وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

معرفی کتاب ویژه محرم..... لطفا نشر دهید

 سلام و عرض تسلیت ایام محرم به حضورشما

معرفی کتاب ویژه محرم

1- مقتل جامع سیدالشهدا(مجموعه 2جلدی)



این کتاب تالیف گروهی از نویسندگان و محققین زیر نظر استاد مهدی پیشوایی است که در گروه تاریخ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)تدوین شده است.

این کتاب حاصل قریب به 8سال تلاش این گروه است.

این کتاب  با استقبال خوب مخاطبین مواجه شده به طوری که جلد دوم این کتاب پرفروش ترین کتاب انتشارات موسسه امام خمینی در نمایشگاه کتاب امسال بوده است.

در ذیل  استاد پیشوایی پیرامون این کتاب و تلاش های صورت گرفته در راه تدوین آن، چرایی تدوین این کتاب با توجه به کتب موجود، ظرفیت  و سطح این کتاب و...مطالبی را عنوان کرده اند این سخنان در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) عنوان شده اند.


این کتاب حاصل یک کار گروهی است

کتاب مقتل جامع حضرت سیدالشهدا (ع) هرگز حاصل تلاش یک نفر نیست چون بررسی وقایع و حوادث مسئله عظیم عاشورا از چنان حجمی برخوردار است که از عهده یک نفر خارج است، بنابراین این کتاب حاصل تلاش 12 نفر از محققین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جامعه المصطفی العالمیه و با همکاری دو تن از بزرگان عرصه تاریخ اسلام است که در مدت 8 سال تهیه و تنظیم و منتشر گردیده است.

حجت الاسلام مهدی پیشوایی با اشاره به تاریخچه ورود خود به حوزه، افزود: بنده در ایامی که به تبلیغ می‌رفتم، مانند بسیاری از مبلغان آن دوران از کتاب‌ها و مقاتل قدیمی زمان صفویه و قاجار استفاده می‌کردم اما به مرور زمان مطالعاتم در زمینه تاریخ اسلام بیشتر شد و متوجه نادرستی بسیاری از مطالب درج شده در این کتاب‌ها و مقاتل شدم.

این استاد حوزه تصریح کرد: کم کم اعتمادم از این کتاب‌ها سلب شد و هر چه بیشتر در مسائل تاریخ اسلام پیش می‌رفتم متوجه ضعف و سستی مطالب این کتاب‌ها می‌شدم و دیگر این مطالب و تذکر به روضه خوان‌ها مرا خسته کرده بود تا اینکه بعد از انقلاب اسلامی کتاب‌هایی در زمینه تحریفات عاشورا نوشته شد و انتقادات وسیعی در این زمینه به وجود آمد و روشن‌گری‌هایی از سوی آیات عظام و علما و اندیشمندان حوزوی در جامعه صورت گرفت.

وی بیان داشت: به مرور زمان این فکر در من پدید آمد که گرچه طلاب و مبلغین جوان را انتقاد می‌کنیم که روضه‌های ضعیف و سست نخوانند و از کتاب‌های قوی و غنی استفاده کنند ولی باید کتاب معتبری در اختیار آن‌ها گذاشت تا با بنیه علمی و قوی بالای منبر رفته و روضه خوانی کنند.

آرزویی که چند سال به دنبال تحققش بودمحجت الاسلام پیشوایی ادامه داد: قصد داشتم مقتلی که معتبر و جامع و متناسب با نیاز‌ها و به قلم روز باشد بنویسم تا از این راه گامی در آگاهی بخشی و ارتقای علمی مبلغان بردارم و به دنبال فرصت مناسب بودم تا اینکه گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) از من طرحی خواستند و بنده نیز فرصت را مناسب دیده و ایده خود را مطرح کردم، آرزویی که چندین سال به دنبال تحقق آن بودم.

وی افزود: در گروه تاریخ این موسسه طرح خود را مطرح کرده و شورای علمی آنجا این طرح را قبول و تصویب نمود و پشتوانه مالی و اداری آن را عهده‌دار شد، تا جایی که تمام هزینه‌های جلد اول این کتاب که هزینه بسیار بالایی داشت را این موسسه متقبل شد و مقتل جامع شید الشهدا منتشر گردید.

ویژگی‌های منحصر به فرد مقتل سید الشهدا (ع)
این استاد تاریخ حوزه با اشاره به ویژگی‌های این کتاب جدید و امتیازات آن نسبت به سایر مقاتل موجود اظهارداشت: در این کتاب روش و سنت شیخ عباس قمی پیش گرفته شده و‌‌ همان طور که ایشان با تالیف مفاتیح الجنان بدیلی برای کتاب‌های زیارتی نامعتبر آن زمان نوشتند، این کتاب نیز همین گونه است و مقاتل مختلف را بررسی کرده و مطالب نامعتبر و جعلی را با تحقیق و استدلال حذف کرده است.

وی افزود: از دیگر مزایای این کتاب جامعیت آن است، در این کتاب هر آنچه تصور می‌شود یک خطیب و مبلغ برای روضه خوانی نیاز دارد گنجانده شده و بسیار معتبر و غنی و علمی است.

هرآنچه منبری‌ها نیازدارند در این کتاب هست
پیشوایی گفت: در این کتاب تمامی فصولی که یک خطیب جوان نیاز دارد مطرح شده است، مباحث ریشه‌ای و حتی جریان سقیفه و تأثیرات آن در وقوع عاشورا بررسی شده، همچنین مباحث فرهنگی و اجتماعی قیام عاشورا، فلسفه قیام امام حسین‌(ع) و دیدگاه‌های مهمی که در این مورد وجود دارد را مطرح کردیم، در این کتاب دیدگاه‌های عارفان، صوفیان، مادی گرایان، غربی‌ها و حتی تفکرات غلط مطرح شده و دیدگاه اهل بیت‌(ع) نیز در پاسخ به آن‌ها مطرح گردیده است.

وی بیان داشت: این کتاب حاوی مباحث بعد از واقعه عاشورا نیز می‌باشد، به عنوان مثال سیر تاریخی عزاداری سیدالشهدا (ع) در طول تاریخ، تحولات عزاداری از عاشورا تا پیروزی انقلاب اسلامی، پیامدهای اجتماعی و سیاسی قیام حسینی و حتی زندگی نامه یاران امام حسین‌(ع) مطرح شده است.

استفاده از 500 منبع علمی و تاریخی
وی گفت: از آنجایی که برخی کتب و مقاتل موجود خالی از ضعف نبوده و اتقان لازم را ندارند این کتاب که از بیش از 500 منبع علمی و تاریخی بهره برده، می‌تواند منبع و ماخذ جامعی برای مراجعه مبلغان و واعظان باشد

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در پایان این کتاب بیش از 30 سوال و شبهه مبتلا به، مطرح و پاسخ آن‌ها مستدل بیان شده تا جلوی بسیاری تحریفات عاشورایی گرفته شود.(منبع: کتاب نیوز)


مقتل جامع سیدالشهدا پاسخگوی شبهات عاشورا


توضیحی دیگر


آدرس جهت تهیه:
دزفول- خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از حرم حضرت سبزقبا علیه السلام- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق

مرکز فرهنگی وارثین

تلفن:061-42545220و09168230974

سامانه پیامکی جهت عضویت و اطلاع از کتب جدید: 30006442254556 

رایانامه جهت عضویت و دریافت مطالب مختلف: MarkazVaresin@gmail.com

کانال تلگرام:telegram.me/markazvaresin88

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد