وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

معرفی کتاب اعتکاف نیکان در وارثین

هرچه ما به پیش برویم احتیاجمان به کتاب بیشتر خواهد شد.(امام خامنه ای29/4/90)

به خصوص من در این ایام اعتکاف، صحیفه سجادیه را توصیه می کنم. این صحیفه ی سجّادیه واقعا کتاب معجزنشانی است. خوشبختانه حالا ترجمه شده و ترجمه هایی هست. سال گذشته ترجمه ی خوبی از صحیفه سجادیه را به من دادند و ان را دیدم ترجمه ی بسیار خوبی است از این معارف موجود در دعاهای حضرت علی بن حسین(سلام الله علیه) در صحیفه سجادیه استفاده کنند بخوانند تامل کنند.(مقام معظّم رهبری26/4/87)

 

 بناست از این پس با همکاری پایگاه های اینترنتی شهر تجدید مطلعی در مقوله کتاب داشته باشیم برای این مهم و کار بزرگ و حیاتی پایگاه دزمهراب پیشگام شده است پس ان شاالله از این پس هر هفته منتظر یک کتاب فوق العاده باشید. شرطش هم همراهی شما هم در خواندن و نظر دادن در مورد کتب معرفی شده و هم معرفی کتب از جانب و نمایش از ما. نکته ی بعد ترویج این کتب سعی می کنیم به تناوب چیزهای دیگه ای هم به این مطلب اضافه کنیم مثل نقد کتب معرفی شده، آشنایی با نویسنده کتاب، پوستر کتاب برای نصب در مکان ها تا سفارش خرید کتاب و...خب! سر جمع با ما باشید...

کتاب اولی که بناست به حضورتان معرفی شود کتاب «اعتکاف نیکان» است کتابی خوش ساخت و خوش صفحه آرایی شده ازحیث نوشتار و چشم نواز با بهره گیری از امکانات جدید ویرایش کتاب مثل تیترگذاری، نوشتار دورنگ، جدول و...

اعتکاف یعنی چی؟ چرا تعدادی میرن توی مسجد و سه روز خودشونو زندونی می کنن؟ منم میخام معتکف بشم؟ اعتکاف خوب چطوره؟توصیه ای چیزی داری دارم میرم اعتکاف؟ پارسال رفتم اعتکاف مسجد...خیلی خوب بود امسال میای با هم بریم اعتکاف؟اعتکاف خیلی حال میده بعضی آدما رو با لباس زیر می بینی راستی اعتکاف امسال کجا میری؟

وی بیو! وی حلته! یه کتاب کوری سی اعتکاف...(دزفولی سازی معرفی کتاب به سبک وارثین!!!!!!!!!!!!!!!)

به جرات میتونم بگم توی زمینه اعتکاف کتابی بهتر از این کتاب وجود ندارده.

حب این کتاب چی داره؟

این کتاب تشکیل شده از چند قسمت اصلی قسمت  اول اعتکاف در سخن بزرگان است که سخنانی از مقام معظّم رهبری، آیت الله مرحوم حق شناس(ره)، حجت الاسلام جاودان آورده و بعد در ادامه اعتکاف در سیره علما و سپس اعتکاف در قرآن و سیره اهل بیت آمده است.

در قسمت بعدی اعتکاف از نگاه علمای ربانی آمده و بعد از آن اهمیت، آداب و را ه هایی برای حضور و ورود واقعی در فضای اعتکاف را آورده.نکاتی در مورد تنظیم خواب و خوراک، سپس به مقوله ای مهم در اعتکاف که نقطه ی ثقل اعتکاف است می پردازد و آن چیزی نیست چز مقوله ی بسیار پراهمیت «تفکر» مقداری توضیح و سپس پیشنهادهایی برای تفکر داده است و مطالب و موضوع های پیشنهادی خود برای این مهم  را در جداولی دسته بندی نموده است.

سپس مقداری در مورد تضرع و آداب آن سخن رانده است.به مقوله ی گرسنگی پرداخته و فواید آن را ذکر کرده است به مقوله مهم دعا پرداخته و ابعاد کمتر گفته شده ای از آن را واکاویده است و در تمام اینها در سیری معناداری راهکارهایی عملی ارائه داده داده است. در انتها به اعمال اعتکاف و احکامش پرداخته است و در تمت کتاب مسابقه ای ضمیمه کرده است.

شمای کلی:

گردآورندگان کتاب به شدت سعی کرده اند از کلی گویی بپرهیزند و به صورت کاملا عملیاتی وارد قضیه شوند یعنی اگر می گویند تفکر در ابتدا چرایی اش را توضیح مختصری می دهند و سپس محور برایش تعریف می کنند و راهنمایی های دقیق و ریزی می کنند که همه برگرفته از سیره ی علمای اخلاق و علمای ربانی می باشد.

این کتاب سعی کرده تا نگاه به اعتکاف را واقعی کند و عناصر اعتکاف را به شما بشناساند و برای این عناصر مهم و استفاده ی از موقعیت اعتکاف بهترین فضا را ایجاد کند. شکل نگارش مطالب، تیترگذاری، بزرگ کردن برخی مطالب، رنگی کردن برخی مطالب، جدول و... نگاه به کتاب را چشم نواز و محتوای آن را قابل استفاده تر کرده است. این کتاب در84 صفحه و با قیمت5000تومان به همت  موسسه ایمان ماندگار تدوین شده است  و هم اینک از فروشگاه وارثین قابل تهیه می باشد.

قطعا کسانی که این کتاب را می خوانند اعتکاف بهتری خواهند داشت حتی اگر یک نگاه به آن بیندازند. شما هم اگر شک دارید می توانید به صورت امانی این کتاب را تهیه کنید و اگر قابل استفاده بود هزینه ی آن را پس از اعتکاف بپردازید.

قسمت زیبایی از کتاب:

بعضی ها که با خانه درهم و برهم و اطاق به هم ریخته ای برخورد می کنند و مسئول نظافتش می شوند در برخورد اول وحشت کرده و فرار می نمایند تا آن که فکرشان سازمان بگیرد و آماده شوند و بازگردند و در خانه ی شلوغشان نظمی به پا کنند. گاهی درون وجود ما نیز همین طور می شود ما برای آن که در این خانه بی حصار و کثیف، نظمی به پا نماییم باید آماده شویم و سرنخ را پیدا کرده و به تفکر بپردازیم.

ما برای این معتکف شده ایم که فکری نماییم و راهی بیابیم و خود را اصلاح کنیم و منظم شویم و گرنه اعتکاف ما سودی ندارد.

امیرمومنان علیه السلام فرمودند: آگاه باشید! عبادتی که در آن تفکر نباشد سودی ندارد.(الکافی/ج1/ص36)

اگر تفکر در اعتکاف نباشد چه نتیجه ای دارد؟ باید همواره از خود بپرسیم چرا آمده ام این جا؟ آیا عکوفم و ماندنم فکری می آورد؟ رشد و حرکتی دارد یا نه؟ اگر فقط به چند رکعت نماز و چند روز روزه اکتفا کنم در حق خود جفا کرده ام؛که نماز و روزه تجلی تفکر است.

برای چه نماز بخوانیم؟برای چه روزه بگیریم؟ برای چه بندگی کنیم؟ اگر تفکر کردی و به جواب رسیدی حالا نمازت ارزشمند است حالا روزه ات خریدار دارد و گر نه...

امام رضا علیه السلام می فرمایند: عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست عبادت واقعی تفکر در کار خدای جلیل است.(الکافی/ج2/ص55)

آری! تفکر وجدان آدمی را بیدار و او را به سجده در پیشگاه این بی انتهای هستی وا می دارد:

و یخرّون للاذقان یبکون و یزیدهم خشوعا؛ و به زمین افتاده و حال گریه و خشیت آنان افزوده می شود.(حشر/19)

با تفکر انسان به شناخت خویش و شناخت هستی و شناخت دنیا و شناخت الله و شناخت روش زندگی و مرگ می رسد.

حال سوال این جاست:

-راجع به چه چیزهایی فکر کنیم؟

-اصلا چگونه فکر کنیم؟

-مدل تفکر ما چگونه باشد؟

-موضوعاتی که باید به آن ها فکر کرد چیست؟

جواب این سوالات و بسیاری سوالات دیگر را می توانید در کتاب «اعتکاف نیکان» بیابید.

*تهیه شده در فروشگاه وارثین

فروشگاه وارثین - دزفول - خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از سبزقبا- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق42254556

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد