وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

این مطلبو بخونید...

سلام

محمد حقی رو از خیلی قبل می شناختم طلبه بود و به شدت اهل کتاب خصوصا رمان دیروز اتفاقی داشتم اسمشو جستجو می کردم برای پیدا کردن تارنماش که این مطلبو ازش توی تارنمای کتابستان دیدم که مطلب دقیقیه و علی رغم کوتاه بودن آسیب شناسی خوبیه از بحث کتاب در کشورمون البته در پایان مطلب نشونی تارنمای محمد حقی رو هم گذاشتم هرچند خیلی وقته به روز نشده ولی قابل استفادس...

 تصویری از سبک زندگی دینی در «خانواده»/ کتابی که ماحصل اندیشه‌ رهبر انقلاب درباره خانواده است

 

محمد حقی کارشناس فرهنگی و مشاور عالی مجمع ناشران انقلاب اسلامی پیرامون کتاب «خانواده» و حمایت از آن گفت: مهم‌ترین حمایت از یک محصول خوب فرهنگی زمانی اتفاق می‌افتد که مردم آن را حمایت کنند. یعنی کسانی که محصول برایشان تولید شده خودشان از آن حمایت کنند.

وی افزود: در هر محصول فرهنگی دو حق وجود دارد یکی حق تولید کننده بر مخاطب و دیگری نیز حق مخاطب بر تولید کننده است. در حق تولیدکننده بر مخاطب این است که اگر کتاب خوبی تولید شد این کتاب از سوی مردم حمایت شود.

حمایت این نیست که ارشاد یا نهاد کتابخانه‌ها یک کتاب را بخرد

این فعال فرهنگی گفت: حمایت این نیست که یک کتاب از سوی ارشاد یا نهاد کتابخانه‌های عمومی خریداری شود. بلکه مردم با خریداری و معرفی آن به یکدیگر از این کتاب حمایت کنند.

منطق دقیقی   پشت کتاب «خانواده» است

حقی در ادامه پیرامون کتاب «خانواده» گفت: کتاب «خانواده» در همه زمینه‌ها اثری است که منطق دقیقی پشت آن بوده و این در  

 طرح‌جلد، قطع، صفحه‌آرایی و حتی نحوه قرار دادن سخنان رهبر انقلاب نیز به چشم می‌آید. مشخص است که صدها ساعت وقت گذاشته شده تا از سخنان رهبر انقلاب به یک منطق جدید در مورد خانواده برسند.

مردم از «خانواده» حمایت کنند

وی اضافه کرد: مردم از این محصول و محصولات مشابه باید حمایت کنند. رهبر انقلاب در سال‌های مختلف از ابتدای انقلاب تا امروز  همیشه دورنمایی برای رشد و توسعه کشور مطرح می‌کنند، کشوری که در مسیر ایجاد یک تمدن عظیم اسلامی قرار دارد.

این کارشناس کتاب یادآور شد: می‌دانیم که تمدن سازی بر اساس موضوعات قرآنی از هسته اولیه آن یعنی خانواده صورت می‌گیرد. خانواده جایی است که اراده‌ها و نفوس به هم می‌رسند و نسل بعد را شکل می‌دهند.

زن بستر را برای رشد فراهم کند

وی در ادامه گفت: زن در بستر خانواده باید فضا را برای رشد فراهم کند. در مورد حرکت انقلاب نیز وقتی از امام خمینی پرسیده شد که با چه نیرویی می‌خواهید نهضت را جلو ببرید ایشان پاسخ دادند سربازان من اکنون در گهواره هستند و آن فرزندان در دامن مادران رشد و نمو یافتند تا بخواهند آرمان‌های انقلاب را به پیش ببرند.

حقی اضافه کرد: نهضت انقلابی ایران زمانی فراگیر می‌شود که زنان خانه به میدان می‌آیند، در کتاب «خانواده» رهبر انقلاب می‌فرمایند که صف اول نهضت زنان هستند و این مسئله در مورد انقلاب‌های دیگر نیز دیده می‌شود و فقط منوط به یک توده نخبگانی نیست.

وی افزود: اگر بخواهیم به کتاب‌های مرتبط اشاره کنیم باید به کتاب «نقش زنان در نهضت امام خمینی» مرکز اسناد انقلاب اسلامی و «نقش سیاسی اجتماعی زنان در تاریخ معاصر ایران» که انتشارات زمزم هدایت آنها را چاپ کرده اشاره کرد. این مسائل روح حاکم بر این کتاب است که توسط رهبر انقلاب مطرح شده است.

این کارشناس فرهنگی در ادامه گفت: اهمیت کیان خانواده به گونه‌ای است که حرکت‌های جهانی برای مخدوش کردن این هسته مرکزی شکل گرفته و تعداد این قبیل حرکات کم نیست، تا هسته مرکزی را از کار ویژه اصلی‌‌اش منحرف کند و این اتفاق از سوی رسانه‌های معارض و معاند سامان داده می‌شود که پیکان حمله آنها به سمت مخدوش کردن سبک زندگی است.

تصویری از سبک زندگی دینی در «خانواده»

وی افزود: کتاب «خانواده» تصویری کلی از سبک زندگی دینی است، نقش محبت میان زن و مرد برای شکل‌گیری زندگی و ادامه پیدا کردن این زندگی از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب است.

در بخشی از این کتاب اینگونه می‌خوانیم: «محبت ملاط خانواده است. ملاط بنیان عظیم خانواده و چیزی که این حصار را محکم نگه می‌دارد عبارت است از محبت، محبت. محبت را باید نگه دارید؛ محبت هم نگهداشتنی است. محبت ماندنی نیست که خودش بخ خودی خود بماند؛ محبت را باید نگه داشت. محبت زن در دل شوهرف باید توسط زن نگه داشته شود، و محبت شوهر در دل زن هم باید توسط شوهر نگه داشته شود. چاره واقعی هم این است که در زندگی با هم با صفا باشید، با هم یگانه و روراست باشید.» صفحه 77 کتاب«خانواده»

حقی اضافه کرد: این فضایی است که در این کتاب وجود دارد، این کتاب برای زندگی شکل گرفته است و نباید تصور شود که برای زن و مردهای جوان است بلکه برای شکل دادن توقع‌های زن و مرد در یک زندگی شکل یافته است و در این کتاب به توقعات زن و مرد اشاره شده است.

«خانواده» ماحصل اندیشه‌ رهبر انقلاب در حوزه خانواده است

وی در پایان گفت: کتاب «خانواده» یکی از کتاب‌های خیلی خوب برای دغدغه‌های رهبر انقلاب در سبک زندگی و حوزه خانواده است. کتاب «خانواده» ماحصل اندیشه‌های رهبر انقلاب در زمینه خانواده و زنان است.

 به نقل از خبرگزاری فارس و کتابستان

کتاب نما(تارنمای محمد حقی)

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد