سلام همیشه به این فکر می کردم که رهبری در موقعیت های مختلف «مطالبه» از مسئولان را طلب می کنند این مطالبه چگونه باید باشد و ساز و کار آن چگونه است ملاک ها و شاخص ها چیست و چگونه می توان آنها را کمّی کرد و... زیرا حلقه ی مفقوده ی تشکیل دولت اسلامی در حلقات تمدن اسلامی مردم هستند مردمی که ایرادهای مسئولین را به رخشان می کشند اگر دقت کنیم رهبری معظّم در دیدار با مسئولین سازمان محیط زیست به نقش نظارتی مردم تاکید زیادی داشتند و همچنین در ابتدای سال 93تاکید بر نظارت مردم به صورتی عجیب بیان فرمودند که این موضوع علاوه بر اهمیت کلی موضوع اهمیت آن را در زمان حاضر به خوبی نشان می دهد... (اگه خواستید می توانید حداقل این دو(1،2)مطلبو بخوانید) امروز روز شوراهاست بر آن شدیم تا با ارائه ی مطلبی در این خصوص حداقل سهمی کوچکی از این مطالبه ی زمین مانده رهبری و نسخه ی شفابخش مشارکت مردم در نظارت را نهادینه کنیم بر این اساس کار بسیار خوبی را که دوستان مشهدی که براستی از پیشگامان در این مقوله ها هستند انجام داده اند تقدیم حضورتان می کنیم. این مطلب به ضمیمه ی مطالب بسیار بسیار مفیدی که به آن الصاق شده است راه را برای نقد و بررسی عملکرد اعضای این نهاد تاثیرگذار هموار می کند باشد که همه ی ما به وظایفمان عمل کنیم... حساب کشی از اعضای شورا شهر با 27ملاک و 10روش موارد زیر جمع بندی پرونده ی «شیوههای سنجش عملکرد فردی اعضای شوراهای شهر» در این پایگاه خبری میباشد که ماحصل قریب به 25مصاحبه با اعضای شورا و فعالان حوزه شهری و چند سند محتوایی است. شاید اگر روزی از مردم کوچه و خیابان درباره شورای شهر بپرسید، کمتر کسی است که اطلاعی دقیق از وظایف، اختیارات، اقدامات و حتی نام اعضای آن داشته باشد. برخلاف تفکر رایج، شورای اسلامی شهرها به عنوان پارلمان شهری، نهادی تاثیرگذار و دارای اختیارات فراوان می باشد.همین کم توجهی بدنه عمومی مردم و بعضا نخبگان جامعه، علت العلل اقدامات، تصمیمات و ریل گذاری های ناصوابی در عرصه مدیریت شهری بوده و خواهد بود که در این بین ضروری است نخبگان با حساس سازی، عموم مردم را به حساب کشی، نقد و بررسی عملکرد نمایندگان خود دعوت نمایند. متاسفانه برای این مهم تاکنون ملاکهای مدونی وجود نداشته و همین مسئله باعث آن شده تا برخی نمایندگان هم، خود را از حساب کشی و نظارت معاف بدانند. در همین راستا چندی پیش پایگاه خبری-تحلیلی «قاصدنیوز» برای اولین بار، سعی نمود این ملاکها را از زبان نمایندگان شورای شهر دومین کلانشهر کشور و برخی فعالان حوزه شهری استخراج نماید. موارد زیر جمع بندی پرونده ی «شیوههای سنجش عملکرد فردی اعضای شوراهای شهر» در این پایگاه خبری میباشد که ماحصل قریب به 25مصاحبه با اعضای شورا و فعالان حوزه شهری و چند سند محتوایی است. قابل ذکر است ملاکهای زیر برای بررسی عملکرد فردی نمایندگان بوده و بررسی عملکرد کمیسیونی و کلیت شورا نیز قابل بحث و بررسی میباشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی: مردم حق دارند بعد از گذشت زمان معقولی، از مسئولان هر یک از بخشها سؤال کنند که نتیجهی کار شما چیست؟ باید خودتان را برای پاسخگویی آماده کنید. باید کار را بهگونهای تنظیم کنید که بتوانید محصول و نتیجهی آن را به مردم نشان دهید و دلیل نقایص آن را باز گویید. مردم حسابگر و هوشیارند. (8 شهریور 1368) برخی از ملاکهای کمی و کیفی که میتوان از آن ها به عنوان سنجه ای برای تشخیص نسبی وضعیت عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا نام برد بدین شرح است: شاخصها و ملاکهای سنجش و بررسی عملکرد فردی: - نظم حضور(غیبت و تاخیر) در صحن علنی و کمیسیونها
- بررسی کمی و کیفی عملکرد در کمیتههای نظارتی مناطق شهرداری
- بررسی کمی و کیفی عملکرد به عنوان نماینده شورا در سازمانهای تابعه شهرداری
- ارتباطات مردمی با حضور در دفتر ملاقات عمومی و دیگر روشها(مساجد، تشکلها و...)
- بازدیدهای میدانی مرتبط با وظایف تخصصی
- کم و کیف طرح های پیشنهادی و طرحهای تصویبی و پیگیری آن تا مرحله اجرا
- میزان و کیفیت مداخلات در تصمیم گیری و تصمیم سازیهای کمیسیونی
- میزان توجه به اقتضائات نظام شورایی(همگرایی، وحدت و تبعیت از خرد جمعی)
- بررسی میزان ارتباط فعالیتهای عضو با وظایف مصوب شورا
- فعالیتهای فوق برنامه در راستای وظایف شورا
- بررسی شعارهای ایام انتخابات و میزان تحقق آن
- بررسی برنامههای گذشته، فعلی و آتی نماینده
- بررسی تناسب تخصص عضو با کمیسیون
- بررسی میزان مطالعه و تحقیق عضو از طریق بررسی نطق وی درباره لوایح و طرح ها در صحن علنی
- ارتباط با نخبگان و تشکل ها برای استفاده از نظرات آنها برای تصمیم سازی کمیسیونی
- بررسی میزان حضور و مشاوره به کمیسیونهای غیرعضو
- بررسی درگیریها و مشاغل بیرونی غیرموجه عضو
- بررسی سیستم بکارگرفته شده عضو برای شناسایی آسیبها و ارائه راه حل
- وضعیت اداره کارگروه تخصصی(ذیل کمیسیون ها) محول شده به عضو
- بررسی شیوه استفاده از نظرات کارشناسی طیفها و جریانهای مختلف
- ارتباط با مدیریتهای کلان شهری و ملی برای پیشبرد اهداف شورا و شهرداری
- اقدامات ابتکاری در راستای وظایف تخصصی(همانند احیا برخی قوانین فراموش شده)
- تعیین سطح نگاه راهبردی اعضا نسبت به مسائل کلان شهری
- قانون گرایی و اخلاق مداری در جلسات صحن علنی
- ارائه داوطلبانه گزارش به رسانه ها و مردم
- کم و کیف و چگونگی نظارت بر عملکرد خُرد و کلان شهرداری
- میزان تطابق آرا و عملکرد اعضا با ملاک ها و ارزشهای مدنظر امام و رهبری
روشها و قالبهای سنجش و بررسی عملکرد: - اعلام هیئت رئیسه و روابط عمومی شورا
- ارزیابی توسط مردم
- ارائه گزارش توسط عضو
- پرسشگری از اهالی رسانه
- پرسش گری از مجریان قوانین شورا در شهرداریها
- پرسشگری از نخبگان و دانشگاهیان
- برگزاری میزگردهای تخصصی
- تحلیل و بررسی نطق ها و مصوبات صحن علنی شورا
- تشکیل کمیته ای بی طرف و مورد قبول اعضا
- حضور نخبگان و تشکلها در کمیسیون ها و صحن علنی
ملاحظات موردنیاز در سنجش عملکرد یک عضو: - برخی اعضا بر خلاف تخصص و علاقه با رای دیگر افراد در کمیسیونی عضو شده اند. در این بین برخی ها، کم کاری خود را به این بهانه توجیه می کنند.
- توجه به عدم به بازی گرفته شدن یک عضو و رعایت نشدن توزیع صحیح مسئولیت ها در کمیسیون
- توجه به مشغله ها و درگیرهای عضو در مسئولیت های هم ارز و کاملا مرتبط در دیگر مجامع
- توجه به وظیفه قانون گذاری و نظریه پردازی شورا به جای وظیفه اجرایی(وظیفه اصلی شورا قانون گذاری است نه کارهای اجرایی)
- توجه به غیبتها و تاخیرهای موجه
- توجه به توقعات قانونی از شورا و وظایف اعضا و کمیسیون ها
- لزوم تطبیق گزارش عملکردهای اعلامی اعضا با مبانی و شاخصهای مدنظر امام و رهبری
- توجه به لزوم سنجش کلیت کمیسیون ها و شورا علاوه بر سنجش فردی
- توجه به دلیل تام نبودن پرکاری برای عملکرد خوب
- تفکیک بین عملکرد خوب و حضور رسانه ای بیشتر عضو توسط رسانه ها
- صحت سنجی گزارش ها و آمار اعلامی درباره عملکردها
نکات، شاخص ها و روش های مدنظر رهبر معظم انقلاب:(برگرفته از ویژه نامه سند شهر اسلامی) - دسترسی آسان مردم به اعضا
- توجه به چهاراصل تسهیل، تسریع، تکریم و اعتماد سازی در مراجعات مردمی
- پافشاری بر رعایت دقیق قوانین و عدم تخطى از آن با حیلههاى شبه قانونى و قانون فروشی
- عدم مماشات با فساد
- خدمت به مردم با روحیه بسیجی
- عدم پرداختن به امور غیرمرتبط با وظایف
- توجه به تفاهم و همدلى و دوری از مناقشات سیاسى و جناحى
- ساده زیستی عملی
- استفاده از روشهای علمی و محققان برجسته در اداره شهر
- کمک کردن و فرصت دادن به شهردار برگزیدهى خود و لزوم مسولیت دادن و پاسخ گرفتن
- رعایت ویژه محرومان و اولویت دادن به مناطق مستضعفنشین و نگاه عدالت گستر به محله ها و اشخاص محروم
- توجه به کسب درآمد از یک راه قانونى معقول بى ضرر و فاقد نتایج سوء
- آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیتالمال با تجملات زائد و سفرها و مراسم غیرلازم توسط شورا و شهرداری
- آسان سازی خدمت رسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری
- توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی
- توجه ویژه به بانوان و جوانان
- تأثیرناپذیرى از نفوذ ثروتمندان و جاذبه ثروت
- خدمات متنوع از جمله ساختمانسازیها، احداث خیابانها، نامگذاریها و زیباسازیها باید ضمن همخوانی با پیشرفتهای روز، با معماری ایرانی، اعتقادات دینی، بافت اجتماعی و شرایط آب و هوایی هر منطقه نیز متناسب باشند.
- توجه به طراحی شهر اسلامی به گونه ای که:
- طراحی فضاها باعث احساس گرایش مردم به معنویات شود.
- اهل دین و پرهیزگاری و پارسایی در فضاهای شهری احساس امنیت می کنند.
- اهل فساد برای فسادشان احساس ناامنی می کنند ولی خودشان احساس امنیت دارند.
- ترویج فرهنگ نظم و قانون
- استقرار بخشیدن به جو اسلامى و فرهنگىِ سالم
- گسترش نمادهای دین و اخلاق
- توسعه فضای سبز و اهتمام به سلامت محیط زیست
- متجلی بودن فرهنگ ایرانی و بنا و معماری ایرانی و اسلامی
- رعایت زیبایی و استحکام بناها
مطالب ضمیمه: 1- توقعات و توصیه های رهبر معظّم انقلاب خطاب به شوراهای اسلامی شهرها 2- پرونده شیوه های سنجش عمکرد اعضای شوراهای اسلامی(با مطالب متنوع و بسیار مفید) 3- ویژگی های شهر اسلامی در نگاه رهبر معظّم انقلاب اسلامی 4- فایل پی دی اف مطلب بالا به صورت زیبا 5- دانلود سند گفتمانی-راهبردی شورای شهر اسلامی (مستخرج از مطالبات امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ) 6- سخنرانی سیار خوب استاد حسن رحیم پور ازغدی پیرامون شاخص های شهر اسلامی **لطفا حتما نظرتون رو در ارتباط با این مطلب عنوان کنید و پیشنهاد هم بدید و اگه مطلب مشابهی سراغ دارید در هر موضوعی حتما بگید تا استفاده بشه. تشکر از توجهتون و وقتی که صرف کردید. |