وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

هر روز یک کتاب 3...

قبل از خواندن معرفی بخونید:

مدتی بود به این فکر می کردم که چطوری کتابای سلوک عاشورایی رو معرفی کنم وقتی بزنم مجموعه کتب سلوک عاشورایی و یه توضیح کلی بدم یه طوری رفع مسئولیتو و تنبلیه تصمیم گرفتم این کتابارو جلد جلد واستون معرفی کنم. اینم بگم که توی فضای مجازی گشتم جایی که این کتبو معرفی خوب و دقیقی کرده باشه یعنی معرفی محتوایی ندیدم. ضمنا بعضیام با یه نوع از معرفی ارتباط برقرار می کنن اونم صحبت بزرگان در مورد اون کتابا یا شخص هست که اونم واستون اوردم.


3- مجموعه کتب سلوک عاشورایی از آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی(رحمةالله علیه)



معرفی کلی:

این مجموعه ارزشمند که شامل ده جلد یا به تعبیر گردآورندگان کتاب ده منزل است گنجینه ای از معارف است که از لسان عارفی عامل و عالم بیان شده و انصافا در قالبی در خور عرضه شده اند.

خصوصیات کلی این مجموعه این است که بنا به فرمایش خود آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی(رحمةالله علیه) ایشان به دنبال ارائه بحث هایی خشک و صنعتی نیستند بلکه ایشان به دنبال سازندگی هستند و اگر به کتاب دیگر ایشان تحت عنوان دفتر دل که جلد نخست مجموعه رسائل بندگیست مراجعه کنیم حقیقتی درخور روشن می شود ایشان در آن کتاب می فرمایند:

در آیات و روایات راجع به قلب انسان مباحث بسیاری مطرح شده است که سال ها بود من قصد داشتم بحث مستقلی درباره آن داشته باشم. من در گذشته ضمن مباحث اخلاقی یا معرفتی خود بخش هایی از موضوع قلب را بحث کرده ام اما اگر خداوند عمر و توفیق عنایت بفرماید در این ماه مبارک بحث مستقلی راجع به قلب انسان خواهم داشت. البته من نمی خواهم یک بحث صنعتی قوی و صرفا علمی داشته باشم چون بحث های ما باید برای خودمان جنبه عملی و تربیتی داشته باشد.اما می خواهم تا جایی که ممکن است بحث را کامل کنم و مطلبی را نیمه کاره و ناقص نگذارم.


ایشان در جای دیگری از همین کتاب ارزشمند این مطلب را از زبان استاد بزرگوارشان امام خمینی هدف از عنوان مطالب را اصلاح بیان می کنند.


مطالب این ده جلد از محرم سال1380شروع گردیده است. تلاش شده است تا به درخواست و توصیه بسیاری از علاقه مندان تا حد امکان از ویرایش متن خودداری شود و تا آنجا که ممکن است گرمای لحن و حلاوت کلام ایشان حفظ گردد مگر تیترها یا ارجاعات و توضیحات ضروری که در پاورقی ها آمده است.

آنچه می خوانید حاصل بیانات عمومی و در سطح مخاطبان معمولی است که با رعایت مقتضیات حال و فنون بلاغت آمده است.

عناوین ده جلد بدین شرح است:

منزل اول: تعاون و همیاری

منزل دوم:امربه معروف و نهی از منکر

منزل سوم:هجرت و مجاهدت

منزل چهارم: دین و دین داری

منزل پنجم: استقامت و پایداری

منزل ششم: حق و باطل

منزل هفتم: عزت و ذلت

منزل هشتم: غیرت دینی

منزل نهم: بینش و نگرش

منزل دهم: شرح خطبه منا

از دیگر خصوصیات این ده جلد فهرست ویژه و کم نظیر و ویرایش دقبق این کتب است. فهرستی که به دقت موضوعات را از متن بیانات استخراج کرده و در طلیعه ی کتب آمده است.

روند کلی جلسات هر منزل

روال کلی جلسات بدین منوال است که با استفاده از آیات و روایات موضوع کلی کتاب مورد بررسی قرار می گیرد و همچنین از جریانات تاریخی قدری استفاده می گردد و از این فراخور عبرت هایی هم ذکر و استدلال هایی برای فهم تاریخ مطرح می گردد. همچنین موضوع با کربلا مرتبط می شود و در نهایت هر جلسه روضه مانندی کوتاه از کربلا که به موضوع هم مرتبط است مطرح می شود.

این نکته ی دقیق را هم حیفم می آید نگویم که ایشان مباحث را دقیق و ظریف عنوان می کنند یعنی کلی بحث نمی کنند چون متخصص اند...

شاهد این مطلب کتب ایشان و شهادت اهل دقتی چون آیت الله جوادی آملی که در پیامی به مراسم چهلم ایشان که توسط آیت الله استادی قرائت شد می فرمایند:


آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی به علمی رسیده بود که هم نور بود و هم گرد و غبار روح فرد و جامعه را برطرف و


گردگیری می کرد و هم آب طهوری بود که از کوثر معرفت ناشی می شد و نه تنها رفع تشنگی مخاطبان را می کرد


که گرسنگی و خستگی و حزن و ملال روحشان را هم می زدود.


معرفی جلد (منزل)نخست کتب سلوک عاشورایی

تعاون و همیاری

جلد اول یا منزل اول از سلسله کتب سلوک عاشورایی به موضوع «تعاون و همیاری»می پردازد. این منزل شامل یازده جلسه است که در 200صفحه نظام یافته است.

برخی موضوعات مطرح شده در این کتاب ارزشمند:

دو هدف اساسی در قیام و انقلاب حسینی

ویژگی سوره مائده و آیه ی تعاون

راز گریه مسلم

نیاز انسان به تعاون

تعاون اصل اساسی سنت اسلامی

تعاون مطلق نیست

بالاترین درجه برّ و ارزشمندترین تعاوت

انواع استغاثه های امام حسین علیه السلام

دو روایت درباره ضرورت حفظ سلامتی روح

وداع جانسوز اهل حرم با علی اکبر علیه السلام

تفاوت کارشناس جسم با کارشناس روح

اقسام هواهای نفسانی1-نامشروع2-مشروع

برّ لازمه رسالت

تقوا لازمه ولایت

اگر آیه تعاون وارونه نازل شده بود...

و...


گوشه ای از جلد(منزل) اول:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم « و تعاونوا علی البر و التقوی و لاتعاونوا علی الاثم و العدوان و اتقواالله ان الله شدید العقاب(2/مائده)


دو هدف اساسی در قیام و انقلاب حسینی

این مقدمات کافی است تا من مقصودم را عرض کنم. از مجموعه فرمایش های امام حسین علیه السلام با افراد از معاویه گرفته تا دیگران در ارتباط با قیام و نهضت حسینی و مکاتباتی که حضرت داشته و خطبه هایی که خوانده و بالاخره وصیت نامه ای که نوشته است دو چیز به دست می آید یعنی حرکت ایشان بر ای این دو موضوع است که البته در آینده رابطه آن دو را هم می گویم.

اول اینکه انسان هیچ گاه نباید به اثم و عدوان کمک کند. نگاه کنید وقتی معاویه با حضرت صحبت می کند حضرت به او می گوید که این تعریف هایی که از یزید کردی دروغ است من این را تایید نمی کنم. چرا؟ چون تایید این کمک به اثم و عدوان(معنای اثم و عدوان را در جلسات آینده تبیین خواهیم کرد.) در پاسخ به ولید هم حضرت همین را فرمودند. اینکه می فرمایند بیعت نمی کنم یعنی تایید نمی کنم.

دوم مساله امر به معروف و نهی از منکر است یک وقت می گویی این را تایید نمی کنم که همان بخش اول بود اما یک وقت می گویی نه تنها تاییدش نمی کنم بلکه تا آنجا که می توانم در حد خودم جلویش را هم می گیرم.

پس در قیام حسینی دو موضوع اساسی و دو هدف اصلی مطرح است البته برای بقاء اسلام چون حضرت فرمودند سنت مرد(در نامه به مردم بصره که قبلا ذکرش آمد) و این روش و آخر این حرکت معنایش این است که در مرور زمان باید فاتحه ی اسلام بخوانیم؛ و علی الاسلام السلام چون حضرت آینده نگر بودند و می دانستند که حرکت معاویه و یزید در نهایت به اینجا می رسد که دیگر از اسلام خبری نباشد. لذا فرمودند این حرکت را تایید نمی کنم و تا آنجایی که بتوانم مقابل آنها می ایستم.

بنابراین اگر آن دو هدف را در یک قالب اصطلاحی فقهی بریزیم؛ هدف اول « عدم تعاون به اثم و عدوان» است و هدف دوم « امر به معروف و نهی از منکر» است. چون اول فرمود بیعت نمی کنم و بعد هم بحث ایستادگی در مقابل آنها را مطرح فرمودند.

البته موضوع بحث ما همین مساله « عدم تعاون به اثم و عدوان» است که خودش یک بحث مستقل است و به خصوص این بحث از نظر سازندگی جنبه عملی قوی دارد؛ بعضی مباحثی که ما مطرح می کنیم ثقل و نقش علمی اش زیاد است و بعضی مباحث هست که نقش عملی اش قوی تر است. این بحث «تعاون» از آن مباحثی است که نقش عملی اش قوی است.

بله بحث های علمی هم دارد اما نقش عملی اش خیلی قوی تر است یعنی انسان در زندگی اش در هر یک از چهار محیطی که هرکسی معمولا با آن سر و کار دارد چه محیط خانوادگی چه محیط تحصیلی چه محیط شغلی و چه محیط رفاقتی عملا با این بحث مواجه می شود. به همین دلیل است که می گویم نقش سازندگی و جنبه عملی این بحث خیلی قوی است و البته مسائل شرعی زیادی هم در آن مطرح می شود.

البته موضوع بحث ما همین مساله« عدم تعاون به اثم و عدوان»است.


زندگینامه آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)


پیام امام خامنه ای در پی درگذشت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی


پیام آیت الله جوادی آملی به مراسم چهلم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی


سایت موسسه مصابیح الهدی(دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی)


یه معرفی دیگه از کتب سلوک عاشورایی از موسسه متن

آدرس جهت تهیه:
دزفول- خیابان امام خمینی شمالی- بالاتر از حرم حضرت سبزقبا علیه السلام- کوچه شهدا- روبروی مسجد لب خندق

مرکز فرهنگی وارثین

تلفن:0641-2254556و09168230974

سامانه پیامکی جهت عضویت و اطلاع از کتب جدید: 30006442254556 

رایانامه جهت عضویت و دریافت مطالب مختلف: MarkazVaresin@gmail.com


*ضمنا کسانی که خریدار دوره ی 10جلدی این کتب باشند از تخفیف 20درصدی برخوردار خواهند شد.






.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد