شماره 48 و 49 مجله فرهنگی تحلیلی راه در 176 صفحه منتشر شد.

مجله فرهنگی تحلیلی راه



در این شماره عناوین زیر به چشم می‌خورد:

راز مزار:

 (گزارشی از گردهمایی اعتراضی فعالان فرهنگی و خانواده های شهدای مشهد در اعتراض به تخریب قبور شهدا)،

سرکه ریختیم... شراب شد!

(نگاهی به داستان علمای مشروطه‌خواه و شیخ فضل‌الله)،

 دفاع مقدس به روایت سیاهپوست‌ها،

 شعار دادن گرافیکی یا مرگ بر شهر فرنگ،

 ما اهل کوفه هستیم!،

 از سازمان تبلیغات آمده‌اند...،

 فرهنگ در محاصره اقتصاد است (گفتاری از استاد حیدر رحیم‌پور)،

 طلبه سیرجانی بر لبه تیغ

 (نیم‌نگاهی به تلا‌شهای حجت‌الاسلام جهانشاهی برای حفظ شأن روحانیت)، خاطرات دره قاسملو،

 سکولاریسم تا اطلاع ثانوی،

مذهب سفارشی و بدبختی‌های بی‌مقصر

(نقدی بر رویه‌های سریال‌سازی در صدا و سیما)،

 نیاز مخاطب یا نیاز به مخاطب

(نقدی بر پخش زنده فوتبال در صدا و سیما)،

سهم روستا از رسانه را بدهند،

رئیس‌جمهوری با نان و دوغ،

سرزمین حزب خدا،

 25 سال جاسوسی در لباس سپور،

رسانه محلی عبور از اشرافیت رسانه‌ای،

 روشنفکران مستضعف‌مآب و حقیقت استضعاف،

قلعه گنج انقلاب،

تأملات زودهنگام و...

***
«دشمن‌شناسان دوست فراموش» سرمقاله

(وحید جلیلی)

این شماره راه، نگاهی دارد به تفاوت عملکرد تکلیف گرایان و محافظه کاران در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی: «محافظه‌کاران برخلاف تکلیف‌گرایان تهدید محورند و فرصت ناشناس. تنها برای رفع تهدیدها و حفظ آنچه هست، حال به میدان آمدن پیدا می‌کنند. ظرفیت‌های جهان و قابلیتهای زمان و مکان و استعدادها و توانهای انسان را برای تحقق تکالیف الهی در نمی‌یابند چراکه همت‌های پست و چشمان کم‌سو دارند . بیش و پیش  از آنکه فرصت‌ها  را در نظر آورند از تهدیدها بیم می‌پراکنند. صدها بار در "دشمن شناسی" منبر می‌روند  و یک بار  در "دوست‌شناسی" کلمه‌ای نمی‌گویند...»
در بخش اخبار و گزارش‌های خبری این شماره راه مطالبی درباره ادامه تحصن حجت الاسلام جهانشاهی، همایش «راز مزار» در بهشت رضای مشهد و همچنین مطلبی درباره رونمایی کتاب جامعه شناسی 22 خرداد با عنوان «پایان سکوت علوم اجتماعی» به چشم می خورد. «راز مزار » تجمعی اعتراضی بود با حضور خانواده های شهدای مشهد در بهشت رضا با هدف توقف پروژه تخریب مزار شهدا به بهانه‌ نوسازی.
تاریخ
«سرکه ریختیم... شراب شد!» عنوان مقاله‌ای است تاریخی از حجت‌الاسلام همازاده درباره موضع‌گیری‌های علمای مشروطه‌خواه علیه شهید شیخ فضل‌الله نوری. در این مقاله عملکرد سیدعبدالله بهبهانی، آخوند خراسانی، سیدمحمد طباطبایی، میرزای نائینی و چند تن دیگر از علمای مشروطه‌خواهد در برابر مشروعه خواهی شیخ‌فضل‌الله بررسی شده است. در مقدمه این مقاله هم به سخنان رهبر انقلاب درباره عبرت گرفتن از ماجرای مشروطه اشاره شده است: «در صدر مشروطه هم علماى بزرگى بودند، اینها ندیدند توطئهاى را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانى که تحت تأثیر غرب بودند، طراحى می کردند... نتیجه این شد که کسى که می دانست و می فهمید - مثل مرحوم شیخ فضلاللَّه نورى - جلوى چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتى پیدا نکردند؛ بعد خود آنهایى هم که به این حساسیت، اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضلاللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتّک آنها قرار گرفتند و سیلى آنها را خوردند؛ بعضى جانشان را از دست دادند، بعضى آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهى است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم...»
«دفاع مقدس به روایت سیاهپوست‌ها» گزارشی است از مراسم بزرگداشت سعید عاکف نویسنده «خاک‌های نرم کوشک». عنوان این مطلب از سخنان علیرضا دلبریان راوی دفاع مقدس در این مراسم درباره روایت‌‌های گونه‌های متفاوت افرادی که به جنگ رفتند، گرفته شده است: «جنگ ما چند تیپ آدم داشت؛ سرخ‌پوست و سفیدپوست و سیاهپوست. یک عده به اهواز آمدند ولی به حضرت عباس جبهه نیامدند...»
«شعار دادن گرافیکی یا مرگ بر شهر فرنگ» نیم‌نگاهی است به قلم نعمت‌الله سعیدی درباره کتاب «شهر فرنگ» مجموعه پوسترهای علی داوودی درباره آمریکا. «یک سینه حرف موج زند در دهان ما» هم عنوان میزگردی است با حضور چند تن از هنرمندان گرافیست
  درباره همین کتاب.
«فرهنگ در محاصره اقتصاد است» گفتاری است از استاد حیدر رحیم پور ازغدی درباره وضع بازار نشر کتاب در حاشیه مراسم رونمایی «تلخ‌ترین نوشته من» جدیدترین کتاب استاد رحیم‌پور. «جبهه مغفول اقتصاد» هم گفتاری است از روح‌الله ایزدخواه درباره این کتاب و پیامدهای بی‌توجهی به بخش کشاورزی در اقتصاد ایران.
«ما اهل کوفه هستیم!» مقاله تاریخی دیگری است از مهدی همازاده درباره زمینه‌های صلح امام حسن علیه‌السلام.
«گفتمان با قدرت؛ گفتمان بر قدرت» یادداشتی است از حمیدرضا اسماعیلی درباره ادعای استقلال گفتمان‌های انقلابی و
  ضدانقلاب.
بخش جبهه فرهنگی این شماره راه با گزارش «از سازمان تبلیغات آمده‌اند...» شروع می شود که گزارشی است به قلم مجید شعرباف درباره برگزاری نمایشگاه کتاب و نرم‌افزار و نمایش فیلم‌های دفاع مقدس در روستاهای مشهد. «فرصت‌های از یاد رفته» هم عنوان یادداشتی است از مجتبی اسماعیل زاده درباره تجربه عرضه آثار جبهه فرهنگی انقلاب در راهپیمایی روز قدس.
پس از این یادداشت، گفتگوهایی با سه تن از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب درباره خاطراتشان از فعالیت در نخستین سالهای انقلاب و جنگ چاپ شده. «خاطرات دره قاسملو» گزیده‌ای است از خاطرات علی سهیلی از فعالیتهای بسیج مسجد سناباد در دهه شصت؛ «محتوا مهم بود نه قالب» برشی است از خاطرات عبدالله عباسی درباره فعالیتهای فرهنیگ و هنری اول انقلاب در روستای روشن‌اباد سبزوار؛ «مرکز پخش انواع نوارهای مذهبی...» هم بخشی از خاطرات مرتضی سادات فاطمی مدیر جلسه قرآن مسجد کرامت در زمان انقلاب است. این سه مطلب گوشه‌ای از پروژه ثبت تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب است که زیر نظر دفتر مطالعات در چندین شهر در جریان است.
پرونده لبنان با عنوان «سرزمین حزب خدا» مشتمل است بر یک سفرنامه و چهار مصاحبه با مسوولان فرهنگی حزب‌الله. سفرنامه، حاصل سفر زمینی علی نورآبادی و محمدمهدی خالقی به جنوب لبنان است. در بخش مصاحبه‌های این پرونده مطالبی می‌خوانیم با این عناوین: برای ایستادگی برادران (گفتگو با سیدعلی فحص مسوول بخش فرهنگی حزب‌الله) صدای مردمی که نمی‌خواهند ذلیل باشند (گفتگو با سیدابراهیم موسوی مسوول دفتر ارتباطات رسانه‌ای حزب‌الله) 25 سال جاسوسی در لباس سپور (گفتگو با حسین بدرالدین تهیه‌کننده و کارگردان
  تئاتر و سینما) و پرسید چطور می‌خواهید تسلیم شوید )گفتگو با دکتر حسین رحال مسوول سایتهای اینترنتی حزب‌الله).
بخش اصل هشتم این شماره راه مانند شماره‌های قبل با خاطرات حجت‌الاسلام جهانشاهی در بازداشت آغاز می‌شود. «...می‌خواست کاری کند که مشکل حل شود و قضیه فیصله یابد ولی نتوانست؛ چون نه دادگاه ویژه از موضع خودش عقب‌نشینی می‌کرد و نه من. دادگاه ویژه می گفت باید برگردم به سیرجان و من می گفتم باید ابتدا آزاد شوم و برگردم به سر جای اولم که مرا دستگیر کرده‌اند یعنی مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام ... خلاصه برادرم غلامرضا هم با اینکه متخصص روانپزشکی است نتوانست ما را بر سر عقل بیاورد...»
در بخش اصل هشتم این شماره راه علاوه بر خاطرات آقای جهانشاهی تحلیل نسبتا مفصلی هم درج شده با قلم امیر سعادتی با تیتر «طلبه سیرجانی بر لبه تیغ» و زیرتیتر «نیم‌نگاهی به تلا‌شهای حجت‌الاسلام جهانشاهی برای حفظ شأن روحانیت».
بخش رسانه این شماره راه با یادداشتی درباره برنامه راز آغاز می شود. « برنامه راز از رازهای مهمی پرده برمی‌دارد. یکی اینکه مشکل صدا و سیمای ما بودجه یا سوژه نیست... ضرغامی برای درمان بیمار مذکور (رسانه ملی) دو راه حل بیشتر پیش روی خود ندارد. یا باید جرأتش را داشته باشد و به سمت جراحی بزرگ برود...»
«سکولاریسم تا اطلاع ثانوی» عنوان مقاله‌ای است از نعمت‌الله سعیدی درباره سریال‌های ماه رمضان صدا و سیما. «مذهب سفارشی و بدبختی‌های بی‌مقصر» هم نقدی است از رضا زاده‌محمدی به رویه‌های سریال سازی در صدا و سیما. اکبر نائینی نیز در «نیاز مخاطب یا نیاز به مخاطب» موضوع پخش زنده فوتبال در صدا و سیما را نقد کرده است. درباره همین موضوع اکبر مقبلی یادداشت کوتاهی نوشته با عنوان «صدا و سیمای انقلابی و کپرهای جنوب» .
 بخش روستای این شماره راه با «سهم روستا از رسانه را بدهند» شروع می شود. این مطلب گفتگویی است با نویسنده «وبلاگ روستاهای ایران» که به‌نوعی درگاه ورود به وبلاگهای وبلاگ‌نویسان روستایی ایران است.
«راویت نحل» و «رئیس‌جمهوری با نان و دوغ» هم دو سفرنوشته هستند از احمد دهقانی (طلبه) و محمدرضا خردمندان (مستندساز) از اردوی جهادی گروه نحل (جمعی از طلاب) در جنوب کرمان.
«اگر اندلس اسلامی بود...» عنوان مقاله‌ای است از رضا نساجی درباره نقش تفرقه امت‌های مسلمان در زوال تمدن اسلامی.
«تأملات زودهنگام»
  عنوان گزیده‌ای از  دو کتاب در حال تالیف دکتر سعید زیباکلام با نام‌های عقل و استدلال و عقلانیت و کتاب سیاه. روشنفکری چند قدم به عقب هم مقاله‌ای است از میثم مهد‌یار در نقد دیدگاههای سیدجواد طباطبایی.
«تقریب از جاده توهم‌زدایی» گفتاری است از حجت‌الاسلام غریب‌رضا درباره وحدت اسلامی.
اما «قلعه گنج انقلاب» بخشی از دستاورد اردوی معرفتی
جهادی جمعی از اهالی هنر و رسانه انقلاب اسلامی است به جنوب کرمان. در این اردوی شش روزی کارگاه‌هایی برای فعالان فرهنگی و دانشجویان شش شهر جنوب استان کرمان برگزار شد. «اخلاق تشکیلاتی« سخنرانی حجت‌الاسلام همازاده است در این اردو درباره کار تشکیلاتی و آسیب‌هایش. «تا حالا زراعت نکرده‌ای؟»، «افسران روشنگری»، «چشمه‌های پایدار بدون وابستگی دولتی»، «رسانه محلی عبور از اشرافیت رسانه‌ای» ، «روشنفکران مستضعف‌مآب» و تاریخ شفاهی محرومیت‌زدایی یادداشت‌هایی هستند از حسین بدری و مرتضی فیروزآبادی، مهدی موحد، روح‌الله رشیدی  و امیر سعادتی درباره تجربه اردوی جیرفت. «آموزش و پرورش انقلاب اسلامی» و «سربازان گمنام انقلاب» هم دو مطلب هستند از مهدی صفائی فرد و امیر مهریزدان درباره این سفر جهادی- فرهنگی.
«امام در موزه امام بر سر نیزه» عنوان مطلبی است از حسین باقری درباره روش شناخت اندیشه سیاسی حضرت امام .
«در حلقه کدام رندان...» و «مرض آسیب ‌شناسی» عنوان دو مطلبند از علی‌محمد مؤدب و رسول حمیدی که در صفحه یادداشت این شمارهراه چاپ شده‌اند.
«فیس‌بوک توئیتر و مستضعفین داخلی» عنوان منتخب برای مقاله وارده‌ای است به قلم سیدمرتضی هاشمی مدنی. در این مقاله نویسنده بهترین راه برای تریبون دادن به مستضعفین بی‌تریبون را فراهم کردن امکان حضور
  آنها در فضای مجازی عنوان کرده‌است.
«دریچه‌هایی که تو را به جنگ می طلبد» مطلبی است در معرفی چند وبلاگ گرافیکی به فلم مهدی بادیه‌پیما.
اما بخش‌ جهان این شماره مجله راه با یادداشتی از سجاد اسلامیان درباره درسهای کاروان آزادی آغاز می‌شود با عنوان «سطل آبهایی که به مدیترانه رسیدند». در ادامة این بخش گفتگوی اختصاصی راه با علامه سیدمحمدحسین فضل‌الله (ره) را می‌خوانید با عنوان «نظام شهروندی جایگزین نظام فرقه‌ای شود.»
در ادامه، گزارش سفر روح‌الله ایزدخواه به پاکستان و تجربه ملاقات با پژوهشگرانی از چند کشور اسلامی را می‌خوانیم با عنوان «ایران اماده
Take Off است»


 


«تک‌تیراندازان جنگ نرم» عنوان گزارشی است از محمد ولوی در معرفی چند وبلاگ انگلیسی حامی انقلاب.  «پشت هنر بی‌پیام برنامه‌ای هست» هم گفتگوی یک هفته‌نامه ونزوئلایی است با نضال الخضری هنرمند فلسطینی. «برای عکس‌هایم گریه کردم» نیز عنوان گفتگوی محمدسرور رجایی است با محمدعزیز جعفری آرپی‌جی زن اهل افغانستان گروهان علی اصغر.
برای تهیه نشریه راه می توانید با شماره های 09168230974و 06412231853 مرکز فرهنگی وارثین( نمایندگی رسمی ماهنامه راه) تماس حاصل فرمایید.