وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

به مناسبت 15 اسفند روز درختکاری



بیانات پس از مراسم درختکارى‌


بسماللّهالرّحمنالرّحیم
 انشاءاللّه که کاشت درخت، چه در این روز و این ایام که به نام درختکارى شناخته شده، و چه در بقیهى ایامى که میشود درختکارى کرد، براى کشور مایهى برکت و آبادانى باشد. واقع قضیه هم همین است که گیاه و درخت براى هر کشورى، براى هر مجموعهى انسانىاى، مایهى برکت است؛ براى همین هم در شرع مقدس اسلام و در احادیث ما، به مسئلهى درخت و نگهدارى درخت و جلوگیرى از قطع کردن درختان توصیه شده. خب، حالا این یک توصیهى اسلامى است. امروز همهى مردم دنیا هم به این مسئله توجه دارند و شاید بشود گفت که همیشه مردم و جوامع بشرى به مسئلهى درخت اهمیت میدادهاند.
 منتها من گلایهاى که باید بکنم از مجموع مسئولینِ مسئلهى درخت و درختکارى و جنگل و این چیزها، این است که ما اینجا دانه دانه درخت میکاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهائى که نباید قطع شود، بىجهت قطع میشود؛ این خیلى اشکال بزرگى است که وجود دارد. علاوه بر اینکه آبادىها و سبزىهاى اطراف شهرهاى بزرگ به غلط و به غصب در اختیار افرادى قرار گرفت که میخواستند از زمین سوء استفاده کنند و هنوز هم دارند میکنند، و سبزى تبدیل شد به سیمان و آهن و اینها - که این یک مصیبتى براى شهرهاست - مجموعهى جنگلى کشور هم مورد تهدید جدى قرار داشت و قرار دارد؛ که باید جداً از آن جلوگیرى شود. این، هم وظیفهى دولت است، هم وظیفهى مجلس است، هم وظیفهى شهردارىهاست، هم وظیفهى قوهى قضائیه است؛ هر کدام به نحوى باید جلوى پیشرفت این حرکت غلطى را که امروز متأسفانه در کشور ما وجود دارد، بگیرند.
 ما براى حفظ جنگلها قوانینى لازم داریم - این قوانین جایش خالى است - و یک اراده‌ى قوى و عزم راسخى لازم داریم براى جلوگیرى از تصرف زمینهاى اطراف شهرهاى بزرگ، که افرادى آنها را میگیرند و تبدیل میکنند به ساختمان، به آپارتمانهاى بلندمرتبه. این کار علاوه بر اینکه مشکلات گوناگون بشرى و انسانى ایجاد میکند، اولین کار غلطى که انجام میگیرد، این است که محیط سبز اطراف شهرها - هواى تنفس شهر - از بین میرود. حالا شما در شهر بروید زحمت بکشید و در خانهها دانهدانه نهال بکارید؛ این کجا، و این که شهر محاط باشد به مجموعهى سبز، کجا؟ اگرچه کارهاى خوبى هم انجام گرفته، در اطراف شهرها گاهى جنگلکارىهائى شده - این را هم نباید منکر شد - لیکن آن چیزى که ثروت اصلى کشور است، که مناطق سبز اطراف شهرهاست، باغات داخل شهرهاست، و بخصوص جنگلهاست، باید محفوظ بماند. هم سازمان محیط زیست، هم دستگاههاى ذىربط دیگر دولتى، هم مسئولین و نمایندگان در مجلس، هم مسئولین در قوهى قضائیه، و در مورد شهرها و حریم شهرها هم شهردارىها، در سرتاسر کشور موظفند که این کار را دنبال کنند. ما همیشه این مسئله را تکرار میکنیم، اما باز مىبینیم که کار درستى انجام نگرفت! خب، باید انشاءاللّه همه همت کنند تا این کارى که همه هم قبول دارند که لازم است و درست است، تحقق پیدا کند.(15اسفند91پس از درختکاری)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد