وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

وارثین

مرکز تولید و توزیع محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی

تحلیل دکتر خسروپناه از وقایع سوریه

سوریه خاورمیانه کوچک

  

 

سخنان امام جمعه موقت محترم شهرستان دزفول دکتر عبدالحسین خسروپناه در خطبه های نماز جمعه مورخ20/5/91 پیرامون مسائل سوریه (منبع بهتری پیدا نکردم اگر شما سراغ دارید لینک بدهید ضمنا فقط جهت آگاهی از مطالب آن استفاده کنید چون ممکن است برخی مطالبش صحیح نباشند) 

با توجه به شرایط حسّاس جهان اسلام تحلیل خواندنی دکتر خسروپناه را تقدیم می داریم امیدواریم که امام زمان(عج) از ما راضی باشند...

*ضمنا جهت فهم بهتر مطالب ایشان مطالبی در کنار مطلب آمده است.

*متن اصلی از سایت امام جمعه محترم شهرستان دزفول اخذ شده است. 

 

عناوین برخی مطالب عنوان شده از سوی دکتر خسروپناه

سوریه خاورمیانه کوچک

حوادث سوریه یک پروژه نه یک پروسه

طرح غرب برای سوریه

ترکیه فریب خورد

چگونگی توطئه ی غرب

چرا ما از سوریه حمایت می کنیم

سقوط دولت سوریه خطری برای جهان اسلام 

حتما ادامه ی مطلب را از دست ندهید...

سوریه خاورمیانه کوچک

اجازه دهید که درباره وضعیت سوریه وترکیه تحلیل ها و مسائلی را عرض کنم ؛که چرا ترکیه همکاری خود را با غربیها علیه سوریه شروع کرد؟ 

کشور سوریه از نظر موقعیت جغرافیایی و قومیتی خاورمیانه ی کوچکیست ؛ لذا تغییر در سوریه ، منشاء تغییر در خاورمیانه است .لذا بسیار استراتژیک است .خوب دقت کنید :۸۲۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه دارد ،۴۵۰ کیلومتر با عراق ،۳۵۰ کیلومتر با اردن ، ۱۵۰ کیلومتر با لبنان ،۷۶ کیلومتر در منطقه جولان با اسرائیل . خیلی حساس است ، یعنی اگر قرار باشد اسرائیل تهدیدی پیدا کند یکی از این جاها همین مرز ۷۶ کیلومتر است .  

 

ارتش سوریه ارتشی مقتدر 

 ارتش سوریه هم ارتش قوی است ۴۵۰هزار نظامی دارد که از اینها ۴۰ هزار نفر آدمهای عملیاتی هستند و بیشترشان علوی و هم پیمان با اسد ، به موشک های قوی روسیه هم مجهزند و با سلاحهای شیمیایی نامتعارف هم مجهز است که هنوز از این امکانات هیچ استفاده ای نکرده ؛  

 

 

 

 

 

توده ی مردم حامی اسد

توده ی مردم سوریه هم چون نمی خواستند کشورشان به لیبی تبدیل شود با تغییر اسد مخصوصاً به این شکل موافق نبودند . لذا دیدید که اینهمه مهاجمان خارجی که وارد شدند مردم همراهی و همکاری نکردند . 

تنها حامی هم مرز غزه و خاکریز اول جهان اسلام

و از همه مهمتر سوریه خاکریز اول جهان اسلام در برابر اسرائیل است ؛ از مردم غزه تنها کشوری که در مرز اسرائیل بود و حمایت کرد سوریه بود لذا تغییر دولت اسد و تبدیل آن به یک دولت خنثی برای غرب مخصوصاً صهیونیست ها مهم است .

حوادث سوریه یک پروژه نه یک پروسه

اولاً حادثه ای که در سوریه اتفاق افتاد یک پروژه است نه یک پروسه . بیداری اسلامی  در کشور های دیگر یک پروسه بود ؛ یعنی فرایندی طی شد مردم مصر، مردم لیبی و مردم تونس سالها گرفتار ظلم بی حد حاکمانشان بودند و فعالیت های متعدد هم داشتند تا بیداری اسلامی تحقق پیدا کرد و توانستند دولت ها را کنار بزنند اما سوریه اینطور نبود ؛حرکت درسوریه را به صورت یک پروژه طراحی کردند یعنی غربیها و صهیونیست ها آمدند طراحی کردند و گفتند حالا که در کشورهای عربی تغییراتی ایجاد شده بیایید این تغییر را در سوریه هم ایجاد کنیم ، این تغییر را بسازیم . لذا شروع کردند به نقشه و برنامه ریزی کردن؛ البته اولین بار طرح تجزیه سوریه را وزیر خارجه اسرائیل در سال ۱۹۸۲ میلادی داد ؛یعنی ۳۰ سال پیش، اینها طرح اصلیشان تجزیه ی سوریه بود . و جالب این است با اینکه طراح این تحولات در سوریه اسرائیل است.

سکوت اسرائیل در قبال حوادث سوریه

 تا الان دولت غصبی اسرائیل حتی یکبار در مورد سوریه یا علیه سوریه هیچ صحبت نکرده است !! این معنا دارد ، طرح را داده ترکیه و عربها را جلو انداخته است ! 

 

 

توطئه غرب علیه سوریه

در لیبی غربیها مستقیم وارد شدند ولی در سوریه مستقیم وارد نشدند ؛ چرا؟ چون می دانستند قصه ی سوریه با لیبی فرق دارد لذا خودشان را مستقیم درگیر نکردند ترکیه و عربها را درگیر کردند . پس طرح اصلی تجزیه سوریه است ، می خواهند سوریه را به ۴  دولت تقسیم کنند ؛ ۱- دولت علوی ها در لازقیه ۲- دولت سنی شمالی ۳- دولت سنی جنوبی  که این سنی شمالی و جنوبی چون اکراد هستند و غیر اکراد تا قیام قیامت اگر تشکیل شود با هم درگیرند ،یعنی ۲ دولت سنی شمالی و جنوبی  تشکیل شود که مرتب با هم درگیر باشند . ۴- دولت کوچک دروزی ها در مرز اسرائیل ، یعنی شهر قنیطره و بلندیهای جولان را بدهند دست گروهی که دغدغه ای ندارند و رابطه ی صلح آمیزی هم با اسرائیل داشته باشند .یعنی خطر تهدید اسرائیل در مرز سوریه از بین برود .

برای اینکه این طرح بلند مدت از بین برود باید طرح کوتاه مدتی را اجرا کنند و این طرح کوتاه مدت بی ثباتی در منطقه سوریه است . ولی اگر این بی ثباتی تبدیل بشود به تجزیه ی سوریه این پرونده بسته نمیشود و بعد می آیند سراغ کشورهایی مثل ایران و به ویژه ترکیه ؛ میدانید که بخش مهمی از مردم سوریه اکراد هستند و اکراد سوریه هم با اکراد ترکیه هم قومیت هستند ؛ حالا کردهای ایرانی خودشان را ایرانی و آریایی می دانند ولی اکراد ترکیه خودشان را ترک نمی دانند و اکراد سوریه هم خودشان را عرب نمی دانند !!! 

ترکیه هدف بعدی...

از نیل تا فرات هدف نهایی

لذا از اینجا درگیری به ترکیه منتقل می شود ، ترکیه ای که الان غرب از آن حمایت می کند در آینده به فکر تجزیه ی آن است ، چون اقتدار ترکیه هم برای غرب در آینده خطریست ؛ یعنی هم اسرائیل امنیتش را در منطقه جولان و قنیطره بدست می آورد ، و هم کشورهای اسلامی بی ثبات می شوند وتجزیه  می شوند و هم  هدف نهایی اسرائیل که از نیل تا فرات است از این طریق به آن می رسند ؛ یعنی قصه ، قصه ای جدیست !

بی ثباتی سوریه خطری برای جهان اسلام

بعضی از افراد و حتی خواص ما که توجه ندارند می گویند چرا از سوریه حمایت می کنیم ؛ فکر نمی کنند ، اصلاً بحث ما بحث اسد نیست ، نه خیر ، بیایند اجازه دهند مردم انتخابات آزاد دموکراتیک داشته باشند به هرکس می خواهند رای بدهند اما نگذارند این کشور بی ثبات و بعد تجزیه شود ؛ این خیلی خطرناک است !

اختلافات ترکیه و سوریه

چرا ترکیه درگیر شد ؟ نفعی برای آن دارد ؟ سال ۱۹۲۹ دولت عثمانی متلاشی می شود و ترکیه فعلی (آناتولی ) استقلال پیدا می کنند ؛عربستان قبلاً جدا شده بود ، لیبی هم جدا می شود ، بقیه کشورها هم جداا می شوند ؛ دولت عثمانی ، دولتی بزرگ بوده است ؛ ۶۲۰ سال حکومت کرده ، سال ۱۹۲۹ که سوریه از ترکیه ی فعلی جدا می شود ، فرانسه قیمومیت سوریه را به مدت ۹ سال بدست می گیرد ؛ یعنی ۹ سال سوریه در اختیار فرانسه بوده ، سال ۱۹۳۸ فرانسوی ها تصمیم می گیرند از ترکیه بروند ولی همان موقع  قراردادی با ترکیه می بندند و منطقه “هاتای” سوریه را به ترکیه واگذار می کنند (شیطنت را ببینید) و اولین اختلاف سوریه و ترکیه را شروع می کنند ؛ یعنی سوریه و ترکیه سر این منطقه سالهاست با هم اختلاف دارند ؛ سوریه می گوید هاتای مال ماست و ترکیه هم می گوید نه مال ماست با فرانسه قرارداد داریم ؛ این اولین اختلاف بود .

دومین اختلاف این بود که وقتی اکراد ترکیه با دولت ترکیه درگیر شدند “عبدالله اجلان ” رهبر اکراد بود ، به سوریه فرار کرد و سوریه هم از او حمایت کرد ؛ و اختلاف دوم شروع شد ، البته در نهایت سوریه “اجلان ” را جواب داد و او هم به منطقه کینیا رفت و دستگیر شد و تا الان هم در زندان ترکیه است .

اختلاف سوم سوریه و ترکیه روی دجله و فرات بود ، منشاء دجله و فرات از ترکیه است ، ترکیه روی مرز سوریه سدی ساخت تا آب دجله و فرات وارد سوریه نشود و سوریه گرفتار کم آبی شود؛ 

روابط حسنه ی ترکیه و سوریه

 این اختلافات ادامه پیدا کرد تا تقریباً ۱۰ سال قبل از درگیری اخیر ، این دو کشور با هم برادر شدند ، رفیق شدند ؛ یعنی جنگ سرد به پایان رسید ، سال ۲۰۰۵ بشار اسد سفری به ترکیه رفت ؛ سال ۲۰۰۹ لغو روادید می کنند یعنی مردم سوریه و ترکیه بدون گرفتن ویزا می توانستند به کشور همسایه وارد شوند .

آنقدر با هم صمیمی می شوند که خطاب به هم برادر سوریه و برادر ترکیه می گفتند ؛ و حتی کابینه دولت مشترک هم تشکیل می دهند ؛ حتی رابطه ی خانوادگی با هم برقرار کردند یعنی اردوغان و اسد با هم ارتباط داشتند ، رابطه ی بسیار صمیمی ، و حتی در مرز سوریه و ترکیه شرکتهای اقتصادی مشترک تشکیل دادند که بسیار از نظر اقتصادی برای دو کشور مفید بود چون برای افراد بیکار شغل یابی شد .

و از همه مهمتر ترکیه برای صادرات کالاهایش به جاده ی ترانزیت احتیاج داشت و سوریه جاده ی ترانزیت او بود .مسئله خیلی پیچیده تر شد ؛چه شد که اردغان برادر اسد یکدفعه به جان هم افتادند ؟؟؟ 

 

چرا ترکیه درگیر شد؟

سِرّش این است که ترکیه وزیر امور خارجه ای دارد به نام “داوود اوغلو” تئوریسین این دولت اخیر یعنی دولت عبدالله گل و اردوغان همین “داوود اوغلو” است . کتابی دارد به زبان انگلیسی بنام “عمق استراتژیک “در آن کتاب گفته ما می خواهیم دوباره دولت عثمانی را احیا کنیم ؛ غربیها آمدند روی این نقطه دست گذاشتند و گفتند آقای اردوغان شما می خواهید اقتدار عثمانی پیدا کنید و بر کشورهای منطقه غلبه کنید ؟ مخصوصاً آنها از قدیم (دوران صفویه) با ایران رقابتی داشته اند ، دیدند ایران دارد جایگاه و موقعیت بین المللی مخصوصاً در خاورمیانه پیدا می کند ؛ گفتند نه ما می خواهیم آقای منطقه باشیم ! شما که در لیبی مداخله و مشارکت نکردید چه طور می خواهید آقای منطقه باشید ؟! گفتند بیایید در سوریه دخالت کنید ، کار سوریه دو ماهه تمام می شود ؛ اسد کنار می رود و اخوان المسلمین (اخوانی های سوری ) حکومت را بدست می گیرند ؛ کشور هم در این دو ماه ویران می شود ؛ عربها پول می دهند ، شما بیایید کشور را بسازید ، هم سود اقتصادی برایتان دارد هم آقای سوریه می شوید !!! 

 

اردوغان حساب سر انگشتی کرد و دید این خیلی برایشان بهتر است گفت همین کار را می کنیم درسته الان برادریم ولی بعدش آقا می شویم ، پدر می شویم ، چرا برادر باشیم ؟ این کلاه سرشان رفت و وارد درگیری شدند ! امریکایی ها و غربی ها اصلاً مستقیم وارد قضیه سوریه نشدند ؛ عربها و ترک ها را جلو انداختند ، اینها وارد درگیری شدند و دیدند ۲ ماه ،۳ ماه ، یکسال

سیاست ایران احترام و حمایت از آزادی و خواست مردم سوریه

آنقدر اینها الان عصبانیند که در جلسات رسمی ای که ما اخیراً با بعضی از سیاستمدارانشان داشتیم با عصبانیت می گفتند : چرا ایران دارد از سوریه حمایت می کند ؟ ما جواب می دادیم : ما از سوریه حمایت نمی کنیم ما می گوییم اگر اختلافی هست مگر نمی گویید دموکراسی ، بگذارید مردم خودشان دخالت کنند ؛ شما چرا اینهمه گروه ، گروه می فرستید ؟ القاعده را از عراق ماموریت داده اند به سوریه آمده ؛ مردمی را که با آنها همکاری نمی کنند خانوادگی آتش می زنند ! در جواب اینکه شما خیال می کردید دو ماهه تمام می شود ؟ سرهایشان را پایین می اندازند ! الان اگر اسد شکست بخورد ، ترکیه باخته است !! ترکیه خیلی ضرر کرد ۱ لیتر بنزین ترکیه از ۲٫۵ لیره رسیده به ۴٫۵ یعنی حدود ۵۰۰۰ تومان ما ! جاده ی ترانزیتش را از دست داده ، صادراتش به کشورهای عربی با مشکل روبرو شده است .

فرهیختگان ترکیه مخالف عملکرد دولت ترکیه

عمده ی استادان دانشگاهی ، چه در دانشگاه انکارا و یا دانشگاه قاضی در انکارا و یا دانشگاههای استانبول که ما با آنها صحبت کردیم همه به شدت مخالفند و می گویند که ما موافق این نبودیم که ترکیه وارد این قضیه بشود ، ترکیه الان حزب مقابل آکپارتی یا حزب عدالت و توسعه ، حزب مقابلش حزب جمهوری خواه خلق است . در روزنامه ها و در سایت هایشان می گویند این دولت پیمانکار امریکا شده است ؛ یعنی ترکیه از نظر سیاسی و اقتصادی آسیب دیده است !

خسارت و مقاومت سوریه

ازطرف دیگر دولت سوریه گفت من اکراد را آزاد می گذارم ؛ و این تهدید خیلی جدیست ! ۲۰ هزار کرد در ترکیه هست ،۲۰ هزار علوی و به گفته خودشان ۲۵ هزار علوی در ترکیه زندگی می کنند و  مخالف این حرکتی هستند که در سوریه انجام شده ؛ البته دولت اسد با اینکه بسیار خسارت دید ، و یکی از خسارتهای مهمی که این کشور پیدا کرد ، بحث عملیاتهای انتحاری بود ؛ کشته شدن وزیر کشور ، وزیر دفاعش ، کشته شدن رئیس استخباراتش ، این ضرر و زیان خیلی زیادی بود ! ۴۰ کیلو بمب در آب سردکن گذاشتند و ارکان نظام را در سوریه از بین بردند ! همه میگفتند دولت سوریه ساقط شد ؛ ولی خودش را نگه داشت ؛ این مقاومت خیلی مهمی بود . 

 

 

 

 

تروریست های رسانه ای

تروریست های رسانه ای مرتب تمام کشتارهایی را که القاعده و گروههای مخالف از ملت انجام می دهند به نام دولت سوریه تمام می کنند . یعنی رسانه ها و امکانات دستشان است ، ولی اسد توانست با تدبیر و مدیریتی که کرد ، بخشهایی از حلب را و بعد یکی از شهرهای مهم بنام “حمص ” را آزاد کرد .

مردم و دولت سوریه واقعا مقاومت کردند

ما باید برایشان دعا کنیم

حالا آینده سوریه چه خواهد شد ، ما امیدواریم و باید دعا کنیم ، این را به شما عرض کنم مردم و دولت سوریه واقعاً مقاومت کردند ؛ و لذا هر کشور دیگری بود قطعاً با این آسیب ها از پا در می آمد . ولی توانستند مقاومت کنند و ما باید برایشان دعا کنیم ؛ چون بحث ، بحث اسد و دولت اسد نیست ؛ بحثی ملی و فراملیست یعنی ملت اسلامی در خطر است اگر این اتفاق بیفتد ؛ و قطعاً بعد از این کشورهای دیگر  هم آسیب هایی خواهند دید !

نقش ایران

بنابراین الان ایران حمایت ها ، نشستها و کارهای دیپلماتیکی را شروع کرده و اینها همه می تواند نجات بخش باشد . و ان شاءالله دعای خیری که شما عزیزان در این مسئله دارید .

نظرات 2 + ارسال نظر
ز.موسوی جمعه 2 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 04:10 ب.ظ

با عرض سلام
من مشغول خواندن متن بودم که متوجه شدم نقشه ای که در زیر عنوان توطئه ی غرب علیه سوریه گذاشته شده در واقع نقشه ی سرزمین میانه از کتاب ارباب حلقه های جی.آر.تالکین است و کلماتی مانند موردور، روحان، گاندور و اریادور در آن به چشم می خورد که شهرهای مذکور در آن کتاب هستند. فکر کنم در انتخاب این نقشه اشتباهی رخداد باشد اگر غیر از این است بفرمایید

باسلام صحیح است. عمدی بوده است...

سپهر شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:24 ب.ظ

سلام،
مطلب خیلی خیلی خوبی بود،
مسائل به سادگی مطرح شده است.
اما نسبت به الان زیاد به روز نیستند،
لطفا به این مسئله رسیدگی بفرمایید.
یا علی

سلام
مطلب ناظر به همون زمان است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد