می شود.

البته موضوع بحث ما همین مساله« عدم تعاون به اثم و عدوان»است.


زندگینامه آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)


پیام امام خامنه ای در پی درگذشت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی


پیام آیت الله جوادی آملی به مراسم چهلم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی


سایت موسسه مصابیح الهدی(دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی)


یه معرفی دیگه از کتب سلوک عاشورایی از موسسه متن

آدرس جهت تهیه:
دزفول- خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از حرم حضرت سبزقبا علیه السلام- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق

مرکز فرهنگی وارثین

تلفن:0641-2254556و09168230974

سامانه پیامکی جهت عضویت و اطلاع از کتب جدید: 30006442254556 

رایانامه جهت عضویت و دریافت مطالب مختلف: MarkazVaresin@gmail.com


*ضمنا کسانی که خریدار دوره ی 10جلدی این کتب باشند از تخفیف 20درصدی برخوردار خواهند شد.






.


هر روووووز یک کتاب...

2- کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا اثر آیت الله مصباح یزدی



این کتاب مجموعه سخنرانى هاى آیت الله مصباح یزدی در حسینیه شهداى قم در محرم 1421 است که به قلم آقاى محمود پاک روان ویرایش شده و چاپ اول آن در بهار 1379 با شمارگان 5000 نسخه و به کوشش انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله) انجام پذیرفته است. گفتنی است این کتاب تاکنون در ده نوبت تجدید چاپ شده است

.

مطالب این کتاب حاصل نگارش دوازده جلسه سخنرانى حضرت استاد می‌باشد که به قرار ذیل است:

در جلسات اول و دوم با عنوان «شبهاتى پیرامون عاشورا و بزرگ داشت آن» استاد به این شبهات پاسخ می‌گویند: علت گرامیداشت عاشورا بعد از گذشت بیش از هزار و چهارصد سال چیست؟ چرا عزادارى می‌کنیم، آیا بهتر نیست به جاى عزادارى از جلسات بحث و گفت‌وگو بهره ببریم؟ چرا باید دشمنان امام حسین(علیه السلام) را لعن کرد؟

در جلسات سوم، چهارم، پنجم و ششم، استاد درباره زمینه‌هاى قیام عاشورا بحث کرده‌اند. برخى مطالب اصلى این بحث عبارت‌اند از: پیشینه تاریخى واقعه عاشورا؛ عوامل انحراف جامعه اسلامى؛ دقت على(علیه السلام) در اجراى حدود و احکام الهى، زمینه‌ساز حقد و کینه دنیاطلبان؛ روش‌هاى به کارگیرى عوامل انحراف از سوى معاویه؛ علل انفعال جامعه در برابر فعالیت‌هاى معاویه؛ راه‌هاى مقابله با عوامل انحراف در جامعه.

در جلسات هفتم و هشتم از هدف قیام عاشورا سخن گفته‌اند که موضوعات این جلسات از این قرارند: اصلاح مفاسد به منزله هدف اصلى امام حسین(علیه السلام)، مفهوم اصلاح و اصلاحات، تأثیر نظام ارزشى در مفهوم اصلاح، اصلاح مطلوب از دیدگاه قرآن، امر به معروف و نهى از منکر به منزله هدف دیگر قیام عاشورا، اهمیت امر به معروف و نهى از منکر و عاقبت ترک آن.

در جلسات نهم و دهم، بحث پایانى جلسه هشتم، یعنى امر به معروف و نهى از منکر، ادامه مى یابد و مباحثى مانند گستره امر به معروف و نهى از منکر به صورت عام و خاص، گستره معناى جهاد، مصادیق امر به معروف و نهى از منکر به معناى عام (تعلیم جاهل، تذکر و موعظه، برخورد اجتماعى با توطئه ها، مقابله با تهاجم فرهنگى و جهاد در راه خدا) مطرح مى گردد.

در جلسه یازدهم بحث در زمینه «وظیفه حکومت و مردم در شرایط حاضر» است. استاد وظیفه حکومت و جامعه را در زمینه آموزش احکام و مسائل اسلامى و مقابله با توطئه هاى دشمنان تبیین مى کنند، و با برشمردن علل فراموش شدن فریضه امر به معروف و نهى از منکر، در پایان، ایجاد تشکّل هاى اسلامى براى انجام فعالیت هاى اجتماعى را به منزله راهکارى عملى در شرایط حاضر پیشنهاد مى کنند.

در جلسه دوازدهم، موضوع امر به معروف و نهى از منکر در قرآن، بررسى مى شود. در این زمینه موضوعاتی هم‌چون معناى اصطلاحى امر به معروف و نهى از منکر، مراتب امر به معروف و نهى از منکر، احساس مسئولیت در قبال دیگران و دلیل تعبیر منافقان در مقابل مؤمنان در زبان قرآن کریم، مطرح مى شود.


ترجمه به زبان های دیگر

.

این کتاب به همت مؤسسه فرهنگى نور به زبان ترکى آذرى ترجمه و در سال 2003 در 288 صفحه و با شمارگان 6000 نسخه چاپ و منتشر شده است. هم‌چنین کتاب مزبور با عنوان «بارقه من سماء کربلا» توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعبدالمنعم الخاقانی به زبان عربی ترجمه و توسط انتشارات دارالتعارف للمطبوعات بیروت منتشر شده است.


نظر رهبری در مورد این کتاب:



مقام معظم رهبری با اشاره به کتاب «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا» که حاوی مجموعه سخنرانی های آیت الله مصباح در محرم ۱۴۲۱ قمری(سال ۱۳۷۹) است، فرمودند:

بنده این کتاب مربوط به عاشورا تقریباً همه اش را خواندم، مطالبی است لازم، نمی شود گفت مفید، بالاتر از مفید (است). مطالب ضروری و لازم است… این طور بازکردن قضایای عاشورا، به روز کردن این قضایا خیلی مفید است. در این ۷-۸ جلسه، بعضی از مطالب مطالبی است که غیر از شما شاید کس دیگری نتواند، حداقل این طور نمی تواند، اصلش را هم حل کند، لااقل این است که به این خوبی نمی تواند (از عهده ی بحث برآید). (ر.ک. به فیلم دیدیار درتاریخ 6تیر79)منبع: جام نیوز و رجانیوز


معرفی همراه با قسمتی از متن کتاب


متن کتاب


آدرس جهت تهیه:
دزفول- خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از حرم حضرت سبزقبا علیه السلام- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق

مرکز فرهنگی وارثین

تلفن:0641-2254556و09168230974

سامانه پیامکی جهت عضویت و اطلاع از کتب جدید: 30006442254556 

رایانامه جهت عضویت و دریافت مطالب مختلف: MarkazVaresin@gmail.com

.


هر روز یک کتاب...

با سلام و عرض تسلیت ایام محرم به حضورشما

معرفی کتاب ویژه محرم


1- مقتل جامع سیدالشهدا(مجموعه 2جلدی)



این کتاب تالیف گروهی از نویسندگان و محققین زیر نظر استاد مهدی پیشوایی است که در گروه تاریخ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)تدوین شده است.

این کتاب حاصل قریب به 8سال تلاش این گروه است.

این کتاب  با استقبال خوب مخاطبین مواجه شده به طوری که جلد دوم این کتاب پرفروش ترین کتاب انتشارات موسسه امام خمینی در نمایشگاه کتاب امسال بوده است.

در ذیل  استاد پیشوایی پیرامون این کتاب و تلاش های صورت گرفته در راه تدوین آن، چرایی تدوین این کتاب با توجه به کتب موجود، ظرفیت  و سطح این کتاب و...مطالبی را عنوان کرده اند این سخنان در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) عنوان شده اند.


این کتاب حاصل یک کار گروهی است

کتاب مقتل جامع حضرت سیدالشهدا (ع) هرگز حاصل تلاش یک نفر نیست چون بررسی وقایع و حوادث مسئله عظیم عاشورا از چنان حجمی برخوردار است که از عهده یک نفر خارج است، بنابراین این کتاب حاصل تلاش 12 نفر از محققین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جامعه المصطفی العالمیه و با همکاری دو تن از بزرگان عرصه تاریخ اسلام است که در مدت 8 سال تهیه و تنظیم و منتشر گردیده است.

حجت الاسلام مهدی پیشوایی با اشاره به تاریخچه ورود خود به حوزه، افزود: بنده در ایامی که به تبلیغ می‌رفتم، مانند بسیاری از مبلغان آن دوران از کتاب‌ها و مقاتل قدیمی زمان صفویه و قاجار استفاده می‌کردم اما به مرور زمان مطالعاتم در زمینه تاریخ اسلام بیشتر شد و متوجه نادرستی بسیاری از مطالب درج شده در این کتاب‌ها و مقاتل شدم.

این استاد حوزه تصریح کرد: کم کم اعتمادم از این کتاب‌ها سلب شد و هر چه بیشتر در مسائل تاریخ اسلام پیش می‌رفتم متوجه ضعف و سستی مطالب این کتاب‌ها می‌شدم و دیگر این مطالب و تذکر به روضه خوان‌ها مرا خسته کرده بود تا اینکه بعد از انقلاب اسلامی کتاب‌هایی در زمینه تحریفات عاشورا نوشته شد و انتقادات وسیعی در این زمینه به وجود آمد و روشن‌گری‌هایی از سوی آیات عظام و علما و اندیشمندان حوزوی در جامعه صورت گرفت.

وی بیان داشت: به مرور زمان این فکر در من پدید آمد که گرچه طلاب و مبلغین جوان را انتقاد می‌کنیم که روضه‌های ضعیف و سست نخوانند و از کتاب‌های قوی و غنی استفاده کنند ولی باید کتاب معتبری در اختیار آن‌ها گذاشت تا با بنیه علمی و قوی بالای منبر رفته و روضه خوانی کنند.

آرزویی که چند سال به دنبال تحققش بودمحجت الاسلام پیشوایی ادامه داد: قصد داشتم مقتلی که معتبر و جامع و متناسب با نیاز‌ها و به قلم روز باشد بنویسم تا از این راه گامی در آگاهی بخشی و ارتقای علمی مبلغان بردارم و به دنبال فرصت مناسب بودم تا اینکه گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) از من طرحی خواستند و بنده نیز فرصت را مناسب دیده و ایده خود را مطرح کردم، آرزویی که چندین سال به دنبال تحقق آن بودم.

وی افزود: در گروه تاریخ این موسسه طرح خود را مطرح کرده و شورای علمی آنجا این طرح را قبول و تصویب نمود و پشتوانه مالی و اداری آن را عهده‌دار شد، تا جایی که تمام هزینه‌های جلد اول این کتاب که هزینه بسیار بالایی داشت را این موسسه متقبل شد و مقتل جامع شید الشهدا منتشر گردید.

ویژگی‌های منحصر به فرد مقتل سید الشهدا (ع)
این استاد تاریخ حوزه با اشاره به ویژگی‌های این کتاب جدید و امتیازات آن نسبت به سایر مقاتل موجود اظهارداشت: در این کتاب روش و سنت شیخ عباس قمی پیش گرفته شده و‌‌ همان طور که ایشان با تالیف مفاتیح الجنان بدیلی برای کتاب‌های زیارتی نامعتبر آن زمان نوشتند، این کتاب نیز همین گونه است و مقاتل مختلف را بررسی کرده و مطالب نامعتبر و جعلی را با تحقیق و استدلال حذف کرده است.

وی افزود: از دیگر مزایای این کتاب جامعیت آن است، در این کتاب هر آنچه تصور می‌شود یک خطیب و مبلغ برای روضه خوانی نیاز دارد گنجانده شده و بسیار معتبر و غنی و علمی است.

هرآنچه منبری‌ها نیازدارند در این کتاب هست
پیشوایی گفت: در این کتاب تمامی فصولی که یک خطیب جوان نیاز دارد مطرح شده است، مباحث ریشه‌ای و حتی جریان سقیفه و تأثیرات آن در وقوع عاشورا بررسی شده، همچنین مباحث فرهنگی و اجتماعی قیام عاشورا، فلسفه قیام امام حسین‌(ع) و دیدگاه‌های مهمی که در این مورد وجود دارد را مطرح کردیم، در این کتاب دیدگاه‌های عارفان، صوفیان، مادی گرایان، غربی‌ها و حتی تفکرات غلط مطرح شده و دیدگاه اهل بیت‌(ع) نیز در پاسخ به آن‌ها مطرح گردیده است.

وی بیان داشت: این کتاب حاوی مباحث بعد از واقعه عاشورا نیز می‌باشد، به عنوان مثال سیر تاریخی عزاداری سیدالشهدا (ع) در طول تاریخ، تحولات عزاداری از عاشورا تا پیروزی انقلاب اسلامی، پیامدهای اجتماعی و سیاسی قیام حسینی و حتی زندگی نامه یاران امام حسین‌(ع) مطرح شده است.

استفاده از 500 منبع علمی و تاریخی
وی گفت: از آنجایی که برخی کتب و مقاتل موجود خالی از ضعف نبوده و اتقان لازم را ندارند این کتاب که از بیش از 500 منبع علمی و تاریخی بهره برده، می‌تواند منبع و ماخذ جامعی برای مراجعه مبلغان و واعظان باشد

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در پایان این کتاب بیش از 30 سوال و شبهه مبتلا به، مطرح و پاسخ آن‌ها مستدل بیان شده تا جلوی بسیاری تحریفات عاشورایی گرفته شود.(منبع: کتاب نیوز)


مقتل جامع سیدالشهدا پاسخگوی شبهات عاشورا


توضیحی دیگر


آدرس جهت تهیه:
دزفول- خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از حرم حضرت سبزقبا علیه السلام- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق

مرکز فرهنگی وارثین

تلفن:0641-2254556و09168230974

سامانه پیامکی جهت عضویت و اطلاع از کتب جدید: 30006442254556 

رایانامه جهت عضویت و دریافت مطالب مختلف: MarkazVaresin@gmail.com

معرفی کتبی برای غدیر

سلام

به مناسبت عید سعید غدیرخم مرکز فرهنگی وارثین اقدام به معرفی 5کتاب کرده است این کتاب ها با دقت انتخاب شده و کتاب هایی وزین و قابل تحسینند.

در ذیل این کتب و معرفی مختصری از انها آمده است. ضمنا این کتب  از پاتوق کتاب دوستان وارثین قابل تهیه اند.


1- کتاب فرهنگ غدیر نوشته ی حجت الاسلام جواد محدثی  در654صفحه که توسط نشر معروف چاپ شده است.

این کتاب مجموعه ای نسبتا کامل پیرامون غدیر است که ارجاعات خوبی برای مطالعه دارد. این کتاب اثری ارزشمند برای مربیان ،مدرسان، اهل وعظ و اهل تحقیق و عموم افراد می باشد.


معرفی کتاب از مقدمه مولف کتاب:


غدیر بارزترین جلوه تشیع است و خط ولایت است. تشیع در بعد نظام سیاسی و حکومت به شایسته سالاری معتقد است و «امامت»  نظامی الهی است که بر مبنای تعیین شایسته ترین افراد به جانشینی پیامبر(ص) و ادامه ی ولایت خدا و رسول و اجرای احکام قرآن مبتنی است.

آنچه در سال دهم هجری به فرمان خدا در غدیر خم روی داد و پیامبر اکرم(ص) در روز هجدهم ذی حجه ی آن سال در بازگشت از حجةالوداع امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) را به امامت مسلمین و ولایت امت و جانشینی خویش نصب کرد در راستای اطاعت امر خدا بود.

گرچه اعلان وصایت و خلافت و ولایت حضرت علی(ع) از همان آغاز دعوت علنی در واقعه یوم الدار صورت گرفت و بارها و بارها این مسئله مهم و حیاتی و سرنوشت ساز از زبان پیامبر خدا اعلام شد و آیات قرآن در شان حضرت امیر(ع) و فضایل او و اهل بیت عصمت نازل گشت. اما غدیرخم روز اعلام رسمی و علنی این مساله بود که در حضور بیش از صدهزار مسلمان حاضر در آن صحنه ی به یادماندنی بود. از این رو غدیر برای پیروان مکتب اهل بیت که همان اسلام راستین است نقطه عطف است و نقش کلیدی در شکل گیری خط سیاسی تشیع دارد که ادامه ی اسلام ناب محمدی است.

شناخت تاریخ و مبانی و معتقدات و اصول تشیع و جایگاه عترت و معارف نورانی اهل بیت و محوریت امیرمومنان(ع) در تفکر شیعی و آشنایی با فضایل حضرت علی(ع) و خاندان پیامبر و ...از جمله شناخت های ضروری برای هر شیعه است.

هرکس دل به مهر و ولای صاحب ولایت سپرده و از چشمه ی دریا گونه ی غدیر سیراب شده است بر خود فرض می داند که در نشر و تبلیغ و تبیین فرهنگ اهل بیت و معارف شیعی بکوشد از این رهگذر در طول چهارده قرن که از حادثه غدیر می گذرد پیوسته این موضوع زنده و مطرح بوده و تالیفات گرانسنگ و ماندگاری بر محور ان حقیقت و باور پدید آمده است و عالمانی سختکوش و متعهد و ولایی درباره آن سنگ تمام گذاشته و عاشقانه رنج تتبع و تحقیق و تدوین و عرضه را به جان خریده و میراث مکتوب شیعه را غنا بخشیده اند. لیکن...هنوز کار ناکرده و بر زمین مانده بسیار است. تدوین این مجموعه نیز با ویژگی هایی که در آن می بینید از ان جمله است.



توضیحی در مورد کتاب:

فرهنگ غدیر نوعی دائره المعارف و فرهنگ نامه ی الفبایی است(همچون«فرهنگ عاشورا» که پیشتر تالیف و منتشر شده است) که دانستنی های ضروری لازم و مهم را در قلمرو تشیع و شیعه و آنچه به موضوع امامت، ولایت، غدیرخم، امیرالمونین، اهل بیت، مذهب جعفری و...مرتبط است به صورت فشرده، مستند و دور از حاشیه روی ارائه می دهد.

این کتاب می توانست به شکل مجموعه ای چند جلدی فراهم آید چرا که دامنه ی مباحث آن بسیار گسترده و مطالب موجود در منابع فراوان است اما برای کاربردی تر بودن آن سعی شده در هر مدخل و موضوعی لازم ترین اطلاعات را به خواننده بدهد و در کنار توضیحات به منابع مربوط به هر بحثی ارجاع دهد تا علاقه مندان مطالعه ی بیشتر به آنها مراجعه کنند.

محتوای کتاب تنها در بعد کلامی و اعتقادی و تاریخی تشیع و واقعه غدیر خلاصه نمی شود بلکه موضوعات، مفاهیم و اصطلاحات، جاها، وقایع، کتاب ها، آیات و احادیثف اشخاص و اعلام، رمزها و نمادها، اداب و سنت ها، گروه ها و فرقه ها و آنچه به نوعی مرتبط با موضوع غدیر است؛ از دیرباز تاعصر حاضر را شامل می گردد و این تنوع ابعاد، جنبه ی کاربردی کتاب را می افزاید.

در این کتاب برای بهره وری بیشتر از«نظام ارتباطی» استفاده شده است یعنی در پایان اغلب موضوعات به مدخل های دیگری که مرتبط یا متناسب یا مکمل آن بوده ارجاع داده شده تا ابعاد بیشتری از هر موضوع مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.

همچنین «مدخل های ارجاعی» راهنمای مناسبی برای دستیابی به موضوعات مورد نظر است. تا اگر عنوان خاصی در نظر خواننده باشد که در این کتاب با واژه و تعبیر دیگری از آن بحث شده به آن مدخل دوم مراجعه شود.

نظام مبحث کتاب الفیایی است. از این رو فهرستی موضوعی و تفکیک شده در آخر کتاب آمده تا راه استفاده از مباحث را آسان تر سازد.




2- کتاب «جایگاه و معنی واسطه فیض» از استاد اصغر طاهرزاده که توسط انتشارات لب المیزان در346صفحه چاپ شده است.

این کتاب ارزشمند که نثری به شدت روان و خوش فهم دارد به خوبی و با توانایی جایگاه امام معصوم را تبیین می کند این کتاب برای فهم بهتر و ارتباط با امام زمان(عج) و فهم جایگاه ولایت فوق العاده است.



بزرگترین وظیفه منتظران

بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان(عج) این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مومنین و همچنین برای پنجه در افکندن با زورگویان خود  را آماده کنند.

 (30/7/81 مصلای تهران برگرفته از کتاب آفتاب در سایه: مروری بر دیدگاه های رهبری درباره ی حضرت مهدی(عج) و فلسفه انتظار)

 


گوشه ای از متن کتاب:

قرآن خواندن و عبادت کردن در افقی از معرفت، که در آن امام زمانی که اکنون حیّ و حاضر و حامل حقیقت دین است؛ وجود ندارد؛ قرآن خواندن و عبادت کردن واقعی نیست. چون دل، دلی نبود که بتواند از طریق قرآن و نماز با خدا مرتبط شود. زیرا آن دل به اصل قرآن و اصل عبادت که انسان کامل است نظر ندارد. پس اولین چیزی که باید برای خودمان حل کنیم معرفت به امام زمان(عج) است.

مسلمانانی که مقام امیرالمومنین(ع) را نفهمیدند چقدر توانستند از آن حضرت استفاده کنند؟ چون امیرالمونین(ع) را به معنایی که دارای ولایت مطلقه و جان و نفس پیامبر(ص) و اولی الامر به معنای انسان معصوم می باشد؛ درنیافتند؛ با اندک حادثه ای دست از حضرت برداشتند و خود و جهان اسلام را به ورطه هلاکت کشاندند و در زمانی که حضرت ظاهر بودند از وجود مقدسشان استفاده نکردند. پس این که ما بفهمیم امام زمان(عج) هست ولی اعتقادمان صحیح و همه جانبه نباشد باز هم نمی توانیم استفاده بکنیم و چون حضرت ظهور کنند از او استفاده لازم را نمی کنیم و تا برای ایجاد شعور درک مقام آن حضرت زمینه سازی نشود؛ ظهور نمی کنند. او منتظر آمادگی ماست...


پوستر زیبای این کتاب برای دریافت


3- کتاب ارزشمند ولایت و حکومت کاری از موسسه جهادی که در 500صفحه از بیانات آیت الله خامنه ای گردآوری شده است.


کار گردآوری و تدوین این کتاب  برعهده ی موسسه ی پرتلاش جهادی بوده است که کارهای ارزشمندی چون کتاب های بصیرت و استقامت ، دغدغه های فرهنگی و کتاب انسان250ساله ادر کارنامه دارند و همگی آثاری دقیق و نو در زمینه ی شناخت اندیشه مقام معظّم رهبری می باشند.

منابع و دامنه ی مطالب کتاب

این کتاب از بیانات ارزشمند مقام معظّم رهبری  از سال پنجاه‌وسه و کلاس‌های طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی تا امروز، درباره‌ی ولایت و حکومت جمع‌آوری و در قالب یک کتاب منتشر شده است.

فصول کتاب

. متن کتاب، شامل نُه فصل است که هر فصل چند قطعه دارد؛ مجموعاً چهل‌و هشت قطعه. در هر قطعه، فقط یک سخنرانی از بیانات معظم‌له آمده است. متن آن سخنرانی توسط فیش‌هایی از دیگر بیانات معظم‌له کامل شده است که این فیش‌ها به فراخور متن در پاورقی آورده شده است. تعداد فیش‌ها در حدود صدوپنجاه عدد است. فصول کتاب عبارتند از:

بعثت و نبوت، ولایت الهی، اولی الامر، طاغوت، حکومت الهی، حاکم اسلامی، جریان ولایت در دوران غیبت، مهدویت

ضمایم

کتاب دو ضمیمه دارد که مربوط به فرمان امیرالمؤمنین به جناب مالک‌اشتر می‌باشد. در ضمیمه‌ی اول، بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی نامه‌ی پنجاه‌وسوم نهج‌البلاغه و در ضمیمه‌ی دوم، متن عربی و ترجمه‌ی فارسی آن نامه آورده شده است. ضمیمه‌ی اول، بیشتر شامل بیاناتِ مربوط به جلسات ماه مبارک رمضان با هیئت دولت است که در قالب یک جلسه، به ترتیب متن نامه آورده شده است.

در انتهای کتاب فهارس موضوعی، پاورقی، آیات و روایات آورده شده است. آخرین بخش کتاب، نمای نموداریاست که با هدف نمایش سیرِ پیوسته‌ی مطالبِ هر فصل، به صورت خلاصه و نشان دادن محورهای اصلی مباحث تهیه شده است.

شاید کامل تر از همه

اگر از کسی بپرسید فهرستی از کتاب هایی با موضوع ولایت فقیه و موضوع های وابسته را معرفی کند کتاب هایی چون کتاب ولایت فقیه امام خمینی، ولایت فقیه آیت ا...مصباح یزدی، ولایت فقاهت و عدالت آیت ا...جوادی آملی و...را معرفی می کند ولی هیچ کدام از این کتاب ها نظرات یک حاکم اسلامی را منعکس نکرده اند هرچند کتاب های مفیدی هستند ولی این کتاب جامع تر و دقیق تر به موضوع ولایت و حکومت می پردازد و می تواند منبعی شایسته برای عالمان و اندیشمندان باشد.

گوشه هایی از متن کتاب:

کارخانه انسان سازی...

چگونه پیغمبر انسان ها را می سازد: مدرسه درست می کند؟ مکتب فلسفی درست می کند؟ صومعه و جایگاه عبادت درست می کند؟نه! پیغمبر ترجیح می دهد که ده سال، بیست سال، دیرتر موفق بشود؛ اما آنجه می سازد یک انسان و دو انسان و بیست انسان نباشد کارخانه ی انسان سازی درست کند که به طور خودکار انسان کامل پیغمبر پسند تحویل بدهد. پس پیغمبر برای ساختن انسان ها و به قوام آوردن مایه ی انسان، از کارخانه ی انسان سازی استفاده می کند. کارخانه ی انسان سازی چیست؟ کارخانه انسان سازی جامعه و نظام اسلامی است


این خیلی عجیب است...!!!

در تاریخ یک نمونه هایی داریم فرد نمی تواند مسلمان باشد وجودش، امکاناتش، انرژهایش، همه ی قوه ها و نیروها و استعدادهایش تحت فرمان خدا باشد؛در حالی که در آن چنان -جامعه ای که قبلا ترسیم کردم-جامعه طاغوتی زندگی بکند؛  چنین چیزی ممکن نیست اگر در محیط طاغوتی و نظام طاغوتی یک نفر زندگی بکند یک کسری (مقداری)از مسلمانیش بالاخره در راه طاغوت است. یک بخشی از زندگیش بالاخره بنده طاغوت است صد در صد بنده خدا نمی تواند باشد.

این حدیث شریفی که در کافی با چندین عبارت نقل شده است در کتاب الحجه، باب من دان ا...عزوجل بغیر امام من ا...می فرماید از قول امام علیه السلام و امام از قول خدا که خدای متعال فرموده:لاعذبن......................عجب حدیثی است این. این حدیث می گوید: آن مردمی که تحت ولایت ولی ا...زندگی می کنند؛ اهل نجات هستند اگر چه در کارهای شخصی و خصوصی قصورها و تقصیرها و گناه هایی هم گاهی داشته باشند آن مردمی که تحت ولایت شیطان و طاغوت زندگی می کنند اهل بدبختی و عذابند اگرچه در کارهای شخصی در اعمال خصوصی اهل نیکوکاری و کارهای خوب هم باشند این خیلی عجیب است.


تغییر در استباط حکم فقهی

در دوران حاکمیت اسلام حتی در استباط حکم فقهی هم تفاوت هایی بوجود می آید حتی مساله طهارت و نجاست حتی مسائل شخصی.یک وقت به عنوان یک جزئی از مجموعه ی اداره کننده فرد و جامعه مطرح می شود این یک جور است یک وقت مجرد از مجموعه اسلام به عنوان یک حکمی که برای فرد مطرح است. در دوران حاکمیت اسلام دین عبارت است از مجموعه مسائل زندگی.


به شرطی که اسمش را نیاوریم

متکی هستیم بر ارزش هایی در باب حکومت که آن ارزش ها را اگر ما بیان بکنیم هر شنونده ای که با انصاف باشد آن را قبول خواهد کرد به شرط این که اسمش را نیاوریم؛ اسمش ولایت فقیه است. تا گفتیم ولایت فقیه یک پیش داوری هایی فورا به وجود می آید در ذهن مخاطب...اما اگر همین را شما بیان بکنید بگویید ما معتقد هستیم مثلا کسی باید در راس کار قرار بگیرد که مرتکب گناه نشود؛عدالت؛ عمدا گناه نکند. کسی بلید باشد که نسبت به مردمدلسوز باشد کسی باید باشد که از هوای نفس خود پیروی نکند. کدام شخصیت سیاسی است در دنیا که اینها را قبول نداشته باشد.


برای معرفی بیشتر و کامل تر این کتاب و دریافت پوستر به این آدرس برید.


4- کتاب بی بدیل انسان250ساله کاری از موسسه جهادی که در376صفحه از بیانات امام خامنه ای گرداوری شده است.


 عنوان کتاب عیناً برگرفته از کلام مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسیـ مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام است. علت این نام‌گذاری بر روی زندگی ائمه، در مقدمه کتاب به تفصیل از بیانات ایشان آورده شده است؛ که توصیه می‌شود با مطالعه این مقدمه پیش از مطالعه فصل‌های اصلی کتاب، درک کامل‌تری نسبت به معنا و مفهوم مترقّیِ انسان 250 ساله

 بهدست آورده و از محتوای کتاب بیشتر بهره‌مند شوید؛ اِن‌‌شاءالله.


فصول کتاب و توضیح مختصر

این کتاب شامل هفده فصل است که نحوه چینش عناوین فصل‌ها، بهصورت ترتیبِ تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اعظم تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری می‌باشد؛ که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است. در اولین فصل مروری گذرا بر زندگی سیاسی پیامبر اسلام شده؛ که توجه به وقایع این دوران بهعنوانِ آینه‌ای تمام‌نما از کل زندگی ائمه و میزان و ملاکی برای شناخت حرکت جریان اصیل اسلام طی 250 سال، در ابتدا ضروری می‌نماید. سه فصل از این کتاب، تبیین‌کننده شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی به‌ویژه پس از حادثه عاشورا تا دوره امامت امام صادق است. اطلاع از این شرایط، به درک بهتر حرکت انسان 250 ساله در این برهه زمانی حساس کمک فراوانی می‌کند.

به‌طور کلی مطالب این کتاب برگرفته از سخنرانی‌ها و متون دست‌نویس مقام معظم رهبری است، لذا متن کتاب در بخش‌هایی که به‌طور مستقیم از قلم معظم‌له استفاده شده، نسبت به سایر بخش‌ها که بیانات شفاهی ایشان است، مستلزم تأمل بیشتری از سوی خواننده محترم است. همچنین به دلیل آنکه مطالب دست‌نویس مستقیماً برآمده از قلم مبارک معظم‌له است، حفظ اصول نگارشی و ویرایشی آنها مورد توجه مرکز صهـبا بوده و خواننده محترم در مطالعه این بخش از مطالب کتاب، دستورِ ویرایشی متفاوتی را نسبت به سایر متون مشاهده می‌کند. از آن جمله می‌توان به پاراگراف‌بندی‌های متفاوت، علائم اختصاری احترام به ائمه همچون (ع)، (ص) و (س) و مطالب داخل پرانتز اشاره کرد. به‌علاوه، پاورقی‌های متون دست‌نویس که مستقیماً به اصل سند مربوط بوده‌ است، در انتها با ذکر عبارت (نویسنده) مشخص شده‌اند. این نکته در زمینه مطالبی که از کتاب پیشوای صادق و مجله پاسدار اسلام آورده شده‌اند، قابل مشاهده است.

 

به منظور حفظ ارتباط محتواییِ مطالب کتاب، در مواردی بسیار محدود، مطالبی که مربوط به وقایع خاصی از دوران معاصر بودند و یا ارتباط مستقیم با زمینه‌ای که در آن آورده شده‌اند نداشتند، یا  حذف گردیدند و یا در صورت مرتبط بودن با بخشی دیگر، به قسمت مربوطه انتقال یافته‌اند. این موارد با علامت (..) مشخص شده است.

 

در خلال متن، آیات و روایات متعددی مشاهده می‌شود که عبارات عربی آنها توسط مقام معظم رهبری آورده شده است؛ به نظر می‌رسد در پس تأکیدی که تعمّداً از سوی معظم‌له در بیان عبارات عربی ـ با توجه به زمان محدود یک جلسه سخنرانی ‌ـ مشاهده می‌شود، مقصودی ارزشمند نهفته است و آن اهتمام بیشترِ مخاطبان بر اُنس با زبان فصیح و بلیغ عربی است. آشنایی هر چه بیشتر با این زبان، منجر به بهره‌مندی کامل‌تری از هدایت قرآن کریم و روایات معصومین خواهد شد.

 

محتوای کتاب "انسان 250 ساله" به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فراتحلیلِ تاریخی است؛ که به‌جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی کل‌گرا به زندگی هریک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می‌کردند ارائه می‌دهد. لذا آشنایی هرچه بیشتر خوانندگان محترم با تاریخ زندگی ائمه، تنفس در فضای انسان 250 ساله را دلنشین‌تر می‌کند.

 

در پایان ذکر این نکته قابل توجه است که حجم مطالب بیان شده توسط مقام معظم رهبری درباره ابعاد مختلف زندگی ائمه، به‌ویژه درباره زندگی پیامبر اکرم، امیرالمؤمنین و امام حسین، همچنین در زمینه سیره فردیِ هر یک از معصومین، بسیار بیش از این مقداری است که در قالب کتاب "انسان 250 ساله" به چاپ رسیده است. از این رو، این کتاب می‌تواند دیباچه‌ای مفید برای ورود به معارف ناب زندگی ائمه معصومین در بیانات مقام معظم رهبری باشد.

 

پس از مطالعه کتاب "انسان 250 ساله" شاید از خود بپرسید: آخر چگونه ممکن است کسی که تا این حد در زندگی‌اش مشغول فعالیت‌های سیاسی بوده ـاز جمله مبارزات گسترده پیش از انقلاب و عهده‌داری مهمترین مسؤولیت‌های عهده داری مهمترین مسئولیت های کشور، پس از انقلاب‌ـ بتواند با این ظرافت و دقت، در تاریخ زندگی ائمه تحقیق و تفحص کرده باشد؟ شاید تحقق نسبی این امر برای یک انسان معمولی طی سالیان طولانی مطالعه و تحقیق در منابع گوناگون و فراغت از بسیاری فعالیت‌های بزرگ و کوچک ممکن باشد. اما پاسخ به این سؤال بدون در نظر گرفتن ظرایف امر پروردگار در استمرار ولایت خود، ممکن نیست.

 

آنچه در سایه انتصاب الهی، نصیب نایب امام عصرعجّل الله فرجه شده و ایشان را میراث‌بر انبیاء و اولیاء در عصر غیبت کرده است، نه صرفاً کوششی علمی بر منابع کثیر و متعدد بوده، بلکه مجاهدت خستگی‌ناپذیر در پیرویِ عملی از سیره نیاکان خود در همه شئون زندگی بوده است. و ثمره تداوم این شجره طیّبه ـ ولایت الهی ‌ـ نه استادی توانا و دانشمند در رشته تاریخ، بلکه ایشان را چشمه جوشان حکمتی قرار داده، که یک تراوش آن، "انسان 250 ساله" است.


برای معرفی بیشتر این کتاب و استفاده از پوسترهای معرفی این کتاب به این آدرس برید.

 

 


5- نهج البلاغه گردآوری سیدرضی از سخنان امام علی بت ابیطالب(ع)

حیفم اومد توی این کتابا اسمی از نهج البلاغه نیارم دعوتتون می کنم به چند جمله ای از آیت الله خامنه ای پیرامون نهج البلاغه:

نهج البلاغه

نام کتابی که سیدرضی از خطبه ها، نامه ها و کلمات کوتاه و نغز امیرالمومنین (ع) گردآوری کرده است. دیگران پیش از سیدرضی مجموعه هایی از سخنان آن حضرت جمع کرده بودند اما کار سیدرضی جامع تر و منظم تر بود. امام علی(ع) در دانش و فصاحت و زیبایی گفتار سرآمد همگان بود و سخن او را بالاتر از کلام بشر و پایین تر از کلام خدا دانسته اند.

نهج البلاغه به معنای روش بلاغت است. این کتاب239خطبه، 79نامه و472سخن کوتاه دارد و محتوای آن مسائل مختلف اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است. بیشتر خطبه ها و نامه ها مربوط به دوران زمامداری و خلافت آن حضرت است . این کتاب از اعتبار و موقعیت خاصی برخوردار است و در طول قرن ها صدها شرح و ترجمه به زبان های مختلف بر آن نوشته شده است. مشهورترین ترجمه و شرح آن از مرحوم فیض الاسلام است. هزاران نفر با حفظ خطبه ها، نامه ها و فرازهای درخشان این کتاب هم بهره های معنوی از آن برده اند و هم بر قدرت کلام و فصاحت گفتار خویش افزوده اند و نویسندگان هزاران مقاله با الهام از محتوای غنی آن هزاران مقاله نگاشته اند.

نهج البلاغه کتاب حکمت و حکومت، عقاید و عرفان، اخلاق و تربیتف ادب و بلاغت، سیاست و جهانداری، تقوا و خودسازی، حکایت گذشتگان و عبرت از تاریخ، حالات قبر و برزخ و قیامت، معرفی اسوه های نیک و سرانجام خوبان و بدان و در یک کلمه کتاب زندگی و برادر قرآن است.

نهج البلاغه سوگنامه ی فراق یاران و غربت دین باوران است؛ شقشقه ی رها شده از فرط اندوه است؛ بغض شکسته در گلو و آه افسرده در سینه است؛ بازتاب عهد شکنی های دوستان ناآگاه و هم پیمانان سست اراده است؛ غمنامه ی «مظلومیت عدل» و «محرومیت حق است». کلمات نهج البلاغه قطرات شمع سوزان علی(ع) است که در شب های تار کوفه سوخته و بر صفحات تاریخ چکیده است. جملات نهج البلاغه لخته های خون دل مولاست. صفحات نهج البلاغه لوح غم آگین و دردآجین صبر جمیل یعقوب یوسف از دست داده است. نهج البلاغه منشوری چند بعدی است که هر زمان یک چهره اش می درخشد و برای هرکس یک بعد و برش آن متجلی است. از هر مقوله ای مقاله ای دارد و برای هر دردی درمانی و برای هر نیازی پاسخی.(برگرفته از کتاب ارزشمند فرهنگ نهج البلاغه نوشته حجت الاسلام جواد محدثی صص584و585)


هر کسى نهجالبلاغه را نمى‌خواند از قرآن خبرى ندارد!

اهمیت نهج البلاغه

اهمیت نهجالبلاغه ترسیم شخصیت امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام است، چیزى که ما امروز به آن کمال احتیاج را داریم. امیرالمؤمنین على علیه‌السلام این چهره‌ى ناشناخته، این انسان والا، این نمونه‌ى کامل مسلمانى که اسلام مى‌خواهد انسانها همه آنچنان ساخته بشوند در لابلاى اوراق و سطور نهجالبلاغه کاملا شناسایى مى‌شود و تعریف مى‌شود. نهجالبلاغه در حقیقت کتاب معرفى على‌بن‌ابیطالب است؛ چگونه ممکن است به دنیاهاى اسرارآمیز و شگفت‌آور و وادیهاى گوناگون معرفتى که در نهجالبلاغه هست کسى سر نزده باشد و بتواند آنها را اینجور زیبا و جالب ترسیم و توصیف کند؟ و در نهجالبلاغه همه‌ى ابعاد یک شخصیت والاى انسانى وجود دارد. چهره‌ى على‌بن‌ابیطالب در هیچ جا مانند نهجالبلاغه آشکار نمى‌شود. (سخنرانى در کنگره بین‌المللى نهجالبلاغه 26/1/63)

روزگار نهج البلاغه

...امروز روز استفاده‌ى هر چه بیشتر از نهجالبلاغه است.
امروز شرائطى مشابه شرائط دوران حکومت امیرالمؤمنین است، پس روزگار نهجالبلاغه است. امروز مى‌شود {با} از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین على علیه‌السلام به واقعیتهاى جامعه و واقعیتهاى جهان نگاه کرد و بسیارى از حقایق را دید و شناخت و علاج آنها را پیدا کرد. لذاست که به نظر ما امروز از همیشه به نهجالبلاغه ما محتاجتریم. (سخنرانى در کنگره بین‌المللى نهجالبلاغه 26/1/63)

 

با نهج البلاغه انس پیدا کنید

...عزیزان با نهجالبلاغه انس پیدا کنید. نهجالبلاغه، خیلى بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلى قابل تدبر است. در جلساتتان، با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه انس پیدا کنید.(1/9/78 بیانات در دیدار از دانشگاه صنعتى شریف)


این سخنرانیو اگه فرصت کردین حتما حتما حتما بخونید ابعاد نهج البلاغه رو قدری واستون باز می کنه...


*پیشنهاد ما نهج البلاغه نفیس چاپ دفتر نشر معارفه که عکسشو می بینید در زیر.



این کتبو می تونید از این آدرس تهیه کنید.
دزفول- خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از حرم حضرت سبزقبا علیه السلام کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق

مرکز فرهنگی وارثین تهیه نمایید.

تلفن:0641-2254556و09168230974